Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod *LØST*
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Prøv at tage trykket af systemet, hvad udlæser du så koblingen til? Husk at fjerne stikket til pumpen.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hej KMDTHY,Sussi og Moe Mfl.
NU har jeg igen rodet videre med den lille dyt.
- Jeg har udskiftet hydraulik væske, samt udlyftet kobling aktuatoren. I Stilling "N" er der fint tryk til cylinderen.
- Inden udskiftnng, løsnede jeg udlufter skrue, for at "massesrer" trække koblingskabel helt tilbage..
- Hydraulik blok pumper fint op
- Koblings kabel bliver trukket "til" ned nøgle i stilling II, men læser lige omkring 4 volt stadigt (kanal 002)
- Jeg har prøvet (igen) at justeret kabel helt ind og derefter delt ud, mens der er tænding på, og koblings arm bevæger sig fint. Altså det er ikke aktuator der giver efter.
- Jeg er kommet til den konklusion at det kan ikke være andet end Potetiometeret i aktuatoren (eller hele enheden) som der fejler, med mindre der er en anden faktor der kan være årsag til jeg ikke kan læse andet en de 4 volt inden grundjustering..
Råd... Skal jeg købe en ny koblings aktuator?
Mvh
Frank
NU har jeg igen rodet videre med den lille dyt.
- Jeg har udskiftet hydraulik væske, samt udlyftet kobling aktuatoren. I Stilling "N" er der fint tryk til cylinderen.
- Inden udskiftnng, løsnede jeg udlufter skrue, for at "massesrer" trække koblingskabel helt tilbage..
- Hydraulik blok pumper fint op
- Koblings kabel bliver trukket "til" ned nøgle i stilling II, men læser lige omkring 4 volt stadigt (kanal 002)
- Jeg har prøvet (igen) at justeret kabel helt ind og derefter delt ud, mens der er tænding på, og koblings arm bevæger sig fint. Altså det er ikke aktuator der giver efter.
- Jeg er kommet til den konklusion at det kan ikke være andet end Potetiometeret i aktuatoren (eller hele enheden) som der fejler, med mindre der er en anden faktor der kan være årsag til jeg ikke kan læse andet en de 4 volt inden grundjustering..
Råd... Skal jeg købe en ny koblings aktuator?
Mvh
Frank
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Syntes ikke jeg kan blive klog på om du har taget trykket af systemet og udlæst blok 002?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Sidder og blir lidt små hidsig.
Har du haft trykket af eller ej??? Det er jo top simpelt. Ta trykket af ved at løsne trykkuglen og som KMDTYKS skriver så husk at ta stikket af så pumpen ikke bare står og kører .
Når trykket er af skal du kunne justere til 1,90 V.
-Moe
Har du haft trykket af eller ej??? Det er jo top simpelt. Ta trykket af ved at løsne trykkuglen og som KMDTYKS skriver så husk at ta stikket af så pumpen ikke bare står og kører .
Når trykket er af skal du kunne justere til 1,90 V.
-Moe
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Andre måder at spørge på... Er kablet slapt når du forsøger at justere? Hvis ikke er det jo et tegn bukket i neonrør om at der stadig er tryk på ....
... Når du forsøger at grundjustere kan du jo følge koblingsværdien i .. Ændrer den sig under grundjustering?
Bonus info ikke relavant ..De fleste tror at der altid er tryk på de rør der går til gangstelleren. Det er der ikke... Der er KUN tryk på når koblingen er aktiveret .
... Når du forsøger at grundjustere kan du jo følge koblingsværdien i .. Ændrer den sig under grundjustering?
Bonus info ikke relavant ..De fleste tror at der altid er tryk på de rør der går til gangstelleren. Det er der ikke... Der er KUN tryk på når koblingen er aktiveret .
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hej KMDTHY og MOE
- Jeg har kun justeret på koblingskabel i tripronic sporet, med "tænding på" (stilling II)
- Uden tænding, stikket til pumpeblok taget af, og kugle hoved løsnet, har jeg drænet systemet, taget kabel af koblingsarm, løsnet udlufte skrue, trukket aktuator helt tilbage (hvilket jeg kunne mens væske løb ud af udlufting)..
- Derefter har jeg fyldt på igen, sat tænding på, sat den i "N", udluftet koblingsaktuator...
- Derefter har jeg igen prøvet at justere på koblingskabel helt i ydestillinger... (tænding på og i triptronic spor)... ingen ændring overhovedet når jeg læser på kanal 002... Læser det mens jeg justerer (livedata)
Jeg har ikke prøvet at justerer på kablet uden tryk... (har hele tiden troet at denne justering, at ramme 1,85 volt, skulle gøres med tryk på systemet og i stilling triptronic)..
Jeg har hele tiden troet at den spænding der måles når man læser kanal 002, er et ydtryk for hvor stramt kablet er, som er et udtryk for at "grundjusterer koblingen", at potetiometeret i aktuatoren er en spændingsmåler og ikke en stillings måler.. Måske jeg er helt forkert på den
Hvad siger i... Stadig udskifte koblingsaktuator, eller skal andet prøves først... Jeg har selv ramt muren af viden
Mvh
Frank
- Jeg har kun justeret på koblingskabel i tripronic sporet, med "tænding på" (stilling II)
- Uden tænding, stikket til pumpeblok taget af, og kugle hoved løsnet, har jeg drænet systemet, taget kabel af koblingsarm, løsnet udlufte skrue, trukket aktuator helt tilbage (hvilket jeg kunne mens væske løb ud af udlufting)..
- Derefter har jeg fyldt på igen, sat tænding på, sat den i "N", udluftet koblingsaktuator...
- Derefter har jeg igen prøvet at justere på koblingskabel helt i ydestillinger... (tænding på og i triptronic spor)... ingen ændring overhovedet når jeg læser på kanal 002... Læser det mens jeg justerer (livedata)
Jeg har ikke prøvet at justerer på kablet uden tryk... (har hele tiden troet at denne justering, at ramme 1,85 volt, skulle gøres med tryk på systemet og i stilling triptronic)..
Jeg har hele tiden troet at den spænding der måles når man læser kanal 002, er et ydtryk for hvor stramt kablet er, som er et udtryk for at "grundjusterer koblingen", at potetiometeret i aktuatoren er en spændingsmåler og ikke en stillings måler.. Måske jeg er helt forkert på den
Hvad siger i... Stadig udskifte koblingsaktuator, eller skal andet prøves først... Jeg har selv ramt muren af viden
Mvh
Frank
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Derefter har jeg fyldt på igen, sat tænding på, sat den i "N", udluftet koblingsaktuator...
- Derefter har jeg igen prøvet at justere på koblingskabel helt i ydestillinger... (tænding på og i triptronic spor)... ingen ændring overhovedet når jeg læser på kanal 002... Læser det mens jeg justerer (livedata)
Den skal ikke stå i n under justering. ... Læs guide
- Derefter har jeg igen prøvet at justere på koblingskabel helt i ydestillinger... (tænding på og i triptronic spor)... ingen ændring overhovedet når jeg læser på kanal 002... Læser det mens jeg justerer (livedata)
Den skal ikke stå i n under justering. ... Læs guide
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Skriver han ikke: "tænding på og i Tiptronic"?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Sådan er det at få en betteSilver skrev:Jo. Så jeg IK lige har ikke rigtig sovet i 2 uger.....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
…og nogle gange er det værre end andre.
Jeg håber, at det går godt med den lille!!!
Jeg håber, at det går godt med den lille!!!
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hej Igen
AHHHH... HJÆÆLP, jeg har snart ikke mere hår på hovedet og en rigtig billig LUPO til salg..
Jeg har nu Skiftet koblings aktuator.. Jeg har følgende status:
- Jeg har skiftet og udluftet hele sysytemet som beskrevet, med rigtig grøn olie... Alt ok.
- Jeg har justeret aktuator trykløst (som Moe har bedt om)... landede på 1,86v uden probelmer ...Alt ok
- Jeg følger grund justerings guiden til punkt og prikke... - minus jeg stadig ikke kan læse 1,85 volt inden jeg går igang.
- Grundjusreing førløber helt efter bogen, indtil punkt "14".. der hvor test 1-28 er færdig...
- Den starter automatisk forløbet 0-28 en anden gang. og der efter ender der med at der står RTFM! i venstre display
- og her slutter det... Grrrrr
Kommentar:
- Jeg lægger mærke til at under forløbet i test 0-28... vises det 1,88v i "test" 1-10 og 13... Hvilket for mig siger at koblingscylinder og potetiomenter virker ok
- Jeg ved at bremsestillings kontakt også virker.. den er ny og har målt den igennem
- Jeg kan se i display (og hører) den skiftet lystigt rundt i gear i testforløbene 0-28.
- Jeg har kunne udlæse fejl 01612 Vavle for clutch actuator open (N255) open circuit, men kan sagtens slette og få "no Faults found" inden jeg går igang..
Hvad F..... gør jeg forkert? eller overser?
Mvh
Frank
AHHHH... HJÆÆLP, jeg har snart ikke mere hår på hovedet og en rigtig billig LUPO til salg..
Jeg har nu Skiftet koblings aktuator.. Jeg har følgende status:
- Jeg har skiftet og udluftet hele sysytemet som beskrevet, med rigtig grøn olie... Alt ok.
- Jeg har justeret aktuator trykløst (som Moe har bedt om)... landede på 1,86v uden probelmer ...Alt ok
- Jeg følger grund justerings guiden til punkt og prikke... - minus jeg stadig ikke kan læse 1,85 volt inden jeg går igang.
- Grundjusreing førløber helt efter bogen, indtil punkt "14".. der hvor test 1-28 er færdig...
- Den starter automatisk forløbet 0-28 en anden gang. og der efter ender der med at der står RTFM! i venstre display
- og her slutter det... Grrrrr
Kommentar:
- Jeg lægger mærke til at under forløbet i test 0-28... vises det 1,88v i "test" 1-10 og 13... Hvilket for mig siger at koblingscylinder og potetiomenter virker ok
- Jeg ved at bremsestillings kontakt også virker.. den er ny og har målt den igennem
- Jeg kan se i display (og hører) den skiftet lystigt rundt i gear i testforløbene 0-28.
- Jeg har kunne udlæse fejl 01612 Vavle for clutch actuator open (N255) open circuit, men kan sagtens slette og få "no Faults found" inden jeg går igang..
Hvad F..... gør jeg forkert? eller overser?
Mvh
Frank
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Har du haft gangsteller afmonteret? Mener der er 2 stik identiske, og kan byttes. Så kan den ikke grundjusterer.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 94
- Tilmeldt: lør 3. jul 2010 22:12
- Geografisk sted: 6650
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hvis den skriver RTFM, så skriver den også et tal i et af de andre felter og så kan du læse lidt om de fejl her :
viewtopic.php?f=22&t=3523
viewtopic.php?f=22&t=3523
2001 Lupo 3L - Sort - Født med Elruder, Fjbt. Centrallås, Elspejle, Elsoltag, Sædevarme, Tågelygter, Højdejust. forsæder - Aerotwin Gti viskere - FK Königsport Hårdhedsjust. Gevindundervogn, Sænket 60/45 - 18" Aez Icon Fælge med 165/35 R18 dæk -SOLGT
Har nu en Polo 1,6 TDI 105 Highline fra 2010
Har nu en Polo 1,6 TDI 105 Highline fra 2010
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hej KMDTHY og Enevoldsen
Jeg har slet ikke rørt ved gangsteller, men ved forbindelses stang er ny.
KMDTHY: kan man se hvilket stik hører hvor hen?
Bilen er en bekendt som havde opgivet at få den ud at køre, efter VW havde opgivet og "smidt" den tilbage...
Historien er at bilen har fået skiftet gearkasse, og blev kørt uden grundjustering. Kørte fin lang tur indtil den blev sat i bakgear, så gik den ud, og ville intet derefter. Dog kunne den startes som det eneste. VW mekanikker fik den derefter og de har haft den uden held, hvor det kun er blevet værre. Nu kan den slet ikke kan noget. Min teori er at de har lukket øjnene og forsøgt grundjustering hvor det er endt i "skkoven" for dem.
RTFM: Jeg kan ikke se noget nummer (se vedhæftet billede), men tænker at det evt. kan være noget potetiometer problem, nu jeg læser tråd om bøvl med bakgear.. Kan det være den retning?
Potetiometer: Hvordan bliver jeg kloger på det... Hvor sidder de?...
Mvh
Frank
Jeg har slet ikke rørt ved gangsteller, men ved forbindelses stang er ny.
KMDTHY: kan man se hvilket stik hører hvor hen?
Bilen er en bekendt som havde opgivet at få den ud at køre, efter VW havde opgivet og "smidt" den tilbage...
Historien er at bilen har fået skiftet gearkasse, og blev kørt uden grundjustering. Kørte fin lang tur indtil den blev sat i bakgear, så gik den ud, og ville intet derefter. Dog kunne den startes som det eneste. VW mekanikker fik den derefter og de har haft den uden held, hvor det kun er blevet værre. Nu kan den slet ikke kan noget. Min teori er at de har lukket øjnene og forsøgt grundjustering hvor det er endt i "skkoven" for dem.
