(Løst) g71/g72 ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

(Løst) g71/g72 ?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Hej.
Møgslæden har i lang tid drillet med turbotrykket.
Jeg har haft kablet på, og den melder fejl på G71 og G72, men er det den samme sensor?
Jeg kan finde billeder af G71, men ingen af G72, kun at den sidder i nærheden af generator (hvor G71 er)
I min simple verden giver det også mening at manifold tryk og temperatur måles samme sted.
Når jeg måler værdien på manifold tryk siger det 2550 mBar når stikket er monteret, lige meget om motoren er tændt eller slukket, når jeg tager stikket ud er værdien 1020mBar.
Jeg har kontrolleret ledningerne til sensoren, ved at afisolere helt nede ved stikket og helt oppe ved støddæmperen, og kan måle fuld gennemgang, så jeg tror ikke ledningerne er knækket.

Er det så ikke bare en ny sensor ?
Vedhæftede filer
stik ej i sensor.png
stik ej i sensor.png (17.85 KiB) Vist 6223 gange
stik i sensor.png
stik i sensor.png (16.28 KiB) Vist 6223 gange
Senest rettet af Bo Jacobsen ons 10. dec 2014 12:17, rettet i alt 1 gang.
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: g71/g72 ?

Indlæg af 383CI »

Hej Hr. Bo (også her)

Det tyder jo på du har gennemgang i ledningerne og de dermed ikke er knækkede. Ellers ville du jo heller ikke "se" forskel om stikket var monteret eller ej.

Hvordan døjer du med trykket? Er det der ikke eller?

De 2 felter i midten viser jo trykket på hver sin side af turboen, ladetrykket er jo så forskellen.

Jeg husker ikke hvad MAP sensoren hedder, den der måler atmosfærisk tryk i indsugningen, men den sidder jo ikke i nærheden af generatoren, men på indsugnigsrøret. Den knækker jo ledninger.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: g71/g72 ?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Det "lækre" er at trykket du kan se er målt med slukket motor.
JEg undrede mig over at jeg har fejl på to sensorer, for det tyder (synes jeg) på kortslutning.
Her til morgen har jeg fundet nedenstående billede som viser at G71 og G72 er samme sensor.
Mr. Auto viser at der til vores bil findes to forskellige, men der tror jeg altså de har galt fat.
Jeg prøver at bestille en G71 sensor, så må vi se om det løser alle problemer.
Vedhæftede filer
g71_g72.png
g71_g72.png (22.51 KiB) Vist 6185 gange
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: g71/g72 ?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg vil gerne lige korrigere lidt:
383CI skrev:Det tyder jo på du har gennemgang i ledningerne og de dermed ikke er knækkede. Ellers ville du jo heller ikke "se" forskel om stikket var monteret eller ej.
Det kommer helt og ledeles an på hvilken ledning der er knækket... ;)

383CI skrev:De 2 felter i midten viser jo trykket på hver sin side af turboen, ladetrykket er jo så forskellen.
De to felter i midten visser henholdsvis 'skal' og 'er'. Altså referenceværdien 'skal' (det ladetryk motorstyreenheden gerne vil have), samt det faktuelle 'er' (det der rent fysisk er målt)
383CI skrev:Jeg husker ikke hvad MAP sensoren hedder, den der måler atmosfærisk tryk i indsugningen, men den sidder jo ikke i nærheden af generatoren, men på indsugnigsrøret. Den knækker jo ledninger.
MAP-sensoren måler på den tryksatte side af turboladeren (MAP= ManifoldAirPressure)


Til Bo.:

Inden du nu ryger i at bestille nye sensorer, så tag lige og få udbedret de der knækkede ledninger til MAP-sensoren. Det er en klassiker med knækkede ledninger ca. 15 cm. fra stikket (ref.: JP-Auto). du kan ikke se bruddet udefra. Du skal ruske/rykke i ledningenettet ved gennemgangsmåling for at påvise den knækkede ledning.
Vil du score nogle billige point hos din Lupo, drejer du hele det stive MAP-sensorplastrør lidt, så ledningerne til sensoren ikke er spændt så hårdt op.

Og ja, MAP-sensoren indeholder både tryk- og temperatursenor.

