Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

Hvis nu man gerne vil kunne grund indstille gearkassen selv, hvad vil det så kræve og koste? :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Michael Munk »

Du skal blot købe det her kabel, og have en bærbar pc at installere softwaren på.
http://shop.netech.dk/produkter/5-vcdsv ... -vcds-usb/
Så er du kørende
Venlig hilsen
Michael Munk
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er også billigere alternativer inden du selv spørger ;) men det er noget værre hø og virker ikke altid efter hensigten :(
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Michael Munk »

Men du sparer jo 400kr (vagshop pris) hver gang du grundindstiller, og den skal grundindstilles for hver 30.000km.
Så efter blot 240.000km har kablet jo tjent sig selv ind igen :o
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af doktorfrank »

Det er jo dejligt at vide, at VCDS på den måde er tjent ind i løbet af 10-15 år. :lol: Heldigvis er der mange yderligere fordele. Jeg kan i flæng nævne: Fejludlæsning, nulstilling ved service (også nyttigt, selvom man ikke selv udfører service - for det kan den lokale mekaniker/"service"-station heller ikke), samt ikke mindst den tryghed det giver at kunne gøre kål på den ene og den anden mistanke om fejl (både de dyre og de billige) ved at konstatere, at de pågældende funktionsværdier er helt normale og i orden.
Jeg var i mange år stædig modstander af disse computer-biler. Nu elsker jeg dem …. uden at have mistet det mindste af min veneration for de gammeldags 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

Jeg ville egentlig ikke spørge efter et billigere alternativ, mit videre spørgsmål ville derimod have været "hvad kan det ellers bruges til?" Men det kom der også svar på, så det kan jeg vidst roligt bestille. :)

Man skal vel ikke være mekaniker for at bruge det?

Og er det alt undtagen bilen der følger med for at kunne bruge det sæt?? :)

EDIT: Ja og pc naturligvis. ;)
Senest rettet af Korreborg man 29. sep 2014 18:41, rettet i alt 1 gang.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af sussi »

Korreborg skrev:Man skal vel ikke være mekaniker for at bruge det?
Og er det alt undtagen bilen der følger med for at kunne bruge det sæt?? :)
Nej der er forklaringfiler i programmet, og en masse her i forum, bare du selv har en bærbar og en lader/ekstrabatteri til bilen.
Ja, og det dækker alle biler fra VAG koncernen.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

sussi skrev:
Korreborg skrev:Man skal vel ikke være mekaniker for at bruge det?
Og er det alt undtagen bilen der følger med for at kunne bruge det sæt?? :)
Nej der er forklaringfiler i programmet, og en masse her i forum, bare du selv har en bærbar og en lader/ekstrabatteri til bilen.
Ja, og det dækker alle biler fra VAG koncernen.
M.v.h. Sussi
Hvad mener du med ekstra batteri eller lader Sussi?? :)

Har godt nok sådan en cetek batteri lader jeg købte til mc'en, mener også den kan bruges til bilen. Men forstår ikke lige hvorfor der skal bruges sådan en i forbindelse med brug af tester? :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af sussi »

Når man grundindstiller, må spændingen under ingen omstændigheder komme under 12 volt, derfor sætter man en lader på, det er ikke altid nødvendigt, slet ikke på et nyere fuldt opladet batteri. ;)
For at udlæse fejl, eller kontrollere et eller andet, er det ikke nødvendigt.
M.v.h. Sussi
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

Okay på den måde. :) Tak for uddybningen.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Qaxius »

Jeg har NETech VCDS, købt omkring januar 2013

Brugt 2 gange på min Audi A4 1,6 98.

Det sidste år har jeg brugt den følgende gange.
3 gange grundjustering på en dag i jagten på at få ændret koblings procenten, uden held.
2 gang2 grundjustering da jeg lige havde købt den ( RTFM første gang og en gang mere efter skift af gangstellerarm )
1 gang lige inden salget.
4 gange på min vens nyindkøbte Seat Leon 2006 som havde tonsvis af fejl, som han nu kunne fremvise til forhandleren.
1 gang på svigerfamiliens Skoda Octavia med ABS fejl. ( højre bagbremse føler med periodisk fejl )
2 gange på min nyindkøbte Seat Ibiza 2009 1,4 TDI og den første gang var hos forhandleren og her vidste den fejl på 2 relæer og de fik jeg så et afslag på 1000,- for...!
Slettede fejlen og den har ikke været der siden, for jeg vidste godt at det var pga manglende spænding på batteriet :ugeek:

Skal jeg tælle sammen hvor mange penge jeg har sparet, så bliver det en del.
Det er det bedste køb til bil, som jeg har gjort.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

Qaxius skrev:Jeg har NETech VCDS, købt omkring januar 2013

Brugt 2 gange på min Audi A4 1,6 98.

Det sidste år har jeg brugt den følgende gange.
3 gange grundjustering på en dag i jagten på at få ændret koblings procenten, uden held.
2 gang2 grundjustering da jeg lige havde købt den ( RTFM første gang og en gang mere efter skift af gangstellerarm )
1 gang lige inden salget.
4 gange på min vens nyindkøbte Seat Leon 2006 som havde tonsvis af fejl, som han nu kunne fremvise til forhandleren.
1 gang på svigerfamiliens Skoda Octavia med ABS fejl. ( højre bagbremse føler med periodisk fejl )
2 gange på min nyindkøbte Seat Ibiza 2009 1,4 TDI og den første gang var hos forhandleren og her vidste den fejl på 2 relæer og de fik jeg så et afslag på 1000,- for...!
Slettede fejlen og den har ikke været der siden, for jeg vidste godt at det var pga manglende spænding på batteriet :ugeek:

Skal jeg tælle sammen hvor mange penge jeg har sparet, så bliver det en del.
Det er det bedste køb til bil, som jeg har gjort.
Og det er bare lige ud af landevejen at bruge?? Jeg er ikke mekaniker, og bliver det aldrig, men ting der interesserer mig plejer jeg at være god til at sætte mig ind i, men har ingen baggrund for at forstår et kompliceret "mekaniker sprog". :)

Har købt den igår hos netech (den som der er linket til) og fik den idag. Nu mangler jeg blot bilen så jeg kan se hvad det går ud på, og hvordan det fungerer. :)

Og fedt du har sparet så mange penge ved at købe sådan en tester, havde ikke selv tænkt tanken med at man kunne bruge den på den måde også. :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Qaxius »

Hele min svigerfamilie kører VAG, så jeg kan bruge den når/hvis de har fejl.

Den er ufatteligt nem at bruge.
Der er et emnefelt herinde der hedder "Diagnose/brugen af VCDS"
Der kan du finde rigtigt mange svar på rigtigt mange ting.
Grundjusteringsmetoden der er herinde, synes jeg er lidt mangelfuld og ikke altid ved hånden når du sidder ude i bilen.
Til gengæld, så er der en PDF fil i NETech biblioteket på din PC, som beskriver Grundjusteringsmetoden og en masse andre ting.

Ellers så er det bare at spørge.
På nyere biler med canbus, der er det tåbeligt nemt.
Sæt stikket i og tryk Fejlfind.
Så finder den selv ud af hvilken bil det er.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Thore J »

Qaxius skrev: Skal jeg tælle sammen hvor mange penge jeg har sparet, så bliver det en del.
Det er det bedste køb til bil, som jeg har gjort.
+1 ..

Jeg har også brugt mit en hel del til min egen lupo.. både til service (laver alt selv) og fejlsøgning..
Derudover også til at hjælpe kammerater m.m. med deres VAG-biler..

.. desuden så har jeg haft den lånt ud en del gange til diverse personer herinde fra og fra VAG-forum, det har indkasseret en del rødvin og chokolade -selvom jeg aldrig har bedt om noget :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men syntes at der står noget i guiden om en skrue/møtrik der skal løsnes, men havde fået af vide det var 100% computer justering. :)

Hvis der er denne møtrik hvor er denne så placeret? :)
Qaxius skrev:Hele min svigerfamilie kører VAG, så jeg kan bruge den når/hvis de har fejl.

Den er ufatteligt nem at bruge.
Der er et emnefelt herinde der hedder "Diagnose/brugen af VCDS"
Der kan du finde rigtigt mange svar på rigtigt mange ting.
Grundjusteringsmetoden der er herinde, synes jeg er lidt mangelfuld og ikke altid ved hånden når du sidder ude i bilen.
Til gengæld, så er der en PDF fil i NETech biblioteket på din PC, som beskriver Grundjusteringsmetoden og en masse andre ting.

Ellers så er det bare at spørge.
På nyere biler med canbus, der er det tåbeligt nemt.
Sæt stikket i og tryk Fejlfind.
Så finder den selv ud af hvilken bil det er.
Jamen det lyder jo "latterligt" nemt. :)

Er jeg spændt på at se når jeg får min egen bil. ;)

Kan jeg ødelægge noget når jeg kobler den til? Tænker om jeg kan prøve at koble den til min nabo's skoda octavia bare for at se hvordan den virker, men naboen skulle gerne kunne køre videre efterfølgende. :p
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Thore J »

Korreborg skrev:Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men syntes at der står noget i guiden om en skrue/møtrik der skal løsnes, men havde fået af vide det var 100% computer justering. :)

Hvis der er denne møtrik hvor er denne så placeret? :)
I motorrummet..
Husk at kigge i dette forum om der ikke skulle være en guide, når du har et teknisk spørgsmål - der er ofte hjælp at hente her :)

Tech-info, guider og FAQ <--------------------- Kig eller søg her inden du spørger....!

Se også herhttp://www.lupo3lklub.dk/pdf/Grundjustering%20-.pdf
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

Thore J skrev:
Korreborg skrev:Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men syntes at der står noget i guiden om en skrue/møtrik der skal løsnes, men havde fået af vide det var 100% computer justering. :)

Hvis der er denne møtrik hvor er denne så placeret? :)
I motorrummet..
Husk at kigge i dette forum om der ikke skulle være en guide, når du har et teknisk spørgsmål - der er ofte hjælp at hente her :)

Tech-info, guider og FAQ <--------------------- Kig eller søg her inden du spørger....!

Se også herhttp://www.lupo3lklub.dk/pdf/Grundjustering%20-.pdf

Som skrevet ovenfor så har jeg læst guiden og set en video af en der gør det med computeren. ;)

Der stod at man kunne/skulle løsne en skrue/møtrik men forstod ikke hvor, og da vi var omkring emnet, så ville jeg spørge ind til denne "mystiske" skrue/mørtrik. :)

I motorrummet, så er jeg det nærmere, kigger lige dine links og ser om det ikke skulle være noget af det jeg allerede har kigget lidt på. :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Korreborg »

Korreborg skrev:
Thore J skrev:
Korreborg skrev:Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men syntes at der står noget i guiden om en skrue/møtrik der skal løsnes, men havde fået af vide det var 100% computer justering. :)

Hvis der er denne møtrik hvor er denne så placeret? :)
I motorrummet..
Husk at kigge i dette forum om der ikke skulle være en guide, når du har et teknisk spørgsmål - der er ofte hjælp at hente her :)

Tech-info, guider og FAQ <--------------------- Kig eller søg her inden du spørger....!

Se også herhttp://www.lupo3lklub.dk/pdf/Grundjustering%20-.pdf

Som skrevet ovenfor så har jeg læst guiden og set en video af en der gør det med computeren. ;)

Der stod at man kunne/skulle løsne en skrue/møtrik men forstod ikke hvor, og da vi var omkring emnet, så ville jeg spørge ind til denne "mystiske" skrue/mørtrik. :)

I motorrummet, så er jeg det nærmere, kigger lige dine links og ser om det ikke skulle være noget af det jeg allerede har kigget lidt på. :)
Jeg kan se at den pdf fil er det samme som det oplysning der er herinde på grund justering, bare på engelsk istedet for dansk.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Thore J »

[quote="Korreborg"

Jeg kan se at den pdf fil er det samme som det oplysning der er herinde på grund justering, bare på engelsk istedet for dansk.[/quote]

javel ja...

Kig på den igen... der er et tegning/billede af det du spørger efter!!!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hvad skal der til for at grund indstille selv?

Indlæg af Qaxius »

Den skrue/møtrik har jeg beskrevet et par gange.
Den sidder på nederste del af gangstellerarmen og den skal sidde sådan så der lige nøjagtig kan komme lys igennem over møtrikken i det aflange hul som den sidder i.

Du skal IKKE flytte på denne møtrik, medmindre at den stopper grundjusteringen og skriver RTFM.
Der sker intet ved at du sætter den på din nabos bil og heller ikke din egen.

HUSK en batterilader på imens du grundjusterer og sæt lyskontakten over på positionslys, så du sparer de 10 ampere som nærlyset bruger.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar