Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Tjaller
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 2. aug 2010 13:20
Geografisk sted: Djursland

Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af Tjaller »

Hej

I dag som jeg kørende i min nok så velkørende Lupo 3L fra 2005, da jeg efter ca. 80 kilometers kørsel holder ved et lyskryds og start-stop funktionen aktiveres. Pludselig tænder og slukker radioen radioen flere gange i træk (5 sek tændt, 5 sek slukket osv), hvorefter jeg bliver lidt skeptisk og vælger at slukke bilen. Herefter sætter jeg gearvælgeren i N og forsøger at starte bilen. Den siger "klik" og blinker efterfølgende i "højre-venstresvingspilene" i et tempe der nok mest minder om et stroposkop.
Jeg forsøger atter at starte den, men uden held. Starteren drejer slet ikke rundt og et lysshow af en anden verden lyser op igen.

Jeg afmonterer polerne på batteriet og sætter dem på igen, hvorefter jeg igen forsøger at starte bilen. Denne gang uden lysshow, men starteren drejer ikke rundt og det minder mest af alt som om at der er for lidt strøm på batteriet.

Jeg ringer til Dansk Autohjælp som kører mig til Vw i Århus, som jeg forinden havde talt med havde et batteri (85 amp) på lager.
Hos Vw har de sindsygt travlt og den dårlige service breder sig. Jeg afmonterer polerne på batteriet igen, og beder dem i det mindste lige at sætte en måler på batteriet, så jeg ikke HELT unødvendigt køber et nyt batteri.

Efter en halv time, måles batteriets spænding til 11,78V.
Forundret over at spændingen trods alt er knap 12V sætter jeg polerne på igen, og tænker at jeg lige vil prøve om den kan starte.
Og VUPTI, så springer min kære lille Lupo godvilligt igang igen.

Der var på intet tidspunkt fejlmeddelelser i displayet.

Jeg har følgende spørgsmål:

1) Er det mest sandsynligt at bilen trænger til nyt batteri? Det der sidder i er "originalt Vw batteri" og vist fra 06/03. Normalvist springer den i gang.
2) Er der fare for at der er værre ting i vente?
3) Vil jeg kunne se noget af en fejludlæsning, når ikke den har vist fejl i displayet? Jeg har mulighed for at få en original VAG-tester på.

På forhånd tak :)
Tjaller
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 2. aug 2010 13:20
Geografisk sted: Djursland

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af Tjaller »

Som opfølgning på dette kan jeg oplyse, at batteriet netop er testet med følgende resultat:
State of health: 100%
State of charge: 65%

Generatoren lader med ca. 11,50-11,70V, så jeg gør vist klogest I at få skiftet generatoren.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af doktorfrank »

Hvorfor ikke begynde med at tjekke kullene - det kan gøres uden at afmontere generatoren. Se fx tråden:
Lupo el fejl?? ladelampe, abs lampe, advarsels lampe ???
eller søg på spændingsregulator.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Tjaller
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 2. aug 2010 13:20
Geografisk sted: Djursland

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af Tjaller »

Det kunne godt være en ide doktorfrank, kan dog læse mig til at Claus (HamSjelv) skriver at man ikke kan forvente ret god levetid på de nye kul, hvis ikke kommutatoren bliver drejet af påny i samme omgang? Jeg har bedt N.S.Auto (Tidligere Classic Rebuild) i Horsens lave den.
Pludselig gik det op for mig hvor afhængig jeg er af den bette dame! :lol:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af Thore J »

Inden du skifter noget som helst skal du starte med at kontrollere dine forbindelser, her i blandt isaer stelforindelsen - det kabel holder ikke evigt og daarlig forbindelse kan fint give fejl som det du beskriver!

Hvis du ikke er sikker paa om du har ordentlige forbindelser kan du ikke bruge dine maalinger til noget! :roll:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af Atjuh 3L »

Stelforbindelse var også min første tanke +1
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af Thore J »

doktorfrank skrev:Hvorfor ikke begynde med at tjekke kullene -
... fordi det ikke giver mening :!:
Når der er noget elektrisk der fejler, skal man altid starte med at kontrollere om der løber strøm i gennem som der skal!

... medmindre man lige frem har set sjælen - den blå røg - forlade komponenten.. :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af doktorfrank »

Ååeeh, waah - Når systemspændingen er målt til under 12 volt med motoren igang, forekommer det mig at være nærliggende med et kig på generatoren først. Alting taget i betragtning er det vel så langt den hyppigste årsag. Og den letteste af udbedre.
Til diskussionen om det langtidsholdbare i blot at udskifte spændingsregulatoren (altså kullene) er min erfaring, at det klarer de næste 100.000 km, hvis kommutator-ringene ser bare nogenlunde hæderlige ud. Og skulle det kun holde et par år eller tre….såeeh deeh :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af Thore J »

doktorfrank skrev:Ååeeh, waah - Når systemspændingen er målt til under 12 volt med motoren igang, ...
Systemspændingen, præcis.. (hvis der målt direkte på generatoren til fast stel er det naturligvis en anden sag!) - Man er nødt til at vide om det system man måler på er i orden. Hvis der er ikke er ordentlige forbindelser er det ikke til at vide hvad generatorens reelle kapacitet er.. Der kan fint være et væsentligt tab i halvdårlige forbindelser.. og hvis den kun lige kan slæbe under 12 volt med kold motor, så bliver det kun meget værre når det hele ledninger m.m. bliver varmt..

Forskellen på ledeevne ved kold/varmt - kan også forklare hvor bilen kunne starte efter noget tid (og ja, der skal nogle gange ikke mere til at gøre forskellen!)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo kunne ikke starte efter "start stop"-funktion

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg kan finde den elfejl på Lupoen på mindre end 3,15 minut.. Og det inklusiv det at drikke den der velfortjent øl :o


Strømmåling? Det lyder godt nok som unødig besværlig fejlsøgning...

Spændingsmåling, og så bruge Ohm's lov? Ja tak :D



/Claus
Besvar