Camber på baghjul.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Camber på baghjul.

Indlæg af Tolle »

Når jeg ser vores Lupo bagfra, ser baghjulene ud som om de står skæve som en gammel BMW. Det vil sige at de spidser ind i toppen. Er det normalt? Bilen er ikke sænket og den står på standard hjul. Jeg har Googlet billederne og de ser alle ud til og stå parallelle med hinanden. Mine står som så / \ og vil mene de skal stå som så I I
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Andreasf »

Nu har jeg lige haft hele bagenden (kofanger osv.) af min den hvide - og jeg studsede faktisk selv lidt over netop det du nævner.
De hælder en my indad på min også.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af doktorfrank »

Cambervinklen bagtil skal være -1°25' med en tolerance på 0°20'.
Jeg bruger Biltemas værktøj 19-1302 som giver en rimelig præcision i forhold til prisen (289 kr.)
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Tolle »

Hvordan kan man ændre den. Tænker på at den har fast bagaksel.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af doktorfrank »

Negativ. Det kan man jo ganske rigtigt ikke, og hvis cambervinklen er forkert, er der noget dybere i vejen: Lejeslør, knækket fjeder, manglende fjederunderlag, bøjet compoundaksel - fortsæt selv.
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Qaxius »

Negativ camper på bagakslen på Lupo, er nærmest altid "bare" bagakslen, som har givet efter med tiden og er blevet bøjet.
Du kan skære den op, og rette den op og så svejse den godt og grundigt.

Så lever dine dæk længere.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af doktorfrank »

Godt svar Q … jeg har ikke oplevet det, men jeg tror dæleme, at du har ret. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Qaxius »

Husk på at metal bliver træt og giver sig med tiden.
Og eftersom at støddæmperen sidder længere inde, i forhold til hjulet, så vil der være et tryk ved hjulet, som har en mikroskopisk anden trykvinkel, end den har ved fjederen.
Jeg er sten sikker på at det bare er bagakslen, som har givet efter.
Hvis bilen tilmed har været sænket eller med anden hård undervogn, så er det meget værre.
Og hvis der så ofte har været passagere på bagsædet.

Hvis vi antager at baghjulslejet er sprit nyt og alt er samlet rigtigt og camper stadig er negativ.
Hvor kan fejlen så være?
Jeg der kun en enkelt mulighed og det er en træt bagvange.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Tolle
Indlæg: 139
Tilmeldt: fre 13. jun 2014 14:26
Geografisk sted: Viborg

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Tolle »

Bilen er standard og har kørt 380.000 og er fra 04. Har sgu aldrig hørt om en træt bagaksel. Der skal da noget til og bøje sådan en bagaksel og ikke bare et par folk på bagsædet.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Qaxius »

Hvor meget skal der så til at bøje et sæt fjedre, så bilen synker?
200.000km?
Der var mine originsle Audi bagfjedre sunket 30mm.

Selvfølgelig kan en bagaksel give efter.
Det er ikke ret meget, som den skal give sig for at hjulene mister 1 grad i camper vinkel.
Og tænk så på hvor mange slag den får gang på gang.
Og sådan en bagvange, den vejer mindst muligt på en Lupo 3L.
Den er ikke lavet efter idéen om maksimal styrke.

Tag en Lupo med negativ camper og perfekte lejer og tryl camperen rigtig, uden at skifte/ændre på selve bagvangen.

Jeg mindes tilmed en skamsænket Pug 306 i Station 2 på TV2, hvor flueknepper Vlado hiver hal ind til siden, fordi han synes at hans bagtøj ser forkert ud.
Han kan intet påvise, så ender med at stikkr den stakkels knægt, en bøde på 1000kr for pigdæk bagpå og vinterdæk foran ( i januar måned ).
Slidte (men lovlige) sommerdæk er helt lovligt.

Jeg husker også min Golf 3 med 200.000km på klokken, som havde negativ camper pga træthed.
Nye lejer hele vejen rundt.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Bandit »

Inden du springer til at skære bagakslen over for at fjerne negativ camper, så prøv lige at få bilen 4-hjuls udmålt først.
Jeg havde den samme opfattelse af mine baghjul, men en sporing afslørede at den faktisk ikke afveg ret meget fra optimalmålet og det var inden for tolerancen.
Har du oplevet problemer med at den slider dækkene mere på indersiden af hjulene? Hvis ikke, kan du roligt køre videre uden at tænke mere over det...selvfølgelig betinget af at bilen ellers er i orden :D
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af Qaxius »

Jeg tilslutter mig selvfølgelig Bandits anbefaling.
Min Golf 3 blev 4 hjulsudmålt 3 gange i den tid jeg havde den, så jeg var sten sikker i min sag og mine baghjul var uden for tolerance og der var lidt forskel på indersiden og ydersiden af bagdækkene.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Camber på baghjul.

Indlæg af doktorfrank »

Faktisk havde Golf 3 den medfødte skavank, at bagdækkene ofte blev slidt savtakkede på meget kort tid - jo bedre dæk jo værre. formentlig fordi bøsningerne var for bløde. Vi havde én (spritny) på redaktionen dengang, og med F1 dæk (der var det hotteste på det tidspunkt) lød den som en sporvogn efter 3.000 km. Udmåling viste ingen fejl eller afvigelser - bilen er jo netop ikke udsat for sideføringskræfter, mens man måler :(
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar