vil ikke fange 3. gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var så lidt :) skulle det gå helt galt kommer jeg forbi Silkeborg næsten hver fredag, så kunne vi da lige justere den ;) ellers kunne der jo være en anden venlig sjæl der kunne hjælpe :)
Held og lykke med operationen :)
Brugeravatar
kvist93
Indlæg: 292
Tilmeldt: man 3. sep 2012 22:09
Geografisk sted: Hammel/Århus

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af kvist93 »

marx3 skrev:Fedt mand, tak for hjælpen. Ja det var en oplagt lejighed til at inspicere lejer, kobling, udrykkerleje osv. Det har dog nogle km på bagen :-)

Nye spørgsmål opstår; jeg skal have den komplette gearkasse afmonteret, ikke?
Er det muligt at af- og påmontere gearkassen uden at skulle grundjustere bagefter?
Vi har en dyr Gutmann tester og jeg ved at den kan grundjustere, men jeg ikke lyst til at lege forsøgskanin med min egen bil pt. :-)
Gutmann testeren kan sagtens klare grundjusteringen :) det har jeg gjort på min egen mange gange :)
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.

270.000 km på uret :)
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

Hov så ikke i havde svaret, tak for tilbuddet Kim, det er guld værd.
Jeg har afmonteret gearkassen uden at afmontere gangstelleren ( altså den hydrauliske skiftemekanisme, ikke... ? ) og jeg skifter ikke koblingen, da der stadig er masser af gods i. Jeg er med andre ord 99% sikker på at jeg ikke har flyttet på een eneste sensor eller skiftearm udvendigt...
Jeg kaster mig ud i at grundjustere med Gutman uanset!

I øvrigt: skiftearmen var godt og grundigt knækket, føringsrøret totalt slidt ned til sokkeholderne og udrykkerlejet raslede temmelig meget.
Det var sgu nok ikke så skidt at jeg lige fik kassen af :-)

Pt er jeg ved at samle det hele igen og et spørgsmål opstår:

Inden i gearkassen ligger der den aksel som koblingen griber i og ved siden af ligger den andne "hovedaksel" ( eller hvad man nu kalder det )
Den andne aksel er presset i i den ene ende, og den fik jeg forsigtigt banket ud. Nu skal den jo så i igen. Hvor dybt skal den bankes i? skal den bare HAVE, eller er der en tolerance som skal overholdes for at selve aksel ikke sidder forkert i forhold til lejerne i begge ender ?
Skal den i til den flugter med kanten af hullet på den udvendige side af hullet?
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er lidt kryptisk skrevet :? Men hvis jeg forstår dig rigtigt er det den bøsning til femte gear der skal presses/ bankes forsigtigt ned igen ?
Hvis det er denne er det bedst at putte bøsningen i ovnen til den er ca 100 grader varm(er der nogen der siger) så lader du være med at samle de to halvdele på gearkassen, og sætter akselenden direkte oven på noget fast evt en skruestik - så har du ordentligt modhold - så kan du med faste men forsigtige slag og en top eller noget der får ordentligt anlæg slå den ned på plads ! Den skal bare helt ned, tjek lige om du har fået lavet skarpe kanter når du har slået den ned ;)
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

Ja det var lidt en rodet forklaring...
Prøver igen: den ene aksel i gearkassen sidder presset i. Den bøsning/låsecylinder/presleje skal jo presses på plads igen før jeg kan samle.
Kan jeg så varme skidtet "lidt" op? (Har varmepistol og infrarød termometer) har forsøgt mig, og den glider egentlig fint i, også uden at bruge vold ( jeg kan godt mærke når man er nød til at slå "for hårdt"), men jeg er i tvivl om bøsningen glider langt nok i. Ved prøvesamling af de 2 halvdelen af kasse syntes jeg det lader til at være 0.5-1 mm luft mellem de to halvdele. Som om noget forhindrer den i at mødes.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af H.J.Knudsen »

Hejsa
Differentialet skal have en forspænding på max. 0,3 mm, akslen med spidshjulet skal have en forspænding på max. 0,2 mm, akslen der går ind i koblingen skal have en forspænding på 0,0 mm. (ved nye lejer).
Forspændingen vil alt andet lige være mindre når du samler kassen med 'brugte' lejer.
Forslag: Prøv at samle kassen med een aksel ad gangen, dermed kan du nemmere vurdere om de enkelte aksler roterer korrekt. Vent til sidst med at montere bøsninger / inderringen til 5. gearshjulet.

Held og lykke med det ;)
Senest rettet af H.J.Knudsen fre 12. dec 2014 09:40, rettet i alt 1 gang.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af H.J.Knudsen »

Bøsningen skal helt i bund og den har ingen indflydelse på om akslen får der korrekte forspænding imellem lejerne.
Senest rettet af H.J.Knudsen fre 12. dec 2014 10:11, rettet i alt 1 gang.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

Jeg forstår ikke hvad du mener?
Jeg har ikke skiftet lejer i gearkassen, UDELUKKENDE skiftearmen til 3. gear. Dvs det er en regulær skild ad og saml igen operation.
Det jeg har spørgmsål til at er den bøsning der sidder for enden af den ene aksel. Selve akslen skulle bankes ud og skal bankes i igen.
Jeg kan se at bøsningen skal ligge helt tæt på skålen i kassen, og det lader til at det sagtens kan lade sig gøre at tappe akslen på plads uden at skulle slå vildt hårdt.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af H.J.Knudsen »

Ok, jeg tænkte blot at hvis du har op til 1 mm. luft imellem de to gearkassehalvparter når du samler dem, så kunne det jo tyde på at noget ikke er kommet helt på plads.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

Hehe ja netop. Jeg tænker det samme. Første oplagte grund kunne være at den aksel ikke var presset langt nok / korrekt i. Deraf spørgsmålet om det "bare" skal tappes godt på plads.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af H.J.Knudsen »

Nu er det vist mig der ikke forstår hvad du mener. Bøsningen (som er inder-ringen til lejet i 5. gears hjulet) har intet at gøre med om de to gearkassehalvparter kan samles.

Ergo, jeg tør ikke svare dig på om det ´bare´ skal tappes godt på plads, sorry.

Normalt er sådan en lille Lupo gearkasse ´Peace Of Cake´ at samle, så hvis du stadig har ca. 1 mm. imellem husene ville jeg være varsom med at spænde den sammen. :?
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

Jeg er ikke helt klar over hvad der er 5. gear osv, men gearkassen indeholder 2 aksler med gear på. Den ene er fastmonteret i kassen i et leje som er presset i. Den anden ligger løst i. Den aksel der er presset i, i den ene ende: her jeg i tvivl om hvorvidt den "bare" skal presses på plads eller om der skal tages særlige hensyn. Jeg har en ide om at jeg ikke havde presset aksel helt i bund da jeg prøvemonterede de to halvdele af kassen.
Men ja, noget er galt hvis de ikke vil mødes uden mellemrum
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af H.J.Knudsen »

5. gearet sidder på udv. side af gearkassen og der er ikke nogen af akslerne der er fastmonteret i gearkassen, begge gearaksler er lejret i koniske lejer i begge ender. Kan forvirringen mon skyldes du ikke har haft afmonteret begge aksler da du skiftede skiftegafflen. Hvis du har haft begge aksler ude ville du kunne se de koniske lejer i hver ende af akslerne.
Når du mener den ene aksel er fastmonteret er det så fordi du ikke har haft begge aksler ude??
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

Let me re-phrase...
Den ene aksel sidder i en bøsning som er presset i. Den anden sidder "løst". Den ene kan uden videre tages ud så snart kassen afskilles ( hvis man da kan lirke den ud), den anden skal bankes ud.
Sådan er min gearkasse da ihvertfald konstrueret. Det stemmer i øvrigt overens med den fine guide til adskillelse af gearkassen, man kan finde her på siden.
Det er sikkert bare min formulering du ikke forstår, skidt med det.
Jeg måtte tage begge aksler ud for at kunne montere skiftearmen. Jeg måtte lirke lidt, men det lykkedes uden besvær.
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af H.J.Knudsen »

Aha, nu tror jeg jeg forstår hvad du mener :)
Det du omtaler som en bøsning må være lejets yderring som er indpresset i gearkassehuset.
Den skal selvfølgelig presses ('tappes') tilbage på plads i huset, når du monterer akslen igen.

Go' vind med projektet ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Hov - hvis det er lejets yderring du har banket med ud - skal du lige være sikker på at du ikke har mistet den shims skive der formodentlig har siddet mellem yderringen og huset, den kan nemlig godt falde af når du skiller den sådan ad ;)
Jeg troede det var bøsningen på akslen du havde pillet af :)
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

jeg blev lige glad for at jeg endelig følte mig forstået, men nu siger du shimsring Kim B Olsen... åh- åhh...
Jeg er 99% sikker på at der ikke sad noget shims bag det jeg bankede fra hinanden, så lad os let og elegant gå videre :-)

Jeg har som sagt prøvemonteret det hele, inkl. de 3 "rutebiler" ( ved i hvad jeg snakker om? Min kollega som er mekaniker insisterede på at det var deres almindelige kaldenavn ). De 3 rutebiler sidder inden i det tandhjul som 3. gearsarmen griber om.
De sidder fastholdt af et fjederstål på hver side af tandhjulet.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan disse fjederstål skal monteres.
Rutebilerne er nummer 12, fjederstålet er nummer 11.
Billede

Som det ses på fjederstålet er det en ca 270 graders cirkel, hvor den ene ende er stump og den anden ende har et lille buk for enden. Giver det mening?
Skal stumpen pege ind i rutebilen, eller ? ( nøøj det er svært at forklare... Jeg tager billeder hvis det kommer så vidt )
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Den bukkede ende skal sidde inde i en af de tre dimser der har nr 12 så tror jeg resten kommer af sig selv :)
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

"Inden i" er rigelig forklaring:-) det var netop det jeg ville vide.
Mange tak !
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
marx3
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 4. okt 2012 08:11
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vil ikke fange 3. gear

Indlæg af marx3 »

bada-boom!! så kører Lupoen upåklageligt igen. Det var sgu da ikke så svært :)
Jeg havde ikke klaret den udne jeres råd og vejledning. Jeg takker ydmygt!
God jul!
´04 3L, AYZ motor, 420.000 km. 4.2 L/100 i snit.
Besvar