Hvordan måler bilen forbruget?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af ColaKanin »

hvordan måler den forbruget på "økometeret" i instrumentet, min er nemlig begyndt at opføre sig mærkeligt, nålen går kun op når jeg accelerere ellers står den på nul.
efter den er begyndt på det, er min brændstofs økonomi dalet med 4-5 km/l

er der LMM den måler? eller andre bud?
Chrid-51
Indlæg: 86
Tilmeldt: lør 1. feb 2014 16:44
Geografisk sted: 9500 hobro

Re: Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af Chrid-51 »

Mit gæt er helt simpelt luftmasse føleren ;-)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af sussi »

ColaKanin skrev:er der LMM den måler? eller andre bud?
Mit bud:
Det er computeren der udregner det, ud fra flere forskellige parametre.
På A2eren, er der en forsinkelse på alle udregninger/visninger, på 1-3 sekunder.
Sussi
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af Rasbi »

Min bud/gæt/teori: Computeren kender indsprøjtningsmængden per "takt" i motoren, antallet af cylindere, omdr per sek, samt tilbagelagt strækning per tid, og regne regne så har du et forbrug i liter per 100 km :D

Tilføjelse/ udvidelse af teori: Indsprøjtningsmængden regnes ud fra den tilførte lugtmængde som bestemmes af omdrejninger på turboen, eller sugearbejdet fra cylinderne ved lave omdr.. Her kommer LMM ind i billedet og sikrer det korrekte brændstof-luft-forhold. Det må være derfor brændstof-økonomien glider når LMM er i stykker, da computeren ikke kan tilpasse mængden af indsprøjtet diesel til den mængde luft som blæses/suges ind i indsugningen :?: :shock: :geek:

3. rettelse, husk at svar på det manden spørger om Rasmus :D Synes ikke folk rapporterer de symptomer som du har når deres LMM er i stykker, så lad os lige vente og se om der er nogen der har oplevet noget lign.
Senest rettet af Rasbi søn 25. jan 2015 22:01, rettet i alt 3 gange.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af ColaKanin »

kan det hænge sammen med den dårlige brændstofs økonomi?
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af ColaKanin »

Rasbi skrev:Min bud/gæt/teori: Computeren kender indsprøjtningsmængden per "takt" i motoren, antallet af cylindere, omdr per sek, samt tilbagelagt strækning per tid, og regne regne så har du et forbrug i liter per 100 km :D

Tilføjelse/ udvidelse af teori: Indsprøjtningsmængden regnes ud fra den tilførte lugtmængde som bestemmes af omdrejninger på turboen, eller sugearbejdet fra cylinderne ved lave omdr.. Her kommer LMM ind i billedet og sikrer det korrekte brændstof-luft-forhold. Det må være derfor brændstof-økonomien glider når LMM er i stykker, da computeren ikke kan tilpasse mængden af indsprøjtet diesel til den mængde luft som blæses/suges ind i indsugningen :?: :shock: :geek:
Lyder logisk, må se at få testet den LMM
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af ColaKanin »

Lmm testet idag det var ikke den :twisted:
ladetryk ok.
G81 ok
gir sku snart op, det er som om der ikke er det samme træk i den som der plejer.

tandempumpe måske?

den har kun kørt 530.000
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvordan måler bilen forbruget?

Indlæg af Kim B Olesen »

Turbo der hænger - har du tjekket om armen på turboen går nemt ?
Ellers kunne det også være et vacuum problem !
Besvar