Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igangsæt

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igan

Indlæg af Atjuh 3L »

Nothing beats pure luck :lol:


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
GTIhsan
Indlæg: 45
Tilmeldt: fre 5. nov 2010 19:54
Geografisk sted: Århus

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igan

Indlæg af GTIhsan »

Update!!!

Det nederste ophæng er skiftet og selvom ophænget var meget løsere end det nye og havde sluppet inde ved flancen osv, var det sku ikke nok til at fjerne problemet. Problemet er der stadig, dog føles bilen roligere under kørsel og især nedgearing. Endvidere hopper og danser motoren ikke som før.

Næste skridt er det øverste højre ophæng. Rystelserne stopper når man bilen i D, men håndbremsen trukket, løfter lidt op i motoren så netop dette ophæng kommer fri. Så vi formoder at det er klappet sammen.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igan

Indlæg af Atjuh 3L »

Hvad skal du gi' for sådan et ophæng?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
GTIhsan
Indlæg: 45
Tilmeldt: fre 5. nov 2010 19:54
Geografisk sted: Århus

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igan

Indlæg af GTIhsan »

Atjuh 3L skrev:Hvad skal du gi' for sådan et ophæng?

Mvh,

Atjuh 3L.
825 kr eller sådan noget :-)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igan

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay, tak.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
GTIhsan
Indlæg: 45
Tilmeldt: fre 5. nov 2010 19:54
Geografisk sted: Århus

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igan

Indlæg af GTIhsan »

Nå men jeg var tilfældigvis lige forbi Mercari idag som efter en længere snak om hvad grunden til rystelserne kunne være (startede lissom mig og senere min mekaniker med svinghjul/kobling) valgte at sætte en tester på og aflæste dysebilledet....som så forfærdeligt ud.
Dvs pakningerne til dyserne er tørret ud og skal skiftes.
Der var bobler på oliepinden og olien var ret blank...hvilket sammen med oplysningerne om at motoren er skiftet og derfor har lagt på lager og tørret pakningerne ud, bekræfter hele teorien.

Dvs hele problemet er ujævn motorgang pga forkert dysetryk pga utætte pakninger.

Rystelserne har fremskyndet sliddet/ødelagt det nederste ophæng og det øverste som jeg ikke nåede at skifte var umiddelbart ikke slidt nok til at det skulle skiftes. Det skulle helst være "klappet sammen" og faldet så meget at metal gik på metal og det gør det ikke her.

På mandag kl 12 er der 3 nye pakninger ved dyserne og hvis alt går efter planen/teorien, så ryster og rusker bilen ikke længere og kører lidt længere på literen.
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igangsæt

Indlæg af Dup »

Der kom aldrig en tilbagemeldig på om det med dysepakningerne gjorde en forskel?

jeg er meget nysgerrig da jeg har et identisk problem. ?

Vh thomas
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
GTIhsan
Indlæg: 45
Tilmeldt: fre 5. nov 2010 19:54
Geografisk sted: Århus

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igangsæt

Indlæg af GTIhsan »

Dup skrev:Der kom aldrig en tilbagemeldig på om det med dysepakningerne gjorde en forskel?

jeg er meget nysgerrig da jeg har et identisk problem. ?

Vh thomas
Jeg nåede faktisk aldrig at skifte dem og solgte bilen med problemet videregivet til ny ejer, som var ligeglad da han kun skulle bruge bilen til langture.

Jeg har siden haft en anden A2 der gjorde det samme. Den fik renoveret gearkassen, ny kobling, nyt svinghjul, ny motor fordi den gamle brændte af. Den gjorde stadig det samme. Den solgte jeg også som den var.

Jeg mistænker faktisk noget i styretøjet/hjulophæng af en art for at være synderen, da man kan fjerne rystelserne ved at dreje fx helt til højre. Dvs du kan "spænde" den op ved at ændre på undervognens vinkel.
Dup
Indlæg: 52
Tilmeldt: fre 27. dec 2013 00:29
Geografisk sted: Kokkedal, 2980 Nordsjælland

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igangsæt

Indlæg af Dup »

Spændende.. Jeg har købt nye ophæng, og har også frisk kobling og nyafdrejet svinghjul på, hvis nye ophæng ikke klare det, så flår jeg kassen af igen og sætter indnu en ny kobling på og afbalancere svinghjulet og set om det hjælper. Ingen af mine lupoer ejer dette rysteri, tænker at audiens opbygning i aluminium gør hele rammen så stiv at det forplanter rystelser der kommer ved slidte motorere. Nu må vi se ad.
Audi A2 3L kongeblå 2002 Xtend | Lupo 3L sølv 2004 | Audi Q7 2008 sline --> VCDS DK version - hjullejeværktøj 62 mm, Nordsjælland. Skriv gerne for en 3L sludder.
GTIhsan
Indlæg: 45
Tilmeldt: fre 5. nov 2010 19:54
Geografisk sted: Århus

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igangsæt

Indlæg af GTIhsan »

Dup skrev:Spændende.. Jeg har købt nye ophæng, og har også frisk kobling og nyafdrejet svinghjul på, hvis nye ophæng ikke klare det, så flår jeg kassen af igen og sætter indnu en ny kobling på og afbalancere svinghjulet og set om det hjælper. Ingen af mine lupoer ejer dette rysteri, tænker at audiens opbygning i aluminium gør hele rammen så stiv at det forplanter rystelser der kommer ved slidte motorere. Nu må vi se ad.
Lupoer har ikke det problem nej.

Jeg har prøvet med ny kobling og drejet svinghjulet. Det gjorde problemet værre da koblingen jo nu tog bedre fat.

Jeg har også skiftet 2 ophæng hvor den øverste hjalp helt vildt på problemet...i 3-4 uger. Bagefter var alt ved det gamle igen.

Ting jeg har skiftet som ikke hjalp
Motor
Motorophæng øverst
Motorophæng nederst
Kobling
Drejet svinghjul
Renoveret gearkasse

Ting jeg har hørt kunne være årsag
Skævt svinghjul
Defekte motorophæng
Koblingscylinder
Ulige forbrænding i cylindrene
Batteri (???)
Undervogn
Styretøj/aksler

Med alt det jeg har skiftet tror jeg efterhånden kun på det sidste.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 1,2 TDI ryster/rusker kraftigt i tomgang og igangsæt

Indlæg af Atjuh 3L »

På min den ene var det nederste ophæng, på den anden var det venstre styrekugle :shock:

Mvh

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar