3L vil ikke starte.....

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
SDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. maj 2011 18:12
Geografisk sted: Kbh

3L vil ikke starte.....

Indlæg af SDK »

Hej alle sammen.

Jeg har en lille bil som ikke vil starte.

Der er frisk batteri i den.

Når jeg åbner døren kører pumpen og kan høre kuglen der ude bygger tryk, dog syntes jeg ikke den larmer og kører så langtid.

Men når jeg har den i S og træder på bremse og alt det som man nu plejer for at den kan starte - sker der intet når man drejer nøglen helt over...?!

Mit spørgsmål er så, kan den godt lade vær med at aktivere starteren pga. ikke tryk nok eller pga. gangstelleren måske er defekt? eller er vi bare ude i en basal tændingsbundstykke fejl? (starteren er testet i skruestikken og virker helt fint)

Den registere bremsepedalen og skifter os i displayet når jeg skifter med gearvælgeren, dog skifter den ikke gearet nede under gearkassen.

Nogen der har en ide?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

3L vil ikke starte.....

Indlæg af KMDTHY »

Kan du starte i N?

Men nej, er der ikke nok tryk bliver der ikke frigivet til start. Du kan udlæse trykket med VCDS.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af Atjuh 3L »

Har du udlæst volt på koblingsaktuatoren?

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
SDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. maj 2011 18:12
Geografisk sted: Kbh

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af SDK »

Det eneste jeg mangler er at udlæse med testeren, den skulle jeg gerne kunne låne i morgen. Hvor mange volt skal koblings aktuatoren være (bare så jeg ved hvad jeg skal kigge efter i morgen :) )

Nej kan heller ikke starte i N. Så ny tryk kugle muligvis?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af Atjuh 3L »

A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
SDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. maj 2011 18:12
Geografisk sted: Kbh

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af SDK »

takker :D

Men hvis bilen ikke trækker starteren i N heller, kan det så godt være tryk kuglen?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af Atjuh 3L »

Ud fra din oprindelige beskrivelse, næppe :?

Tjek værdierne på koblingsaktuatoren.

Har du tjekket om gearkassen er i N?

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
SDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. maj 2011 18:12
Geografisk sted: Kbh

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af SDK »

når tænding er taget fra kan jeg justere på akslen frit. Har fundet et "gear" hvor hjulene kan dreje frit, så går ud fra det er N. Så sætter jeg tænding på og prøver at starte - men der sker intet og akslen er på samme position selvom jeg sætter i S eller R bagefter.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af Atjuh 3L »

På med tester, slet alle fejl, juster koblingsaktuator, og prøv igen.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af smedenaf1972 »

Relæg 109!?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af sussi »

smedenaf1972 skrev:Relæ 109!?
http://lupo3lklub.dk/forum/gsearch.php? ... 3%A6%20109
Sussi
SDK
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. maj 2011 18:12
Geografisk sted: Kbh

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af SDK »

Så fik jeg udlæst lidt med testeren.

G162 føleren måler 0.84v og som jeg kunne læse mig fremtil så skal den ligge på ca. 1v mere end det (ca. 1.90v).

Hvilket bragte mig til at prøve at justere koblingskablet for at få den højere i spændingen. Drejede nogle omgange på møtrikken (ja havde løsnet de inderste) så kablet var spændt noget mere. Men testeren sagde samme værdi. Jeg tænker defekt koblingsslavecylinder?

Ud over det var der en fejlkode 01071 - føler for koblingsvandring (G162) 16-10 - signal uden for toleranceområde - periodisk

Lagde mærke til i triptronic at gearet er låst fast i 4 gear og kan ikke skiftes ned eller op.


Når man ikke kan få koblingsslavecylinderen til at have den rigtige værdig, så kan det vel være lige meget med en grundjustering eller tar jeg fejl?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af doktorfrank »

Til tider (omend sjældent) må jeg deltage i årstidens mantra: Herrens veje ere uransagelige. I dette tilfælde er motorstyringen at ligne med herren. Prøv at gennemføre grundjustering - jeg har været ude for, at processen fik liv i noget, som jeg ellers havde dømt overgået til det hinsidige. Sandsynligvis ender det blindt med RTFM - men det kan jo sådan set ikke blive værre, end det er nu. Og en mislykket grundjustering er aldrig en uoprettelig skade.
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af Atjuh 3L »

Her er lidt mere hyggelæsning:

http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... _adjusted/

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Steenj52
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 14. dec 2014 21:13
Geografisk sted: Als Sønderjylland

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af Steenj52 »

Jeg har det samme problem med min A2 fra 2002 kørt 270.000 km. Jeg har dog en ny starter og bundstykke i tændingslåsen.
Man hører tydelig pumpen køre når døren åbnes (og der er rigeligt med olie på) om morgenen er der aldrig problemer, men har jeg kørt 10 min og vil starte igen, sker der intet. Jeg fik det råd af en mekaniker på det lokale Audi værksted som selv har en a2, at jeg skulle starte i N. og så virker det hver gang, han sagde at koblingen ikke slog ordentlig fra til neutral, man hører tydelig det lille "klonk" Der blev skrevet om Trykkuglen, hvad er dette ? Er der nogle ideer hvad det kan være. Jeg laver ikke noget ved bilen selv, bortset fra at skifte starteren som er nem at skifte. Men tager man på det lokale Audi værksted er det som at udskrive en blankocheck. Der er måske andre der har prøvet noget magen til :D Jeg er lige startet her i forum, og skal lige finde ud af hvordan, der er mange tekniske beskrivelser her i tråden, jeg fik det indtryk at alle har et helt værksted med div måleinstrumenter og ;) :P
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af Thore J »

Steenj52 skrev:Jeg har det samme problem med min A2 fra 2002 kørt 270.000 km. Jeg har dog en ny starter og bundstykke i tændingslåsen.
Man hører tydelig pumpen køre når døren åbnes (og der er rigeligt med olie på) om morgenen er der aldrig problemer, men har jeg kørt 10 min og vil starte igen, sker der intet. Jeg fik det råd af en mekaniker på det lokale Audi værksted som selv har en a2, at jeg skulle starte i N. og så virker det hver gang, han sagde at koblingen ikke slog ordentlig fra til neutral, man hører tydelig det lille "klonk" Der blev skrevet om Trykkuglen, hvad er dette ? Er der nogle ideer hvad det kan være. Jeg laver ikke noget ved bilen selv, bortset fra at skifte starteren som er nem at skifte. Men tager man på det lokale Audi værksted er det som at udskrive en blankocheck. Der er måske andre der har prøvet noget magen til :D Jeg er lige startet her i forum, og skal lige finde ud af hvordan, der er mange tekniske beskrivelser her i tråden, jeg fik det indtryk at alle har et helt værksted med div måleinstrumenter og ;) :P
Steenj52....
start altid her n[r du har et probelm viewforum.php?f=22

.. Og koer ALDRIG til VW/AUDI.. du skulle overveje at tage turen op til http://www.vagtech.dk/ i Odense.
Det lyder ikke som at dit lokale vaerksted ved hvad de laver, end ikke paa deres egne biler (og saa er det virkelig bekymrende!), bilen skal altid kunne starte i STOP og N..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
KSkram
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 6. maj 2014 21:02
Geografisk sted: hodsager

Re: 3L vil ikke starte.....

Indlæg af KSkram »

Nu står jeg i samme problem, bortset fra at min lupo gik i stå i 4. Som om der manglede olie. Den ville ikke gå i N selv om vælger og display viser N. Hydraulikpumpen starter ikke når døren åbnes. Er der et relæ til pumpen?
Besvar