Rust ved taget, dyrt?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

Jeg skal op og se på en L3L imorgen, den har noget rust ved taget, umiddelbart et generelt problem på dem, men er det dyrt at få udbedret?

Det skulle ikke være gennemtæret blot begyndende bobler såvidt jeg har forstået på sælger.


Hvad vil i gætte på det vil koste at få lavet? Og hvem kan i anbefale til sådan en operation? :)


På forhånd tak
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Bandit »

Det er lidt afhængig af hvor det sidder og hvad du ligger i "udbedret"

Hvis det er rundt ved forruden, kommer du nok ikke uden om at ruden skal af. Jeg havde lidt i tagrenden, men behøvede ikke at tage ruden ud for at lave det.

Selve arbejdet med at fjerne rusten og grundmale, kan de fleste klare hjemme i garagen.
En roterende stålbørste og en sandblæser fra harald nyborg kommer man langt med.
Sørg for at det er den korrekte maling, der bliver brugt til at grunde med.

Den dyre part af dette er autolakeren. Hvis ikke du kender en der kan lave det billigt (og ved hvad han laver), kan det hurtigt løbe op i 2-3000 kr alene i afdækning og lakering.
Ulven kommer, ulven kommer
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

Bandit skrev:Det er lidt afhængig af hvor det sidder og hvad du ligger i "udbedret"

Hvis det er rundt ved forruden, kommer du nok ikke uden om at ruden skal af. Jeg havde lidt i tagrenden, men behøvede ikke at tage ruden ud for at lave det.

Selve arbejdet med at fjerne rusten og grundmale, kan de fleste klare hjemme i garagen.
En roterende stålbørste og en sandblæser fra harald nyborg kommer man langt med.
Sørg for at det er den korrekte maling, der bliver brugt til at grunde med.

Den dyre part af dette er autolakeren. Hvis ikke du kender en der kan lave det billigt (og ved hvad han laver), kan det hurtigt løbe op i 2-3000 kr alene i afdækning og lakering.

Jeg kan muligvis godt håndtere sandblæser og stålrundel på maskine, men ja kender selvfølgelig ikke en auto lakker. Men du mener det vil koste alene for afdækning og lak ca. 2 - 3000kr, hvis forarbejdet er klaret selv?

Det må jeg så lige tage med i mente når jeg ser bilen.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Bandit »

Det er selvfølgelig afhængig af placeringen af rusten og hvor meget malingen skal fades ud i den gamle, men 2-3k er ikke urealistisk.
Mange steder går de første 500-1000 kr til at rense malepistolen efter udført arbejde.

Hvis du skal have ruden ud, kan du risikerer at den dør = ny rude.
Uanset, skal du have et nyt limkit når den skal genmonteres.
Ulven kommer, ulven kommer
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

Var fordi jeg var oppe i Ålborg og kigge på en, hvor den har 3 store rust pletter forskellige steder ved tagræling, men ikke ved ruden. Valgte dog ikke at købe den.

Har idag købt en L3L fra 2000, der er MEGET LIDT rust i tagræling, vi snakker så lidt at det nærmest er ikke eksisterende, men det er der desværre.
Ved ikke hvor vigtigt det er at få gjort noget ved, men forestiller mig måske at det er lidt billigere når det er en lille plet fremfor en stor plet.



Men den er ellers rigtig fin, og købt ved forhandler i Hinnerup. :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af doktorfrank »

Og så endnu et "velkommen" - nu endelig som aktiv. Hinnerup er et spøjst sted - der hentede jeg min A2 for over tre år siden. Uden garanti eller noget. Sjovt at du - med livrem og seler i alle forberedelserne - alligevel er endt med at kaste ud i det lille lotteri 8-) 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

doktorfrank skrev:Og så endnu et "velkommen" - nu endelig som aktiv. Hinnerup er et spøjst sted - der hentede jeg min A2 for over tre år siden. Uden garanti eller noget. Sjovt at du - med livrem og seler i alle forberedelserne - alligevel er endt med at kaste ud i det lille lotteri 8-) 8-)

Tak skal du have Frank :) Jeg købte den hus Junge Autohandel, med de 6mdr garanti. udover det så er den virkelig velholdt, og alle service overholdt, den har lige fået lavet for 8000kr hos mercari d. 7/8-14. Kvitteringer medfulgte. Nysynet 3/10-14.

