Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Thore J »

Janning1 skrev:Vil gerne bede dig bibeholde den gode tone. Du kan ikke skrive / tale sådan.
Men han har en pointe.. indtil videre har du kun spurgt om ting man kan læse i FAQ'en... på et tidspunkt bliver man træt af at svare på ting der ER svar på herinde - og ofte mange gange!

.. Så brug FAQ'en og søgefunktionen, det er også nemmere for dig selv!

..- og du (og alle andre) fik vist også en velkomstmeddelelse med en henvisning til FAQ'en, da du oprettede dig her - og det ganske velmenende, da du ofte kan finde svar på problemerne med det samme, incl guides til at løse dem.. :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Janning1 »

Jeg har søgt i faq, samt brugt søge ord. Jeg ville ikke slå noget op her, hvis jeg selv fandt det.
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Vyffe »

Janning var forbi i dag, så vi havde os et mindre Lupo træf, da Kim B. Olesen også var der, for at se mit nye hus og værksted samt aflevere nogle stumper :)

Gearkassen er skiftet i 2011 inkl. kobling og føringsrør. Koblingscylinderen er skiftet i 2012 (ny del) og igen i 2013 (ny del), som en garantireparation. Det hele er lavet af NS Auto.

Jeg lugter en tendens til, at koblingscylinderen dør alt for hurtigt, nu hvor det tyder på, at den er død igen. Nogen der har et bud på hvorfor den måske er død så hurtigt igen?

Vi kørte i øvrigt en grundjustering igennem uden problemer...
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay, med fare for at gentage mig selv:

Tætning af gangsteller, så trykkopbyggelse sker indenfor en rimelig tidshorisont.

(I har selvfølgelig tjekket at det er den rigtige type/farve hyd. vædske?)


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Kim B Olesen »

Tjekkede i egentlig om den fjeder der holder koblingsaktuatoren var der ? Det tænkte jeg ikke lige ved :? Hvis den er knækket kunne det måske være at den hænger lidt :?
Iøvrigt et fint værksted, det er helt klart godkendt til Lupo træf :D
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Janning1 »

følger lige med her. og tak for idag gutter.
Er der muligt at få den fikset på garanti hos ns auto? (igen)
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Vyffe »

Kim B Olesen skrev:Iøvrigt et fint værksted, det er helt klart godkendt til Lupo træf :D
Det ser vi på når det bliver varmere :)
Atjuh 3L skrev:Tætning af gangsteller, så trykkopbyggelse sker indenfor en rimelig tidshorisont.

(I har selvfølgelig tjekket at det er den rigtige type/farve hyd. vædske?)
Nej vi gik ikke ret meget i dybden - han kom bare for en grundjustering. Det er da klart en plausibel mulighed.
Janning1 skrev:Er der muligt at få den fikset på garanti hos ns auto? (igen)
Ja hvis det rent faktisk er koblingscylinderen der er defekt, men det burde det ikke være!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Janning1 »

Okay, så jeg skal have tætnet gangstelleren? - betyder det af med gearkassen?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Vyffe »

Det er ikke sikkert at du skal tætne gangsteller, men det er et forslag til hvad der kan være galt :-)
Nej gangsteller sidder uden for gearkassen - det er den store klump der sidder sammen med den arm der kunne være slør i, som vi kiggede på i går :-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Janning1 »

Hvis nu det ikke er det, hvad kan det mon så være :)?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror det er koblingscylinderen ;) med det mønster den havde med at være lidt langsom til at skifte værdi, tyder det på slitage på de kulbaner - men er ikke 100 % sikker :? I og med at både føringsrør/udrykkerleje, kobling og koblingsaktuator er næsten nyt er det jo lige så svært at gisne om som hvis det hele var godt slidt :(
Kunne det evt være den arm/gaffel koblingsaktuatoren rykker i ? Hvor meget var det den skulle stilles Vyffe ? Hvad var koblingsværdien ?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Vyffe »

Fra 1.93 til 1.84 stillede jeg den. Ikke noget vildt
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Janning1 »

Nogen der har en ide hvad det kan være? Gearene går også lidt trængt. Kan det være tætning af gangsteller?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Atjuh 3L »

Når bilen har stået en hel nat, hvor lang tid går der så fra du åbner førerdøren til hyd. pumpen holder op med at køre?

Har du/i efterfyldt hyd. olie? (Selvfølgelig ved hjælp af guiden i faq!)

At tætne gangsteller, altså ved at skifte viton ringene på de fire stempler, (4x3), samt 1 eller 2 pakdåser til akslerne, er ofte en god idé, men det skal da ikke gøres for sjov! (if it ain't broke, don't fix it)

HVIS der er problemer med trykopbygning, og det synes jeg det virker som, så er det ofte dér problemet er.
(Selvfølgelig under forudsætning af at de simple ting som hyd. vædske og trykkugle er fikset.)

VAGTECH har et sæt ringe i shoppen til netop dette formål ;)

Udvendig tætning: http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-230


Et sæt jeg ikke ved hvad er, her kunne man med fordel ringe og spørge Steffen Vagtech: http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-231


Indvendig tætning: http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-255

Hvis ikke der mangler hyd vædske og man altså ikke har konstateret at gangstelleren "sveder", så skal man nok bestille det indvendige sæt. Min kørte bare SÅ meget bedre efter at have skiftet de indvendige viton ringe, og jeg skal nu til samme øvelse på gangstelleren på konens bil, da den også er begyndt at være noget tid om at ville komme i bakgear om morgenen efter den har stået en nat og "tabt trykket". (Bakgear eller fremadgående gear har samme problem, men nu skal den altså i bakgear for at komme ud af carporten :o )
Giver man sig RIGTIG god tid om morgenen, så er der ingen problemer :lol: og det er udelukkende grundet interne utætheder i gangstelleren, da den ikke taber en dråbe.

OM det er det problem du har kan jeg kun gisne om, men det var der jeg ville begynde fejlsøgningen, EFTER at have tjekket hyd stand og trykkugle, samt hørt om den står LÆNGE og knurrer om morgenen.

Forholdsvis nem operation der dog tager noget tid, og ikke særlig kostbar, altså lige noget vi ka' li' :D

Link til lidt om gangsteller rep.: viewtopic.php?f=13&t=2910


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg vil ikke afvise at det kan være gangsteller, eller andet på hydrauliksystemet, men som udgangspunkt ligger krybepunktet på 93 % :? Så der er i hvert fald noget med en af de førnævnte ting som jeg synes der skal styr på det først ;)
Hydraulikolieniveau er der styr på :)
Vyffe - tænkte du ved hvor gammel trykkuglen var ?
Ellers kan Janning lige skyde et billede af de tal der er præget ind i trykkuglen ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Vyffe »

Det fik jeg ikke kigget på :O
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Janning1 »

Jeg ligger et billede op senere. Det som problem for mig er, at den nærmest "hopper" ind i de lave gear, det har hjulpet lidt efter grundjustering, men om 2k km vil det være det samme igen. Andet problem er, at den ikke vil starte i n om morgenen, først efter noget tid. Det sidder nærmest fast i stop, og efter nogen tid, slipper den så gearet, og hopper i frigear
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Andreasf »

Er svejsningen på koblingsarmen intakt?

viewtopic.php?f=13&t=3097&hilit=koblingsarm&start=20
Se Sussis billede med den store røde pil.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja tag lige et nærbillede af den arm også, men tror det ikke rigtigt når ikke koblingsværdien har flyttet sig mere :?
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Går ud i eco, og vil derefter ikke starte.

Indlæg af Qaxius »

Komplet grundjustering med ALT inkl.

Og jeg mener ALT...!

Alt lige fra kontrol af følgende punkter:
Udlæsning af fejl, udbedring samt sletning af disse.
Koblingsarm for knækket svejsning.
Hydraulikoliemængde.
Gearkasseoliemængde.
Scope på koblingsaktuatoren. ( Automatik målefelt 002 )
Udskift af klokken hvis den er meget gammel.
Kontrol af koblingskrybepunkt og koblingsslæbepunkt i % ( Automatik målefelt 025 )
Kontrol af "grøn fod"
Kontrol af batterispænding med slukket motor, når bilen har holdt stille i 24 timer efter en lang køretur.
Kontrol af gangstellerarm for slør. Det mindste slør er for meget slør.


Evt komplet rens af hydraulikstation og aktuator.

Hvis det lykkedes at gennemføre en grundjustering, så slut af med at tjekke Automatik målefelt 025 efter en kort køretur.
Hvis det højeste tal er under 85% så kan din motor starte i STOP.
Er tallet over 85% så kan den kun starte i N.

Pøj pøj med fejlsøgningen.


ps. det lugter langt væk af en gammel/dårlig klokke, samt snavset/gammelt hydraulikvæske.

Fjern aktuatoren, split den ad og rens den grundigt igennem.
Fjern hydraulikstationen og rens den grundigt igennem.

På med ny væske.
Husk at udlufte aktuatoren imens at aktuatoren er trukket.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar