Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Rasbi »

Hej folkens.

Jeg er kommet i en dum situation som jeg ikke har erfaring til at løse på egen hånd. Nogen der kan hjælpe?

Historien:
For at par dage siden købte jeg en Lupo 3L, årgang 2002 som havde kørt 258.000. Jeg havde læst stolpe op og stolpe ned herinde på siden, og følte jeg havde styr på sagerne da jeg tog ud til sælger, en privat mand. Da jeg prøvede bilen virkede den godt, og alt så ud til at spille (havde læst tråd om køb af brugt lupo). Service overholdt, og kvitteringer på det hele. Dog synes jeg bilen "larmede/fik en ændret lyd" en smule når jeg bremsede, men sælger fortalte at det nok var skiverne foran der lige skulle bremses fri for rust(Den havde holdt stille nogle dage). Valgte at købe dyret, og her 3 dage senere hvor jeg har brugt lidt tid i lupoen og lært hvordan den kører, finder jeg ud af at den rent faktisk har en mislyd ved motorbremsning. Lyden følger hjulenes omdrejninger og er værst i 2. og 3. gear. Det kan også høres i 4. gear. Bilen kører dog upåklageligt og gearer fint op og ned. Ved acc. siger bilen ingen ting. Har så læst mig frem til at det er lejerne i gearkassen som er slidt, en operation der koster små 15.000 at få udbedret i Havdrup hos 3liter.dk. Snakkede med Jesper og han sagde at jeg ikke skulle køre i bilen...... :cry:

Dog er der måske en chance for jeg overreagerer lidt, for der VIL jo være lyde når en 12 år gammel bil kører. Derfor ville jeg høre om der var en i nærheden der havde tid til at kigge forbi min bopæl, så vi kan køre en kort tur og vurdere lydene (?)

Jeg kvitterer med 2 flasker rødvin!
/Rasbi
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er i nærheden imorgen eftermiddag. Giv et kald på 40112442, så vi evt. kan lave en aftale. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Bandit »

Min første indskydelse er at det ikke er gearkassen, hvis støjen er afhængig af hjulenes omdrejninger ug uafhængig af hvilket gear der er i brug.
Det bør være nogle af de komponenter der er mellem gearkasse og vej (trækaksler, hullejer, dæk), men det bliver da spændende at høre doktorens dom.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Rasbi »

Tusind tak for jeres var. Jeg har lavet en aftale med doktorfrank i morgen så må vi se...

@Bandit:
Lyden opstår kun når der motorbremses. Bilen kører fint og uden mislyde ellers, så tænker ikke det er dæk eller hjullejer? Måske jeg kan være heldig at det er en af de 2 trækaksler.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af hot_fifty »

Rasbi skrev:Tusind tak for jeres var. Jeg har lavet en aftale med doktorfrank i morgen så må vi se...

@Bandit:
Lyden opstår kun når der motorbremses. Bilen kører fint og uden mislyde ellers, så tænker ikke det er dæk eller hjullejer? Måske jeg kan være heldig at det er en af de 2 trækaksler.
lyden bliver ikke værre i sving/rundkørsler? hvis ikke, ja så er det nok noget trækaksler:/
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Atjuh 3L »

Mit amatørbud: Lejer i gearkasse.

Såfremt det er problemet, kan en renoveret gearkasse købes for ca. 5000,- og den gamle kan du sælge for ca. 1500,-

Hvis du så er lidt frisk, eller spørger herinde, kan du skifte den selv eller se hvad folk herinde evt. vil have for at skifte den.
(2.000,- / 3.000,-?)


Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af hot_fifty »

Atjuh 3L skrev:Mit amatørbud: Lejer i gearkasse.

Såfremt det er problemet, kan en renoveret gearkasse købes for ca. 5000,- og den gamle kan du sælge for ca. 1500,-

Hvis du så er lidt frisk, eller spørger herinde, kan du skifte den selv eller se hvad folk herinde evt. vil have for at skifte den.
(2.000,- / 3.000,-?)


Mvh,

Atjuh 3L
jeg fik 2k for min gamle gearkasse
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Rasbi »

Igen, tak for input.

Det var jeg også selv kommet frem til var den bedste løsning. Er studerende og har ikke oceaner af $$$ ;) Men er der chance for jeg kvadrer den fuldstændig hvis jeg kører videre med den? Ellers må jeg lige høre hvad doktorfrank siger i morgen.. :)

Lyden bliver ikke værre i rundkørsler.. :roll:
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Atjuh 3L »

Én ting er sikkert - det bliver ikke bedre.

Der er risiko for at ødelægge huset, så det er nok bedst at få den lavet hvis du har håb om at sælge huset bagefter?

Alternativt kan du pille den af og renovere den/få den renoveret.

Det er selvfølgelig dyrere at få den lavet hos en autoriseret, til gengæld er der lidt garanti og NOGET større sikkerhed for at det er lavet af en der ved hvad han laver.

Der er for mange eksempler på at gearkassen er shimmet for hårdt eller for blødt op, og så holder den ikke særlig længe.

Hvis ikke du kender en der har stor erfaring med det, og her mener jeg mere end 3-4 gange, så vil jeg da foreslå dig at spare lidt penge ved at pille gearkassen af selv - der er en guide her på siden - og så tage gearkassen under armen og cykle ned til Jesper og få den prof. Renoveret.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Rasbi »

Det var også en mulighed. Ved du hvad Jesper tager for at renovere en gearkasse hvis jeg selv demontere og montere?
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Atjuh 3L »

Niks.

Gi' ham et kald, ellers ka' det være jeg kan overtale én prof. jeg kender, men der sker jo ikke noget ved at spørge Jesper om en pris.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Rasbi »

De tager i omegnen af 9000,- for at renovere kassen hvis jeg selv piller den af og sætter den på igen.. Ved sgu ikke altså. Doktorfrank har desværre travlt, andre der har mod på at lytte lidt til min lupo?

Er det iøvrigt muligt at måle på gearkassen via vcds stikket, om gearkassen har dårlige lejer? Eller er det bare lyt, afmonter, renovér, montér ($$$$$$$) ?
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Atjuh 3L »

Kan ikke måles, skal lyttes.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Atjuh 3L »

Hvad sagde doktorfrank til gearkassen?

Kan du selv af og påmontere?

Læs evt. mit indlæg lidt oppe af denne side med hensyn til pris på gearkasse.


Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af ph. »

Rasbi skrev:De tager i omegnen af 9000,- for at renovere kassen hvis jeg selv piller den af og sætter den på igen.. Ved sgu ikke altså. Doktorfrank har desværre travlt, andre der har mod på at lytte lidt til min lupo?

Er det iøvrigt muligt at måle på gearkassen via vcds stikket, om gearkassen har dårlige lejer? Eller er det bare lyt, afmonter, renovér, montér ($$$$$$$) ?
:cry: sgu useriøst hvis du først har fået det a vide nu....!
gik ud fra at i havde en aftale??
kunne ellers godt ha lyttet til den... kørte gennem Roskilde for 3.timer siden :ugeek: men det er jo lidt sent at skrive nu :(
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Rasbi »

Han skrev igår at det blev for sent for ham, no hard feelings :)

Jeg vil tro at jeg godt selv kan afmontere og montere igen. Bare der ikke knækker alle mulige bolte rundt omkring. Det giver bøvl....

Imorgen skruer jeg bobslæden af, og tjekker gearolien!

Mine trækaksler er i øvrigt begge i denne kvalitet: http://youtu.be/NbFs9lbn8Jc?list=UUbJfB ... fOF0y0zNWw
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af ph. »

Ja så er det nok som det er :P shit happens
så er det bare dig der er for sent ude ;)
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Silver »

Kasse af/på adskil kasse skifte defekte dele på med kassen og ny original olie. 6500 + moms. Hvis det stadig er aktuelt :)
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Uvildig Lupo ekspert søges i Roskilde

Indlæg af Rasbi »

Jeg hev fat i folkene inde hos autopit i Herlev via Silver. Vi var ude og køre i Lupoen, og de kunne godt høre en smule mislyde, men det var ikke slemt mente de/Det var muligvis bare en almindelig lupo-lyd.. Derfor blev vi enige om at jeg skulle lytte videre til bilen, og så komme ind hvis det blev værre. Imens skulle jeg så spare op til muligvis også at få skiftet koblingen nu vi var igang...

Så nu ligger den der! Skifter gearolie her en af dagene. Det er vidst aldrig blevet skiftet på den :|

Tak til de folk der har kommet med gode input. Dette fora er guld værd...

God weekend

Rasmus
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Besvar