Jamen du ved jo godt at, hvis man ikke satser noget, så vinder man heller intet. ;)
Og jeg var fast besluttet på at skulle have en, selvom der lige var et kort øjeblik hvor jeg tøvede og overvejede noget andet. ;)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Vyffe »

Hvad måtte du slippe, om man må spørge?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

Vyffe skrev:Hvad måtte du slippe, om man må spørge?
Har givet 34,900kr.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

Vyffe skrev:Hvad måtte du slippe, om man må spørge?
Har givet 34,900kr.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Vyffe »

Fin pris. Jeg ville nok fjerne rusten og så male den selv. Tænker ikke at vognen vinder nogen skønhedspris alligevel :-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af hot_fifty »

Korreborg skrev:
Vyffe skrev:Hvad måtte du slippe, om man må spørge?
Har givet 34,900kr.
holy shit :oops:
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Søren »

Vil os mene at jeg minimum skal ha 35000kr for min , hvis det kom der til
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af sussi »

Hvis det er en reel forhandler, der overholder købeloven, er prisen nok ikke helt "i skoven"
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Riis »

Fik malet 3 "flader" på min FSI'er - bagkofanger, den ene bagskærm, og taget grundet "begyndende" rust ved tagrende.

Alle 3 blev malet ved en dygtig lokal autolaker (jysk) for 3500,-

I prisen rettede han en blød bule i bagkofanger, fjernede alt "begyndende" rust.
Byt til Brugt.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

Vyffe skrev:Fin pris. Jeg ville nok fjerne rusten og så male den selv. Tænker ikke at vognen vinder nogen skønhedspris alligevel :-)
Det kan da godt ske at jeg skulle overveje det, og nej den vinder nok ingen priser, men den er skam meget fin faktisk, ikke så ramponeret at se på, som mange andre jeg har set til den pris. :)
sussi skrev:Hvis det er en reel forhandler, der overholder købeloven, er prisen nok ikke helt "i skoven"
M.v.h. Sussi
Han lader til at være reel. Men det vil jo først vise sig når/hvis vi kommer dertil at det bliver nødvendigt at gøre brug af garantien. ;)
Riis skrev:Fik malet 3 "flader" på min FSI'er - bagkofanger, den ene bagskærm, og taget grundet "begyndende" rust ved tagrende.

Alle 3 blev malet ved en dygtig lokal autolaker (jysk) for 3500,-

I prisen rettede han en blød bule i bagkofanger, fjernede alt "begyndende" rust.
Jeg tror også at jeg vil indhente et tilbud på at få udbedret de enkelte steder den har lidt lak fejl/påbegyndende rust, om ikke andet så "orange". Det er jo i Jylland. :p

Men ellers er det vidst ikke den store opgavet at klare de småsteder selv, hvis man bare sørger for at få den rigtige RAL kode. :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af sussi »

Korreborg skrev:Men ellers er det vidst ikke den store opgavet at klare de småsteder selv, hvis man bare sørger for at få den rigtige RAL kode. :)
Ral-koder :?: Har du tænkt at "male" den med Gori eller vinduesmaling ;)
Sorry, kunne ikke dy mig. ;) men RAL koder er da noget man bruger i byggeindustrien, og ikke til autolak.
M.v.h. Sussi
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rust ved taget, dyrt?

Indlæg af Korreborg »

sussi skrev:
Korreborg skrev:Men ellers er det vidst ikke den store opgavet at klare de småsteder selv, hvis man bare sørger for at få den rigtige RAL kode. :)
Ral-koder :?: Har du tænkt at "male" den med Gori eller vinduesmaling ;)
Sorry, kunne ikke dy mig. ;) men RAL koder er da noget man bruger i byggeindustrien, og ikke til autolak.
M.v.h. Sussi

Mente da bare det var RAL koder man brugte? :p
Syntes da også jeg læste på en hjemmeside eller så en reklame ANYWAYS så var der spray maling til salg, og der stod da findes i alle ralkoder. og mener da bestemt at det var til bil osv. Meeeeeen, jeg kunne jo da tage fejl. :D
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Besvar