Baseret på de fejl du oplyser her, vil jeg godt gætte på at det er stelledningen (brun?) til MAP-sensoren der er knækket ;)



/Claus
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: g71/g72 ?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Hej Claus
Jeg har afisoleret helt nede ved stikket og oppe hvor kablerne går sammen i et større bundt, lidt før støddæmper tårnet, mellem de to punkter måler jeg gennemgang, så er ledningen vel ikke knækket.
Når jeg kommer ud i værkstedet skal jeg nok lige flå lidt mere i ledningerne..
mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: g71/g72 ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Evt mål med noget belastning på ledningen ;) fx en pære i den ene ende/prøvelampe, så er det ikke sikkert der er hul igennem :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: g71/g72 ?

Indlæg af 383CI »

HamSelv

Yagsss, det er da ikke en lille korrektion, men temmeligt massiv.
Helt ok med mig, det får jo lidt gang i tingene, jeg erkender jeg er rusten i Lupo og VagCom/VCDS så det klodser.

Men jeg erkender jeg ikke husker det, sætter lige kabel på min egen og ser hvad den siger.

ja, lukkede lige gabet op på min egen, huskede forkert, den sidder på tryksiden. G72

Bo: Ledningerne knækker så forbindelsen bliver ustabil, derfor vil jeg mene du godt kan måle der er forbindelse af og til, det er så når den svigter bilen hakker. På Lupo1 kunne bruddet ikke ses, det var dog kun 5 cm oppe fra stikket, som jeg husker det
Vedhæftede filer
lupo2.JPG
lupo2.JPG (24.72 KiB) Vist 6156 gange
lupo1.JPG
lupo1.JPG (35.9 KiB) Vist 6157 gange
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: g71/g72 ?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

OK, 383CI.

Udfra dine to screendumps er det ikke, som jeg har skrevet, setværdi ('skal') der vises i felt 2, men korekt som du skriver, atmosfærisk tryk. Sensoren til dette tryk sidder i selve motorstyreenheden (Sådan en gummi-dims på den flade der vender opad).

g71 ('g' for geber = "signalgiver") er tryksensor
g72 er temperatursensor

De to sidder i det samme fysiske hus på en L3L (den der er monteret i det stive plastrør).

@Bo:
Hvordan udfører du præcis den der gennemgangstest?
Hvis det er med et multimeter med summer gennemgangstester, har du så styr på hvornår dit måleinstrumentet ikke længere mener der 'kortslutning'? 10 Ohm?. 100 Ohm?

Jeg vil godt stadig gætte på elektrisk dårlig forbindelse til MAP-sensoren.. ;)


/C
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: g71/g72 ?

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev:Hejsa,

OK, 383CI.

Udfra dine to screendumps er det ikke, som jeg har skrevet, setværdi ('skal') der vises i felt 2, men korekt som du skriver, atmosfærisk tryk. Sensoren til dette tryk sidder i selve motorstyreenheden (Sådan en gummi-dims på den flade der vender opad).

g71 ('g' for geber = "signalgiver") er tryksensor
g72 er temperatursensor

/C

Godkendt ;) Det er bestemt ikke altid jeg husker rigtigt, men denne gang altså og fred med det. Hovedesagen er jo vi finder frem til det rigtigt.

Hr. Bo har stadigt ikke svaret på hvordan det er bilen døjer med turbotryk? Men prøv at lave målingen af de 2 blogge når du køre, og hvis bilen hakker af og til er jeg også på den med knækket ledning.
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: g71/g72 ?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Til den gode Hr Lautrup :D
Hver morgen når jeg futter på arbejde starter jeg med at køre ned af en bakke, på vej ned af denne bakke bliver fartpiloten sat på 90 km/t
Umiddelbart efter jeg har kørt ned af bakke skal jeg op af en ganske stejl bakke.
Når turboen virker kan jeg komme op uden at bilen kommer under 80-85 km/t

I disse dage kører jeg 70 km/t i tredje gear med bundgas :oops: .

Når bilen er på vej op af bakken, kan man mærke at turboen begynder at arbejde indtil den pludseligt "mister pusten", det er ganske tydeligt når turboen pludseligt giver op.
En "reboot" af maskinen, og man kan køre videre.

Hamsjelv, jeg har et tudsegammel multimeter som jeg kan måle gennemgang med, udslaget er lige som hvis jeg holder de to måleender sammen.
Jeg har som skrevet ovenfor afisoleret lige efter stikket, og så igen lige før støddæmper tårnet.
Når jeg måler er stikket ikke på føleren, så i min bog er det ren gennemgang, men jeg er heller ikke El menneske...
Jeg hev og flåede i ledningen i aftes, og det lykkedes mig da også at rykke stelledningen over helt nede ved stikket, men efter at have loddet det sammen igen dukkede fejlen op igen.

Jeg har bestilt ny sensor, og jeg har fundet et firma i Juelsminde (Overby autogenbrug) som vil lave et nyt stik med et stykke ledning på, så angriber jeg den på flere fronter på samme tid.

Slæden skal holde 250000 km mere, så nu skal den bare rette ind! :evil:
mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: g71/g72 ?

Indlæg af 383CI »

Det med bilen mister pusten lige pludseligt og kan igen efter "reboot" minder om N75
Da min knækkede ledningen periodisk, uden det mindste system i tingene.
Men det tyder jo trykket forsvinder, du kunne evt. køre en tur og lave logs eller scobe udervejs og se hvad der sker.
Der er vist en glimrende vejledning til at rense N75 her, men har ikke prøvet den.
Har dog en N75 liggende, den kan jeg evt. sende med posten hvis du vil prøve?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: g71/g72 ?

Indlæg af Vyffe »

Det er vist nemmere at Bo låner en N75 af mig eller får sin egen reserve-N75 tilbage fra vores fælles kollega ;-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: g71/g72 ?

Indlæg af Bo Jacobsen »

N75 blev skiftet i foråret en gang.
Det udelukker selvfølgeligt ikke at den er stået af igen, men fejlkoderne indikerer problemer ved MAP, så den tager jeg først.
Hvis det fejler har jeg stadigvæk en ekstra (ny) N75 til at ligge .
På fredag får jeg skiftet stikket inkl. et stykke af ledningen, så må vi se om det hjælper.
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: g71/g72 ?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Bo Jacobsen skrev:Jeg hev og flåede i ledningen i aftes, og det lykkedes mig da også at rykke stelledningen over helt nede ved stikket, men efter at have loddet det sammen igen dukkede fejlen op igen.
OK, så er der jo strækprøvet en kende for meget ;)

Lidt måder at finde en knækket ledning:

1. Lad en tommelfingernegl med let tryk løbe hen over ledningen. Der hvor ledningen pludselig er blød er corerne knækket.

2. Sno den enkelte ledning blot en omgang over en afstand på ca. 15 centimeter mens der gennemgangstestes. Er corerne brudt men stadig har elektrisk forbindelse skal de nok bryde elektrisk ved dén test.

3. træk (blidt) i den enkelte ledning over en afstand på ca. 15 centimeter; Hvis alle corerne er knækket er det kun plastisolering der holder tingene sammen. bruddet er der hvor plastisoleringen bliver tyndere...

Og så skal du måle helt ude i stikket; du kan jo have en crimpning i stikket der er korroderet. Brug et stykke ståltråd til at skabe forbindelse ned i stikket.


Og det er ganske sikkert på lederstykket inden man når ind i den der korrugerede beskyttelseskappe bruddet ligger...



/Claus
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: g71/g72 ?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Så er jeg kommet tilbage fra Overby Auto, hvor de skiftede mit stik, samt sensoren.
Da en med marginalt bedre teknisk indsigt end mig kom til kikkede han ind i stikket hvor man kunne se at stikbenet til stel var mere åbent end de andre, så det er ikke så underligt at jeg ikke kunne måle nogen fejl bag ved stikket.....
Stikket kostede i omegnen af 40 kr, og så en halv times arbejde..
Job done!

Nu til et interresant spørgsmål:
Da min bil havde fejlen, virkede start stop ikke, det gør det nu,, kan det forklares med en forvirret motorstyring?

mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: g71/g72 ?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Bo Jacobsen skrev:Da en med marginalt bedre teknisk indsigt end mig kom til kikkede han ind i stikket hvor man kunne se at stikbenet til stel var mere åbent end de andre...
HamSjelv skrev:Baseret på de fejl du oplyser her, vil jeg godt gætte på at det er stelledningen (brun?) til MAP-sensoren der er knækket
;)


Bo Jacobsen skrev:Nu til et interresant spørgsmål:
Da min bil havde fejlen, virkede start stop ikke, det gør det nu,, kan det forklares med en forvirret motorstyring?
Nej. En styreenhed bliver ikke 'forvirret' overhovedet. Det er assembleret kildekode og kan genskabes så mange gange det ønskes.

Du har (på grund af den manglende stelforbindelse) signaleret til motorstyreenheden at den indsugede luft er _rigtig_ kold, nede omkring -40 degC. En så kold indsugningsluft inaktiverer pr. automatisk start/stop.


Godt du er kørende igen.


Punkt 298 (eller der omkring): Velfortjent øl.




/C
Besvar