RTFM: Jeg kan ikke se noget nummer (se vedhæftet billede), men tænker at det evt. kan være noget potetiometer problem, nu jeg læser tråd om bøvl med bakgear.. Kan det være den retning?
Potetiometer: Hvordan bliver jeg kloger på det... Hvor sidder de?...
Mvh
Frank
- Vedhæftede filer
-
- RTFM.JPG (23.3 KiB) Vist 7909 gange
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hej igen
Sorry, var lidt hurtig.. Kan se "RTFM12"..
Jeg kar kigget lidt rundt i de forskellige indlæg, men kan ikke rigtig finde en rød tråd hvordan man justerer og måler værdier i gangsteller, og hvordan det foholder sihg med baglys kontakt.
Kan en eller anden hjælpe mig igang
Mvh
Frank
Sorry, var lidt hurtig.. Kan se "RTFM12"..
Jeg kar kigget lidt rundt i de forskellige indlæg, men kan ikke rigtig finde en rød tråd hvordan man justerer og måler værdier i gangsteller, og hvordan det foholder sihg med baglys kontakt.
Kan en eller anden hjælpe mig igang
Mvh
Frank
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Prøv at skrive "RTFM12" i søgefeltet øverst til højre
Sussi
Du får bl.a. disse:
viewtopic.php?f=22&t=3523
viewtopic.php?f=13&t=3300&hilit=rtfm+moe
Sussi
Du får bl.a. disse:
viewtopic.php?f=22&t=3523
viewtopic.php?f=13&t=3300&hilit=rtfm+moe
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hej Sussi
Tak for tippet
Kigger på det... Ja og vender nok tilbage
Mvh
Frank
Tak for tippet
Kigger på det... Ja og vender nok tilbage
Mvh
Frank
Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod
Hej Alle
Så kører Lupoén igen... Go søndag... Feedback hvad der samlet er observeret og hvad der var galt/rettet.
Tidligere:
- Koblingsaktuator var utæt ved udlufte skrue, samt forkerte læsninger (poteotiometer).. Skiftet og justeret i trykløs tilstand.
- Hydraulikvæske skiftet
- Bremsestillingskontakt kontrolleret
I dag RTFM12 som udgangspunkt:
- Kontrolleret måle værdier (måleblok 15)... 3,69 og 1,25, HHV øvre og nedre "gate".. Til den lave side, men ikke problemet
- Justerede gangsteller (brugte reference hul ved øverste ledforbindelse)
- Fandt ud af bakgears kontakt ikke virkede.. Skiftet.
- Kunne grundindstille dog ikke starte... Hmmm tænke tænke..
- Tog starter af.. Virkede fint.
- Kontrollerede krumtappens bevægelighed... ok baglæns men ikke forlæns... Fejl: blokeret Generator.. jow jow
- Afmonterede generator, og fortog grundindstilling på ny..
- Og tænk... det lykkedes.. Alt virker som det skal
- Så en ny generator og den er kørende igen..
Så det korte og lange er, at flere sammenfaldende fejl var årsag...
Takker for hjælpen fra alle, giv lyd hvis jeg kan bidrage.. også andet end Lupo
Mvh
Frank
Så kører Lupoén igen... Go søndag... Feedback hvad der samlet er observeret og hvad der var galt/rettet.
Tidligere:
- Koblingsaktuator var utæt ved udlufte skrue, samt forkerte læsninger (poteotiometer).. Skiftet og justeret i trykløs tilstand.
- Hydraulikvæske skiftet
- Bremsestillingskontakt kontrolleret
I dag RTFM12 som udgangspunkt:
- Kontrolleret måle værdier (måleblok 15)... 3,69 og 1,25, HHV øvre og nedre "gate".. Til den lave side, men ikke problemet
- Justerede gangsteller (brugte reference hul ved øverste ledforbindelse)
- Fandt ud af bakgears kontakt ikke virkede.. Skiftet.
- Kunne grundindstille dog ikke starte... Hmmm tænke tænke..
- Tog starter af.. Virkede fint.
- Kontrollerede krumtappens bevægelighed... ok baglæns men ikke forlæns... Fejl: blokeret Generator.. jow jow
- Afmonterede generator, og fortog grundindstilling på ny..
- Og tænk... det lykkedes.. Alt virker som det skal
- Så en ny generator og den er kørende igen..
Så det korte og lange er, at flere sammenfaldende fejl var årsag...
Takker for hjælpen fra alle, giv lyd hvis jeg kan bidrage.. også andet end Lupo
Mvh
Frank