Bremser!!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Bremser!!

Indlæg af Janning1 »

Jeg har fået skiftet klodser og skiver, og nu bremser den kun på den øverste halvdel af skiven? Hvad har min mekaniker lavet, og hvordan laves det om?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bremser!!

Indlæg af Kim B Olesen »

Samlet noget forkert eller ikke smurt ordentlig op :? Lad være med at køre i den ! Om ikke andet så for vores andres skyld :(
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremser!!

Indlæg af sussi »

Find et andet sted at få lavet bil, det er rent fusk.
Sussi
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Bremser!!

Indlæg af Daaaarn »

Slid klodserne til.. Evt tag et stykke sandpapir og tilpas klodserne på belægningen.... :)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremser!!

Indlæg af Qaxius »

Måske dine glidestænger sidder fast, elldr har haft siddet fast.
Har den det eller før den det, så bøjer ophænget med tiden, så den til sidst vil bremse lidt skævt på klodserne.

Hvis glidestængerne glider fint og alt ophænget måske bare er lidt skævt, så kig igen om 500km.
Jeg prøvede netop dette på min Audi A4 1998.
Glidestængerne sad fast og den bremsede af helvedes til.
Fik dem løsnet og smurt og skiftede klodser og skiver.
Så trådte den kun på den øverste del.
På indersiden trådte den kun må den nederste del.
Klodserne blev hurtigt slidt til og så bremsede den 100% igen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Bremser!!

Indlæg af Janning1 »

Tak for alle jeres svar. Jeg prøver at køre 500 km og ser hvad der sker, den bremser fint :)
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Bremser!!

Indlæg af Mukker »

Uden at lyde dumsmart.
Du skriver at den kun bremser på øverste halvdel af skiven - hvordan konstaterer du det ?
Samtidig skriver du "den bremser fint".
Den kan vel ikke bremse fint, og samtidig have nedsat bremse effekt ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bremser!!

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis det er både nye klodser og skiver som han skriver, skal den sgu ikke kun bremse på halvdelen af skiven :?
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremser!!

Indlæg af Qaxius »

Læs det som jeg skriver....
Det forklarer hvorfor den gør det.
Slidtagemønsteret på skiven viser hvor den bremser.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremser!!

Indlæg af sussi »

Mukker skrev:Uden at lyde dumsmart.
Du skriver at den kun bremser på øverste halvdel af skiven - hvordan konstaterer du det ?
Samtidig skriver du "den bremser fint".
Den kan vel ikke bremse fint, og samtidig have nedsat bremse effekt ?
Såre simpelt Dr. Watson, man ser på slidsporene, hvis disse ikke svarer til hele klodsens højde -10mm. bliver bilen kasseret til syn, og skal omstille. Men selv om den kun bremser på ca. halvdelen, kan den sagtens bremse så godt, at man overhovedet ikke kan mærke forskel.
Sussi
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Bremser!!

Indlæg af Michael Munk »

Bremsemomentet er kun afhængig af kraften som trykkes med på klodsen samt friktionskoefficienten for forbindelsen mellem klods og skive. Dvs at den bremser ligegodt om den bremser med hele klodsen eller halvdelen af klodsen.
Hvis det er den yderste del af klodsen som bremser kan du faktisk opnå større bremsemoment end ved bremsning med hele klodsen, da momentarmen er længere.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bremser!!

Indlæg af Vyffe »

Lige præcis Michael :-)
Friktionskraft er ikke arealafhængigt!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Bremser!!

Indlæg af Thore J »

Michael Munk skrev:..Hvis det er den yderste del af klodsen som bremser kan du faktisk opnå større bremsemoment end ved bremsning med hele klodsen, da momentarmen er længere.
Hmm.. men du ikke hvis der er tale om en bremsebakke???

Trykket på en bremseklods - som i dette tilfælde, kommer jo vinkelret på, så der er ikke tale om momentarm..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Bremser!!

Indlæg af Qaxius »

Uanset hvad, så er det bare kaliberens ophæng, som er blevet skævt med tiden.
Det betyder ikke en skid, når først at klodserne er slidt til.
Jeg er meget sikker på at det max tager et par hundrede km bykørsel.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Bremser!!

Indlæg af Michael Munk »

Thore J skrev:
Michael Munk skrev:..Hvis det er den yderste del af klodsen som bremser kan du faktisk opnå større bremsemoment end ved bremsning med hele klodsen, da momentarmen er længere.
Hmm.. men du ikke hvis der er tale om en bremsebakke???

Trykket på en bremseklods - som i dette tilfælde, kommer jo vinkelret på, så der er ikke tale om momentarm..
Nej, det er kun gældende for klodser, dvs skivebremser. På bakker, dvs tromlebremser, er momentarmen jo netop konstant om den bremser på hele eller dele af fladen.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Bremser!!

Indlæg af Thore J »

Michael Munk skrev:
Nej, det er kun gældende for klodser, dvs skivebremser. På bakker, dvs tromlebremser, er momentarmen jo netop konstant om den bremser på hele eller dele af fladen.
??? Der er jeg netop af den modsatte opfattelse, da påvirkningen er vinkelret på klodsen (og skiven) og vandringen er den samme uanset hvor på (eller hvor meget) skiven den rammer... hvad misforstår jeg ?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Bremser!!

Indlæg af Michael Munk »

Thore J skrev:
Michael Munk skrev:
Nej, det er kun gældende for klodser, dvs skivebremser. På bakker, dvs tromlebremser, er momentarmen jo netop konstant om den bremser på hele eller dele af fladen.
??? Der er jeg netop af den modsatte opfattelse, da påvirkningen er vinkelret på klodsen (og skiven) og vandringen er den samme uanset hvor på (eller hvor meget) skiven den rammer... hvad misforstår jeg ?
Lidt forsimplet kan du sige at momentarmen er afstanden fra midten af det område hvor klodsen presser mod skiven, og ned til rotationscentrum, dvs hjulakselcentrum. Hvis det er den inderste halvdel af klodsen som presser mod skiven er denne afstand mindre end hvis det er den yderste del af klodsen.
Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det uden at skulle til at tegne principskitser, og så vigtigt er det ikke for mig at få ret :-)
Venlig hilsen
Michael Munk
Besvar