Lupo 3L kan ikke skifte gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Lupo 3L kan ikke skifte gear

Indlæg af dykker5502 »

Hvis man kan skifte igennem alle 5 gear og bakgear manuelt ved at bevæge skiftearmene under gearkassen er der jo ikke noget i vejen med selve gearkassen. Eneste grund til at tage den af skulle være for at checke/skifte kobling.
Der sidder et lille ledningsnet imellem gangsteller, hydraulikstation og koblingscylinder. Det er nogle pisse tynde ledninger som kan knække. Det burde godt nok give fejl, men du kan dalige kigge efter. Et nyt koster 5-600 kr.
Der må IKKE være slør overhovedet i det lille kødben fra gangsteller til skiftearm.
Men ellers ville jeg prøve en grundig grundjustering forfra. På det sted hvor den siger "ADJUST" vil jeg justere placeringen af konsollen på skiftearmen hvor kuglen til kødbenet sidder. Den skal sidde der hvor den selv vil (neutral).
Jeg havde selv store problemer efter en gearkasserenovering, men det skyldtes (bl.a.) justering af 5 gearet. Den kom plads og har kørt perfekt siden (15.000 km - skal til 1.olieskift efter nu med grundjustering). Det kan jo ikke være problemet her.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
themicktrixdk
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 12. okt 2014 18:02
Geografisk sted: Varde

Re: Lupo 3L kan ikke skifte gear

Indlæg af themicktrixdk »

Så fik jeg rykket kassen af ;)

Kobling har jeg taget af og ser faktisk rigtig fin ud. Tror ikke den har kørt fandes langt. Så den kommer på igen.

Har tjekket udrykkerleje, ser fint ud og larmer ikke fra lejet. Ok der.

Selve styret ser os fint ud, det hvad fald heller ikke der fejlen er og koblingsarmen køre perfekt.

Hmm. Så langt så godt.

Der er intet slør i kugle ledet, det er skifte af en anden for et år siden max.

PT har jeg kun fundet ud af at de 2 ledninger til brændstof temp føler er knækket og de skal self laves. Dog kan jeg ikke se, at det skulle kunne gøre at den ikke kan grund just ??

Men ledningsnette bliver kontrolert i morgen med lup.

Puhhaa møj bil :shock:
themicktrixdk
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 12. okt 2014 18:02
Geografisk sted: Varde

Re: Lupo 3L kan ikke skifte gear

Indlæg af themicktrixdk »

Fandt en utæt hed på den og det er nu lavet.Nu er den helt tæt.

Potmeter er tjekket. Begge kan gå fra 0 volt til 5 volt. Det er vel ok går jeg ud fra ??

Bundstykket er skifte efter opfording fra anden. Men det hjælper ikke rigtig noget.

Hvad fanden er det jeg over ser :( :(

Jeg har faktisk opgivet nu og kastet håndklædet i ringen. Hvem kan jeg anbefalde ham, som er tættest på Esbjerg ??
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo 3L kan ikke skifte gear

Indlæg af Atjuh 3L »

Har så prøvet manuelt og skifte gear man hånden på gerakassen og få mig ser det ud som om den mangel 2 gear :shock:

Der er godt nok mange modstridende meldinger her :shock:

Såfremt du ikke kan finde gearene manuelt, ja så skal kassen jo laves.

Når du siger den skifter mellem gearene, er det så bare på displayet, eller VED du at den skifter imellem gearene?

Når kassen nu er pillet af, så ville jeg helt klart få sat nye lejer i, (og når den bliver åbnet viser det sig muligvis at en skiftegaffel er nødvendig), og hvis det ikke hjælper så en anden gangsteller.

Du siger du har skiftet bundstykket, mener du på gangstelleren? Hvis ja, så er det da skønne spildte kræfter hvis den kan holde trykket og det ikke løber ud med væske.

Ledningsnettet ved gangsteller/hyd. station på en Lupo er til at tage af, så det er da til at måle på.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
themicktrixdk
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 12. okt 2014 18:02
Geografisk sted: Varde

Re: Lupo 3L kan ikke skifte gear

Indlæg af themicktrixdk »

Atjuh 3L skrev:Har så prøvet manuelt og skifte gear man hånden på gerakassen og få mig ser det ud som om den mangel 2 gear :shock:

Der er godt nok mange modstridende meldinger her :shock:

Såfremt du ikke kan finde gearene manuelt, ja så skal kassen jo laves.

Når du siger den skifter mellem gearene, er det så bare på displayet, eller VED du at den skifter imellem gearene?

Når kassen nu er pillet af, så ville jeg helt klart få sat nye lejer i, (og når den bliver åbnet viser det sig muligvis at en skiftegaffel er nødvendig), og hvis det ikke hjælper så en anden gangsteller.

Du siger du har skiftet bundstykket, mener du på gangstelleren? Hvis ja, så er det da skønne spildte kræfter hvis den kan holde trykket og det ikke løber ud med væske.

Ledningsnettet ved gangsteller/hyd. station på en Lupo er til at tage af, så det er da til at måle på.

Mvh,

Atjuh 3L
Tager den lige fra en enden af. Ja der er alle i gear i den. Den kan skifte alle gear automatisk, hvis der kun er tænding på eller bilen er løfte fra jorden og starte op. Dog kobler den ikke ud lige så snart den skal ud af 1 gear og til fri gear.

Nej der skal ikke nye lejer i gearkassen. Den har kørt lige ind til nu og ude støj af nogen art.

Nej der sidder ikke noget bundstykke på gangstellerne. Det er bundstykket i tændings låsen der er skiftet.


Der er nu prøvet følgen i dag. Ham selv der har bilen som ville ha følgen afprøvet.

Så i dag har den fået en anden pumpe på. Ingen forskel :?

Prøvet med en komplet gangsteller. Men ledningsnet og det hele. Ingen forskel :?

Er man ude i en styrebox til gearkassen som bare er gået baglås ??

Der er stort set ikke andet til bage en den og så selv gearkonsollen inden i bilen.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo 3L kan ikke skifte gear

Indlæg af Atjuh 3L »

Lån en styrebox til gearkassen fra en anden Lupo, så tror jeg det spiller.
Hvis det ikke hjælper, ja så har det jo ikke kostet noget.

Gearkonsol inde i bilen?? Jeg går ud fra at du beskriver at bilen - når den er hævet over jorden - kører i alle gear, og når du så bremser den helt, så går den ud, da den ikke automatisk aktiverer koblingen. Den går jo ikke i N når den står i D!!
I D skulle gearvælgeren jo ikke længere have den store betydning! Hvis det er udkoblingen ved opbremsning der mangler så tyder det på en styreenhed.
Har jeg, endnu engang, misforstået dit indlæg? :shock:

(Jo der er bundstykke på gangstelleren, eller bundkar om du vil)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
themicktrixdk
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 12. okt 2014 18:02
Geografisk sted: Varde

Re: Lupo 3L kan ikke skifte gear

Indlæg af themicktrixdk »

Atjuh 3L skrev:Lån en styrebox til gearkassen fra en anden Lupo, så tror jeg det spiller.
Hvis det ikke hjælper, ja så har det jo ikke kostet noget.

Gearkonsol inde i bilen?? Jeg går ud fra at du beskriver at bilen - når den er hævet over jorden - kører i alle gear, og når du så bremser den helt, så går den ud, da den ikke automatisk aktiverer koblingen. Den går jo ikke i N når den står i D!!
I D skulle gearvælgeren jo ikke længere have den store betydning! Hvis det er udkoblingen ved opbremsning der mangler så tyder det på en styreenhed.
Har jeg, endnu engang, misforstået dit indlæg? :shock:

(Jo der er bundstykke på gangstelleren, eller bundkar om du vil)

Mvh,

Atjuh 3L.
Jeg tror os selv på en styreenhed.

Nej den går ikke ud i som slukker som den normalt skal gører jo. Den kvæler motoren i og med den ikke kobler ud. Så vi næste enig hehe...

Jeg ville kalde det et bundkar på gangstellerne. Bundstykket er noget man har ved tændingslåsen jo ;)
Besvar