Grundjustering ender i ”SEARCHING” - LØST

Alt vedrørende teknikken på 3L
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Grundjustering ender i ”SEARCHING” - LØST

Indlæg af rasmushc »

I dag begynde Lupo’en pludselig at hoppe underligt, som om der var fejl på kobling eller gearkasse.
Herefter havde den svært ved at gå i bakgear.

Jeg har altid selv lavet grundjustering, og derfor troede og håbede jeg at en grundjustering kunne løse det. Desværre ender grundjustering i ”SEARCHING”, den kommer ikke vider (den skriver ikke "IGN.OFF" lige meget hvor længe jeg venter)

Det virker som om den ikke vil slippe koblingen på dette tidspunkt.

Har i set det før? har i nogle gode ideer til hvordan jeg kan løse det? Hvad problemet måske er? Eller hvad jeg evt. skal udskifte?

Håber som altid på jeres altid hurtige svar og hjælp, på forhånd tak :o)
Senest rettet af rasmushc ons 22. okt 2014 18:06, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af 383CI »

Hvis koblingen er justeret korrekt kan det lugte af defekt udrykkerleje/horn.
Hvor langt har bilen kørt?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Koblingen er justeret (1,86 V)
Bilen har kørt 115.000.

Er det muligt selv at skifte udrykkerleje/horn? Kan jeg på nogen måde teste om det er her fejlen er?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af KMDTHY »

Gearkassen skal af. Så må du selv vurderer om det er en sag for dig. Der er en fin guide herinde til at tage gearkassen af, samt renovere den.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Efter den er stoppet ved "SEARCHING", har den efterfølgende denne fejl, hvis jeg udlæser fejlkoder.

1 Fault Found:
00263 - Transmission
20-00 - Malfunction in Basic Setting



Giver det mening for jer?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af KMDTHY »

Tjaeh... det betyder du ikke har udført en korrekt grundjustering. Hvilket jo er rigtig nok.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Kunne fejlen evt. skyldes at jeg skal gøre følgende:

"Loosen the gear actuator nut anf tighten with zero-potential?"
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

KMDTHY skrev:Tjaeh... det betyder du ikke har udført en korrekt grundjustering. Hvilket jo er rigtig nok.
Mange tak for hurtig svar - jeg tænkte nok det var derfor :o)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af KMDTHY »

http://lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=566


Kode: Vælg alt

-Når displayet skriver ”Searching”, udføres slæbepunktssøgning for koblingen. 
Dette må max tage 15 sek., ellers kan koblingen (trykpladen) muligvis være 
defekt. 
http://lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=3304
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Er der andre der har haft held med at løse ovenstående problem?
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af Silver »

Brug søgefunktion:


Fejlen skyldes følgende:

Efter kickdown og motoropstart skal gearkassens omdrejninger være 0 men motor i tomgang:) Searcing er søgning efter koblingspunkt. Hvis koblingsskiven drejer med rundt fordi den slæber bliver den ved med at sige "searching"

Grunden til din grønne fodlampe ikke er der er fordi du DU IKKE HAR GENNEMFØRT GRUNDJUSTERINEN.


Bedste trick er at du mens du grundjusterer vugger din bil frem og tilbage på gulvet, to gange under grundjusteringen går gearkassen I indgreb og derved har du mulighed for lige at påvirke koblingspladen... så denne måske lige flytter sig en krilli milli på højgearsakslen og så ikke slæber og driver gearkassen med når motor startes....

når du så når til sidste punkt.. så går den igennem searching og sioger ing. off.... der hørers nu et klik fras skiftekulissen og det er signalet om at den er gennemført og din grønne lampe lyder I same moment!


Har grundjusteret mindst 2000 lupoer så jeg ved hvad jeg taler om.

Morten Moe
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Mange tak for hjælp til søgningen, den havde jeg desværre ikke selv fundet :)

Jeg har i dag forsøgt 3 gange at køre grundjustering mens jeg vugger bilen frem og tilbage, desværre uden held - den stopper stadig ved "SEARCING"

Har i andre gode ider?
Jeg begynder nemlig at savne mine lille bilen på vejen igen :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af Qaxius »

"Loosen the gear actuator nut and tighten with zero-potential?"


Det der, det er den lille møtrik/kuglehoved, som sidder på nederste del af gangstellerarmen.
Den skal du løsne og så spænde den PRÆCIS, der hvor at lige nøjagtig kan komme lys forbi den øverste del af den side, hvor kuglehovedet sidder på.

Min gangsteller var helt smadret og MEGET løs ( holdt fast med 2 strips ) og beskeden fra JP Auto ( 3liter.dk ), var ovenstående.
Den gled lige igennem en grundjustering uden problemer.

Alternativ, så kan du løsne den hvorefter den nok retter sig på plads og så skal den spændes igen.
Dette er jeg ikke helt sikker på, men det er sådan jeg læser det.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Hej igen

1000 tak for alle jeres input, det værdsætter jeg meget.

Det er nu lykkedes mig at gennemføre 1 gang grundjustering incl krybepunkteter. Desværre er bilen ikke fejl fri endnu, og håber derfor i vil hjælpe mig lidt mere at alt jeres super viden.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan det lykkedes mig at lave grundjusteringen.
Jeg prøvede at lave denne ”Loosen the gear actuator nut and tighten it with zero-potential.” Jeg prøvede at vugge med bilen (under grundjustering), jeg prøvede at dreje lidt på det ene forhjul mens jeg kørt en grundjustering (mens bilen var hævet)…. Jeg tror jeg har lavet 15-20 grundjusteringer som alle fejlede, men til sidst lykkedes det mig at gennemføre (er som sagt i tvivl om hvorfor den pludselig kom igennem)

Nu har jeg følgende problemer:
• Den ville ikke starte når den står i Stop – jeg kan godt starte den i N.

• Når jeg har startet den i N vil den ikke gå i bakgear – den vil godt gå i 1. gear og derefter kan jeg hurtig skifte til R og så kommer den i bakgear.

• Bilen kan køre, men jeg syntes det laver ”hårde” gearskift – det ”smider” den lidt i gear – specielt når jeg har holdt stille og skal i 1. gear, eller under nedbremsning når den skifter ned gennem gearne.

• Umildbart virker det som om gearkassen har det godt. Det virker mere som om problemet er i forhold til koblingen, altså når den kobler ind og ud – hvilket også passer godt med at grundjusteringen endte i ”SEARCHING”.


Håber i kan bruge ovenstående information til at hjælpe mig lidt vider, sige endelig til hvis I mangler mere information.

På forhånd tak for hjælpen.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af Qaxius »

Førringsrør der er så slidt at den sætter sig fast og pludselig slipper koblingen ind.

Start med at gå ind i måleblok 25 og udlæs værdierne.
Tag et screenshot, så jeg/vi kan se hvad mange % din kobling står på.
100% sikkert at det høje tal er over 85% og derfor vil den ikke starte i STOP.

Det høje tal kan så komme af nedslidt udrykkerleje, så mon ikke det er på tide med både udrykkerleje og førringsrør.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Tak for det hurtige svar, I er sku både hurtige og skarpe :)

Du har fuldstændig ret, det højre tal står på 98,4. (jeg har vedhæftet 025.png som viser resultatet)

Nu er mine næste spørgsmål så:
• Hvor/hvem i nærheden af Århus kan hjælpe mig med at skifte udrykkerleje og førringsrør?

• Hvad koster sådan en omgang ca.?

• Hvordan kan disse ting pludselig blive så slidte? Jeg syntes bilen kørte fint inden dette problem. Er det noget der brækker/knækker eller måske bare blive skævt og så er løbet kørt?


Endnu engang tak for alt jeres hjælp.
Vedhæftede filer
025.png
025.png (19.76 KiB) Vist 8315 gange
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af Vyffe »

http://www.nsauto.dk/ i Horsens kan hjælpe :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
rasmushc
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 22:35
Geografisk sted: Århus

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af rasmushc »

Det er bestemt en mulighed (der har jeg ført fået skiftet tandrem)

Jeg ville bare gerne have det gjort i tættere på Århus, for på den måde at undgå alt for meget kørsel i den tilstand bilen har nu.

Kender I andre gode folk i nærheden af Århus det kunne hjælpe mig? (ønsker ikke umildbart at bruge VW/SMC)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af Qaxius »

Du kan gøre det selv.
Førringsrør koster omkring 150 og udrykkerleje omkring 500.
Tager du den på værksted, så tager det måske 3 værkstedstimer, vil jeg tro.
Jeg er ikke mekaniker og det eneste jeg tidsmæssigt bedst kan forholde mig til, er tiden det tager på en P-plads med 2 donkrafte.

Det er lidt surt at betale en mekaniker for at finde ud af at det ikke er de 2 ting, men så er selve koblingen og så ikke have den klar.

Kan du ikke selv, så er du prisgivet uanset hvad.

Din kobling SKAL under 85% før den vil starte i STOP.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Grundjustering ender i ”SEARCHING”

Indlæg af Silver »

Det at din bil ikke vil i bakgear skyldes at din koblingsplade ikke står stille. Så når gearkassestyreenheden får et signal fra gearkasseomdrejningsensoren så går den ikke i bakgear. Derimod går den gerne i 1 gear da den jo godt er klar over at de fremadgående gear er synkroniserede.

Dette er også forklaringen hvorfor du få searching. Og ingen fuldendt grundjustering. Din gangsteller fejler intet ej heller din "stang" og kugletappe for disse ville have meldt deres fejl som RTFM xx

(RTFM- read the fucking manual)


-Dr. Moe
Besvar