A2 fraktion: pille gearkasse ud af A2

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

A2 fraktion: pille gearkasse ud af A2

Indlæg af 2a2 »

hej derude
jeg skal nok til at pille min gearkasse ud og bytte rundt så jeg er lige ved at forberede mig lidt.
Jeg forventer at pille inderskærmen ud så burde der blive lidt bedre plads
Den har servo og jeg kan se at vw anbefaler at afmontere cylinderen - for det første er det nødvendigt? hvis man piller slangerne af til servo'en skal man så lufte ud efterfølgende?
Er der andet man skal være opmærksom på der for at få bedre plads? har lige ligget et par timer under den for at få gangstellen ud (lodret bolt var gået i skrot så den var komplet umulig at få ud) og her synes jeg faktisk at det så ud til at være rimelig plads.
Sætter i en donkraft under motoren eller en bjælke oven over med en rem rundt om motoren til at løfte den op?
Er det nødvendigt at pille højre trækaksel af - så vidt jeg kan se så burde det ikke være nødvendigt.

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: A2 fraktion: pille gearkasse ud af A2

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg kan ikke hjælpe dig med detaljerne omkring en med servostyring, men nok med resten.

Inderskærme skal ikke pilles af, begge fjederben løsnes, (muligvis kan man undlade at løsne højre, men det har jeg ikke gjort), evt putte en gummihandske eller plastpose over enden af akslerne når de hives ud af gearkassen så der ikke kommer gams i fedtet, en bjælke under kanten VED bundkarret, IKKE på bundkarret, og en donkraft under bjælken så motoren bliver understøttet og motorophænget aflastet, da det nederste motorophæng og det øverste gearkasseophæng jo er pillet af, og så som tidligere nævnt er det bare med at tilte den op, ned, rundt, hen, frem og tilbage, og vupti. Det kan sagtens blive nødvendigt at justere donkraften senere i forløbet for at få gearkassen løs, og når den er kommet fri så skal donkraften lige hæves lidt igen for at aflaste, som tidligere nævnt.
Gearkassen er ikke tungere end man kan bære den, men den er jo ikke ligefrem let!

Metoden med tæpper på kanterne og en bjælke på tværs ovenfra med et reb, er også en god metode.
Hvad der er at foretrække er nok lidt individuelt, men specielt når gearkassen skal monteres igen kan den sidste metode nok være at foretrække, da der godt kan gå noget tid med at få den bakset på plads igen=ømme arme.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar