Skæve bremsere igen igen igen :(

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
kviat
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs 9. nov 2010 20:19
Geografisk sted: København

Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af kviat »

Jeg købte for et års tid siden en 3L. Efter små 1000 km blev bremserne skæve. Tænkte at det kunne være at det var nogle billige nogle. Så mekanikeren satte nogle nye på samt klodser. Efter nogle uger så blev de fandeme også skæve. Så søgte jeg lidt herinde og læste at man kunne smide nogle på fra en 1,4 som var 3 mm tykkere. Så der kom et sæt af dem på, dov uden klodser. Det holdet 5-10.000km. Så smed jeg nye skiver på igen samt nye klodser, god kvalitet. De er efter 1/2 år og ca 10.000km nu også skæve. Hvad f...... kan der være galt? Ligger på ca 140km/t med fartpilot på motorvejen og det burde de da kunne holde til, eller hvad?
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Daaaarn »

Bmw'er med automatgear har også døjet meget med skæve skiver. Grunden er at når man kører motorvej (læs: Kolde skiver) og bremser i en frakørsel og evt holder for rødt lys så bliver afkølingen uens. Det gav skæve skiver... Måske du skulle prøve at sætte svinet i frigear og trække håndbremsen og se om det giver noget???...

Men ja.... Skiverne på en 3L stinker lidt. :)
Senest rettet af Daaaarn tirs 18. nov 2014 22:03, rettet i alt 1 gang.
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Bandit »

Det er sansynligvis dine kalibre der hænger.
Prøv at kontroller om de køre frit og uden hak.
Hvis der er rust på glider eller stempler, vil klodserne slæbe, hvilket resulterer i konstant varme skiver.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Thore J »

Lorteskiver.dk?? Havde en gang samme problem på en opel kadett.. Det viste sig simpelthen at være skiver der var for ringe..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Kboesen »

Efter at have læst herinde, at skiverne på sådan en Lupo ikke er noget at råbe hurra for, har jeg valgt at ignorere de skæve skiver jeg har på min.
Det har jeg kørt med de sidste 15.000 km og det tar jeg meget roligt. Hvis man ellers træder hårdt nok, stopper de med at ryste. ;)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Andreasf »

Hep - jeg tilslutter mig de øvrige kommentarer.

Selv efter sprit nye calibre - og ingen bedring, konstaterede jeg, at det nok bare var mig der er noget galt med.

Ifbm. ny undervogn (std. undervogn) blev der strammet lidt op hist og her - og det har faktisk minimeret det.
Skiverne er nok også lidt skæve, men der var åbenbart lidt minimalt slør "et eller andet sted" i styretøjet der forstærkede det ganske voldsomt.

Det er i hvert fald blevet markant bedre!
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Bandit »

Da jeg skiftede sidst for omkring 30k km siden monterede jeg elipseskårede skiver fra ATE
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/6100/
Der her ikke været nogle problemer overhovedet, man skal dog være opmærksom på at den coating de har ryger en del indtil de lige er kørt til :)
Andre herinde har monteret Zimmermann skiver med stor succes.

Klodserne er nogle billige fra SDS i Svendborg - støver en del, men bremser fint, piver ikke og bider temligt hårdt.
Kalibrene blev skiftet i samme omgang. Købte dem ved Autobremsen.dk, da de ikke umiddelbart var ved at finde nogle steder til en 3l'er, men de kan købes ved Autoteilemann.de nu.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af KMDTHY »

De er da også rimelig pebret de skiver der :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Thore J »

Man skal også huske at se på resten af bremsesystemet..

Rysten ved opbremsning kan komme fra andet end lige skæve skiver.. div. bøsninger, bærekugler, styrekugler m.m. som der er slør i . og meget overset - glidebøsningerne, de er billige rigtig nemme at skifte og ofte en synder i denne sammenhæng :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Bandit »

KMDTHY skrev:De er da også rimelig pebret de skiver der :)
Mener også kun jeg gav 29 Eur for dem for et par år siden, så det er da en stigning der vil noget :o
Omvendt - hvis det kan løse problemerne med at skiverne bliver skæve er det penge goodt givet ud.

Som en sidebemærkning er de overfladebeskyttede, så der går noget tid før de begynder at ruste.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af ph. »

Hvad gør i ved jeres bremser/skiver??
Forstår Slet ikke at i har så mange problemer med dem!

Mit første sæt skiver blev skiftet da den skulle synes vistnok ved ca km.140.000 og KUN fordi de var så rustne at silver/ Moe mente at den ikke ville kunne synes med dem ...på trods af at den bremsede snorlige
det sæt skiver sad så på bilen til efter den blev solgt til min søster ...kan ikke huske om, eller i så fald hvornår min søster fik skiftet dem men den blev solgt til hende da den havde kørt ca km.260.000 og døde da den havde kørt 300etellerandet vist nok omkring 360K men er langt fra sikker
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Skæve bremsere igen igen igen :(

Indlæg af Rasbi »

Jeg bremser efter følgende filosofi (mekanikere vil måske være uenige men indtil videre går det fint):

Når du bremser, konverteres (næsten) alt den bevægelsesenergi som bilen har til varme. Denne varme afsættes i bremseskiven og bremseklodserne. Hvis du bremser hårdt afsættes energien på kort tid = stor effekt = høj temperatur i bremserne. Når skiverne bliver meget varme kan de blive skæve... Ydermere kan de blive skæve hvis de opvarmes hurtigt fra kold (motorvej) til varm (lyskryds efter afkørsel)

Derfor tænk over kørslen og brug motoren til at bremse med, dette er nemt i triptronic sporet. Motoren er kølet og kan bedre aftage energien fra bilens bevægelse :D
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Besvar