Bremser!!
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Bremser!!
Samlet noget forkert eller ikke smurt ordentlig op Lad være med at køre i den ! Om ikke andet så for vores andres skyld
Re: Bremser!!
Slid klodserne til.. Evt tag et stykke sandpapir og tilpas klodserne på belægningen....
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Re: Bremser!!
Måske dine glidestænger sidder fast, elldr har haft siddet fast.
Har den det eller før den det, så bøjer ophænget med tiden, så den til sidst vil bremse lidt skævt på klodserne.
Hvis glidestængerne glider fint og alt ophænget måske bare er lidt skævt, så kig igen om 500km.
Jeg prøvede netop dette på min Audi A4 1998.
Glidestængerne sad fast og den bremsede af helvedes til.
Fik dem løsnet og smurt og skiftede klodser og skiver.
Så trådte den kun på den øverste del.
På indersiden trådte den kun må den nederste del.
Klodserne blev hurtigt slidt til og så bremsede den 100% igen.
Har den det eller før den det, så bøjer ophænget med tiden, så den til sidst vil bremse lidt skævt på klodserne.
Hvis glidestængerne glider fint og alt ophænget måske bare er lidt skævt, så kig igen om 500km.
Jeg prøvede netop dette på min Audi A4 1998.
Glidestængerne sad fast og den bremsede af helvedes til.
Fik dem løsnet og smurt og skiftede klodser og skiver.
Så trådte den kun på den øverste del.
På indersiden trådte den kun må den nederste del.
Klodserne blev hurtigt slidt til og så bremsede den 100% igen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Bremser!!
Tak for alle jeres svar. Jeg prøver at køre 500 km og ser hvad der sker, den bremser fint
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Re: Bremser!!
Uden at lyde dumsmart.
Du skriver at den kun bremser på øverste halvdel af skiven - hvordan konstaterer du det ?
Samtidig skriver du "den bremser fint".
Den kan vel ikke bremse fint, og samtidig have nedsat bremse effekt ?
Du skriver at den kun bremser på øverste halvdel af skiven - hvordan konstaterer du det ?
Samtidig skriver du "den bremser fint".
Den kan vel ikke bremse fint, og samtidig have nedsat bremse effekt ?
-
- Indlæg: 4801
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Bremser!!
Hvis det er både nye klodser og skiver som han skriver, skal den sgu ikke kun bremse på halvdelen af skiven
Re: Bremser!!
Læs det som jeg skriver....
Det forklarer hvorfor den gør det.
Slidtagemønsteret på skiven viser hvor den bremser.
Det forklarer hvorfor den gør det.
Slidtagemønsteret på skiven viser hvor den bremser.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Bremser!!
Såre simpelt Dr. Watson, man ser på slidsporene, hvis disse ikke svarer til hele klodsens højde -10mm. bliver bilen kasseret til syn, og skal omstille. Men selv om den kun bremser på ca. halvdelen, kan den sagtens bremse så godt, at man overhovedet ikke kan mærke forskel.Mukker skrev:Uden at lyde dumsmart.
Du skriver at den kun bremser på øverste halvdel af skiven - hvordan konstaterer du det ?
Samtidig skriver du "den bremser fint".
Den kan vel ikke bremse fint, og samtidig have nedsat bremse effekt ?
Sussi
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Bremser!!
Bremsemomentet er kun afhængig af kraften som trykkes med på klodsen samt friktionskoefficienten for forbindelsen mellem klods og skive. Dvs at den bremser ligegodt om den bremser med hele klodsen eller halvdelen af klodsen.
Hvis det er den yderste del af klodsen som bremser kan du faktisk opnå større bremsemoment end ved bremsning med hele klodsen, da momentarmen er længere.
Hvis det er den yderste del af klodsen som bremser kan du faktisk opnå større bremsemoment end ved bremsning med hele klodsen, da momentarmen er længere.
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Bremser!!
Lige præcis Michael
Friktionskraft er ikke arealafhængigt!
Friktionskraft er ikke arealafhængigt!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Bremser!!
Hmm.. men du ikke hvis der er tale om en bremsebakke???Michael Munk skrev:..Hvis det er den yderste del af klodsen som bremser kan du faktisk opnå større bremsemoment end ved bremsning med hele klodsen, da momentarmen er længere.
Trykket på en bremseklods - som i dette tilfælde, kommer jo vinkelret på, så der er ikke tale om momentarm..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Bremser!!
Uanset hvad, så er det bare kaliberens ophæng, som er blevet skævt med tiden.
Det betyder ikke en skid, når først at klodserne er slidt til.
Jeg er meget sikker på at det max tager et par hundrede km bykørsel.
Det betyder ikke en skid, når først at klodserne er slidt til.
Jeg er meget sikker på at det max tager et par hundrede km bykørsel.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Bremser!!
Nej, det er kun gældende for klodser, dvs skivebremser. På bakker, dvs tromlebremser, er momentarmen jo netop konstant om den bremser på hele eller dele af fladen.Thore J skrev:Hmm.. men du ikke hvis der er tale om en bremsebakke???Michael Munk skrev:..Hvis det er den yderste del af klodsen som bremser kan du faktisk opnå større bremsemoment end ved bremsning med hele klodsen, da momentarmen er længere.
Trykket på en bremseklods - som i dette tilfælde, kommer jo vinkelret på, så der er ikke tale om momentarm..
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
Re: Bremser!!
??? Der er jeg netop af den modsatte opfattelse, da påvirkningen er vinkelret på klodsen (og skiven) og vandringen er den samme uanset hvor på (eller hvor meget) skiven den rammer... hvad misforstår jeg ?Michael Munk skrev:
Nej, det er kun gældende for klodser, dvs skivebremser. På bakker, dvs tromlebremser, er momentarmen jo netop konstant om den bremser på hele eller dele af fladen.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Bremser!!
Lidt forsimplet kan du sige at momentarmen er afstanden fra midten af det område hvor klodsen presser mod skiven, og ned til rotationscentrum, dvs hjulakselcentrum. Hvis det er den inderste halvdel af klodsen som presser mod skiven er denne afstand mindre end hvis det er den yderste del af klodsen.Thore J skrev:??? Der er jeg netop af den modsatte opfattelse, da påvirkningen er vinkelret på klodsen (og skiven) og vandringen er den samme uanset hvor på (eller hvor meget) skiven den rammer... hvad misforstår jeg ?Michael Munk skrev:
Nej, det er kun gældende for klodser, dvs skivebremser. På bakker, dvs tromlebremser, er momentarmen jo netop konstant om den bremser på hele eller dele af fladen.
Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det uden at skulle til at tegne principskitser, og så vigtigt er det ikke for mig at få ret
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk