Ændre kulisse / skiftemekanisme

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af ThF »

Hej,

Jeg har en Lupo årgang 2000 med stop på gearvælger ligefrem. Kan dette ændres til at få stoppet til venstre, som på de nyere udgaver? Og hvad indenbærer en sådan operation?

På forhånd tak!

Mvh

Thomas
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af KMDTHY »

Hvorfor dog?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af ThF »

Jeg synes bare bedre om at stoppet sidder til venstre. Er det da meget besværligt at ændre?
Og så er min Lupo meget svær at få i stop. Jeg skal køre gearstangen frem og tilbage mange gange før det til sidst lykkes at komme i stop.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af doktorfrank »

Måske har du bare den version, hvor tommelfingerlåsen skal slippes for at passere fra R til S
:?:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ja, der er udfordringer ved en sådan ombygning, fordi

Stop-ligefrem gearskiftegrebet indeholder kun mikroswitche og potentiometre til bestemmelse af grebets stillinger. Disse switche og potentiometre er direkte fortrådet til gearkassestyreenheden.

Stop-til-venstre gearskiftegrebene har indbygget CAN-controller, hvorpå analoge værdier for de ovenfor givne mikroswitche og potentiometre sendes som digitale datapakker. Gearkassestyreenheden reagerer på diesse CAN-datapakker.

Så hvis du vil bygge om er det mindst nyt skiftegreb, ny gearkassestyreenhed, nyt skiftegreb/styreenhed-ledningsnet. Og sikkert andre stumper også.


- Men alt kan lade sig gøre for penge.....



/Clau
ThF
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 10. nov 2014 22:28
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af ThF »

Hej,

Mange tak for svar.

Jeg har gearstang, kulisse og skiftemekanisme. Er jeg så godt på vej? Eller hvad mere mangler jeg?

Vh
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af sussi »

ThF skrev:Jeg har gearstang, kulisse og skiftemekanisme. Er jeg så godt på vej?
NEJ - - læs indlægget herover, og opdater lige din profil, med hvor du befinder dig.
M.v.h. Sussi (Boardadmin)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ændre kulisse / skiftemekanisme

Indlæg af KMDTHY »

ThF skrev: Jeg har gearstang, kulisse og skiftemekanisme. Er jeg så godt på vej? Eller hvad mere mangler jeg?
HamSjelv skrev: Så hvis du vil bygge om er det mindst nyt skiftegreb, ny gearkassestyreenhed, nyt skiftegreb/styreenhed-ledningsnet. Og sikkert andre stumper også.
/Claus
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar