relæ 404 vs. 53

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

relæ 404 vs. 53

Indlæg af Riis »

Hej
Jeg er igang med en ret omfattende ombygning af min lupo

viewtopic.php?f=18&t=4539
viewtopic.php?f=11&t=5528

Jeg er kommet til et underligt problem. der er simpelthen ikke plads til alle de relæer som der er brug for. VW kom måske i samme dilemma, men jeg er ikke en "strøm-trold" derfor har jeg brug for bekræftelse i mine iagtagelser fra en der kender til strømtegninger, eller der bare har mere kendskab til lupo end mig.

Jeg har observeret følgende.
relæ 53 er der mange af i min lupo, 3 stk.
relæ 53 er der kun 1 af i donor lupoen, men den har så til gengæld 2 stk. relæ 404.
relæ 404 har kun ½-størrelse formfaktor af relæ 53
ledningerne der gå i 2 af mine relæ 53 i min lupo har samme farvekoder som ledningerne der går i de 2 relæ 404 i donorlupoen.

Har jeg ret i at de 2 relæ typer er ens, bare størrelsen der er forskellig?

Har jeg ret i jeg bare kan flytte ledningerne over i soklen til de 2 404 relæer og det så virker?
Vedhæftede filer
relæ 53 vs 404.jpg
relæ 53 vs 404.jpg (158.52 KiB) Vist 3604 gange
Byt til Brugt.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: relæ 404 vs. 53

Indlæg af KMDTHY »

Så vidt jeg kan se, så er ræle 53 med 4 ben, og den anden med 5..... den med 5 er et omskifter relæ, og relæ 53 er et slutte relæ. Men selvfølgelig kan du bare lade det 5. ben svære, så det ikke har forbindelse til noget....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: relæ 404 vs. 53

Indlæg af Riis »

Der er kun forbundet 4 ledninger til relæ 404. Lige som der er til relæ 53.

Relæholderen i en Lupo har kun plads til 11 relæer, men med ESP har man brug for 12 pladser. Dette har VW løst ved at sætte 2 stk. Relæ 53 sammen på en plads med et relæ der er halv størrelse, nemlig relæ 404. ... Dette er mit gæt, men jeg ville gerne have det bekræftet inden jeg går videre med mit arbejde. :)
Byt til Brugt.
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: relæ 404 vs. 53

Indlæg af Riis »

her er et billede af de 2 biler. Donorbilen har relæ 444 som er til ESP. det er flyttet over i min lupo, da den kommer ude fra ledningsnettet i motorrummet, hvilket jeg har skiftet totalt ud med det ledningsnet der var i donorbilen.
Vedhæftede filer
relæholder donorbil.jpg
relæholder donorbil.jpg (225.94 KiB) Vist 3586 gange
relæholder trold.jpg
relæholder trold.jpg (219.07 KiB) Vist 3586 gange
Byt til Brugt.
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: relæ 404 vs. 53

Indlæg af Riis »

hvor finder jeg er godt stykke værktøj til at få connectors ud af stik (pin removal set)
Byt til Brugt.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: relæ 404 vs. 53

Indlæg af 383CI »

Hvordan er ben placeringen på det relæ der vender ned af, i forhold til dem på det andet?
Jeg tænker på om forbindelserne ligger ens på diagrammet, nu bennumre ikke er de samme?
Altså sidder ben 1&2 placeret som ben 86&86 og i den stil?

Umiddelbart vil jeg tro det, altså de er ens, ud over 404 er et skifterelæ, men sidder der noget i ben 5`s hul i soklen?
Det blev jeg lovet i forbindelse med udskiftningen af 2 trim relæèr på en fornuftigt stor påhængsmotor.
Man kan sige jeg, som elfagmand, burde have tjekket diagrammerne, men det gjorde jeg så ikke.
Resultat: Direkte kortslutning af batteriet gennem kablerne til trim motoren. Det holdt ledningsnettet ikke til, byt til nyt!
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: relæ 404 vs. 53

Indlæg af Riis »

Min første tanke var at skifte de 2 sokler til relæ 53 ud med en dobbelt relæ 404 sokkel. Men terminaler og ben er ikke ens i de to sokler, derfor valgte jeg at klippe ledningerne så jeg kunne lodde dem om. Da farvekoderne på de 2 sæt var ens var det en smal sag at forbinde det hele igen.
Byt til Brugt.
Mdo227
Indlæg: 224
Tilmeldt: tirs 6. maj 2014 20:03
Geografisk sted: Ikast

Re: relæ 404 vs. 53

Indlæg af Mdo227 »

Forskellen på de to relæ'er er at 53 har 4 ben, altså en on/off state, mens 404 har 5 ben, hvor der oftes skiftes mellem funktioner, som f.eks. et relæ til rudehjes hvor den oftes vil styre en H bro. Hvis der kun er 4 ledninger sat til de 404 relæ'er fra den anden bil, så vil funktionen være den samme som før, altså et on/off relæ. Muligvis er der 5 ledninger sat til, hvor den 5. kan være en stel forbindelse /pull-down for at sikre imod støj (hvis det er til at give/få signal). Mit bedste bud er at tjekke ledningsnettet, for hvis der skal være en stel/pull-down, så skal der anvendes 404 relæ'er, for at sikre imod et eller andet som en ingemør har fået mange penge for at finde ud af hvorfor. Den fysiske størrelse på de to relæ'er vil jeg tro ikke spiller en stor rolle når det er relativ svag strøm det hele, for ellers kunne det have noget med belastningsevnerne at gøre.

tilbage til konklusionen: Tjek ledningsnettet, hvis du alligevel flytter ledningsnet helt over, hvorfor så ikke også flytte de to relæ'er?
Besvar