Km/l - motorvej - ECO knap

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
madsfmoengaard
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 18. feb 2014 19:08
Geografisk sted: København

Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af madsfmoengaard »

Hej jeg køre ca 60 km motorvej hverdag hvad er bedst at køre med? ECO slået til eller fra ?

Mvh
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af sussi »

Det er en kombination ef begge dele, der kræver stor "følelse" med skift frem og tilbage.
Alt efter situationen kan man med fordel bruge motorbremsen når den ikke er i ECO, og friløbet i ECO.
Men det er marginalt, hvad der er at spare.
Hold den under 110Kmt. så sparer du ;)
M.v.h. Sussi
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af Daaaarn »

Min erfaring ved 140 km/t er at den er mest økonomisk med eco slået fra. Min er chippet og hvordan det var før husker jeg ikke.. :)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
madsfmoengaard
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 18. feb 2014 19:08
Geografisk sted: København

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af madsfmoengaard »

Køre ca 120 km/t hvor den ligget på 4.1 km/l med ECO knap slået til
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af Michael Munk »

sussi skrev:Det er en kombination ef begge dele, der kræver stor "følelse" med skift frem og tilbage.
Alt efter situationen kan man med fordel bruge motorbremsen når den ikke er i ECO, og friløbet i ECO.
Men det er marginalt, hvad der er at spare.
Hold den under 110Kmt. så sparer du ;)
M.v.h. Sussi
Hvis det kun er et spg om at bruge motorbremse når det er smart, så skal den bare stå i ECO og så husker du bare at slå motorbremse til med bremsepedalen hvis du kan se du snart skal overveje at bremse.

Når jeg kører 120km/t på speedometeret står forbrugsmåleren på 3,9. Med mindre der er modvind.
Venlig hilsen
Michael Munk
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af hot_fifty »

synes jeg kører længst på literen omkring de 90 km/t. når den er i lave RPM i 5. ;)

jeg kører altid uden ECO. hader det :)
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af Søren »

I denne uge har jeg kørt 28,4km /literen ... 925km tankede da den var rimelig billig , 32liter.. Og det så på trods af massivt kø på køge bugt motorvejen og en om vejs tur i starten af uge,da en af broerne over helsingør motorvejen blev træt at stå op ... Så jeg er rimelig godt tilfreds :lol:
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af KMDTHY »

hot_fifty skrev:synes jeg kører længst på literen omkring de 90 km/t. når den er i lave RPM i 5. ;)

jeg kører altid uden ECO. hader det :)
Samme her, ALTID med ECO, så jeg kan trille 8-) 8-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af Kim B Olesen »

Aldrig i ECO efter chipning ;) det slider også meget mere på udrykkerleje/føringsrør/koblingscylinder ;) har altid kørt uden ECO på motorvej, synes ikke det er til at finde en rytme når den ikke motorbremser :?
KMDTHY - kører du i ECO efter chipning ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev: KMDTHY - kører du i ECO efter chipning ?
Yep, med undtagelse af overhalinger og ud af rundkørslen og såen.... hakker den i tiptronic i 3. gear, så ellers klampen i bund til jeg rammer 90, så over i D, så skifter den selv til 5. På med piloten igen 8-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev:Aldrig i ECO efter chipning ;) det slider også meget mere på udrykkerleje/føringsrør/koblingscylinder ;) har altid kørt uden ECO på motorvej, synes ikke det er til at finde en rytme når den ikke motorbremser :?
KMDTHY - kører du i ECO efter chipning ?
det at den kobler ud når man slipper speederen, er nok noget af det eneste jeg savner... kæft det sparer meget brændstof (Nej jeg gider ikke selv at gøre det konsekvent!)
i disse kør langt på literen tider, forstår jeg simpelthen ikke at ingen har taget saab's friløb til sig... :ugeek:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af doktorfrank »

Saabs friløb var fantastisk - men konstrueret ligesom bagnavet på en alm. cykel, og derfor kun så overbevisende i forbindelse med 850 kubik totakteren. Ved større motorer bliver tilkoblingen, når man lægger foden på den varme pedal, noget mere voldsom, og ud over det i sig selv ubehagelige ved det er det jo også en hårdhændet behandling af transmissionen. Men med fx en visko-kobling (som ikke var opfundet dengang i 50erne) ville det sikkert kunne gøres.
Lupoens system med at aktivere udkobling i stedet forekommer at være lidt af en nødløsning - måske udfra betragtningen "at når vi nu alligevel har det nødvendige" (læs: computerstyring af koblingsfunktion) og i forvejen regner med at sætte tusindvis af D-mark (!) til på hvert eksemplar - bare for at bevise, hvem der kan bedst) så behøver vi ikke at opfinde endnu mere nyt (der kan gå i stykker (min tilføjelse)) :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af ph. »

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... ic&p=68729

http://www.saabentusiasten.dk/web/forum ... 592b8a92c8
Som jeg læser forklaringen her så virker det mer eller mindre som slyngkobling på en knallert ...egentligt underligt at det er så udskældt vil man ikke bruge det kan det jo åbenbart låses!
er da genialt
og ja at en lupo kun kobler ud er sgisme en hovsa løsning

ved ikke om det ville være muligt at konstruere noget som virkede lidt ala en starter altså et tandhjul som blev skudt frem/trukket tilbage når der blev givet gas eller speeder slækkes nok burde jo også kunne låses i tilkoblet tilstand så den ikke skulle bruge tid på at gå i indgreb hvis man havde for travlt til at vente/ gi gas med måde ved gearskift
en kombination af det og toyota's svar på asg ville sat'me være fint
...Ja Vw burde købe en andel i toyota's "asg"
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af KMDTHY »

ph. skrev: ...Ja Vw burde købe en andel i toyota's "asg"
Den lille UP! fåes skam allerede med ASG.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af Søren »

Hvis Up'en med tiden kommer i TDI version , kunne jeg godt ende med at købe en når Lupo'en er færdig
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:
ph. skrev: ...Ja Vw burde købe en andel i toyota's "asg"
Den lille UP! fåes skam allerede med ASG.
ved jeg skam godt ...har også prøvekørt den ...derfor jeg skriver at de burde købe sig til den fra aygo
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Km/l - motorvej - ECO knap

Indlæg af doktorfrank »

ph: Neeejjj…? Jeg kan godt blive i tvivl, men som jeg husker det, var det noget med 5 kugler i spiraludskæringer, du ved … ligesom startmekanismen på din motoriserede plæneklipper, bådmotor, kædesav (eller noget andet med startsnor). Og det er virkelig en "on/off" funktion.
Som så ofte: Jeg udtaler mig udelukkende om det, jeg tror jeg ved :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar