Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod *LØST*

Alt vedrørende teknikken på 3L
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod *LØST*

Indlæg af FrankHP »

Hej Forum

Jeg kan ikke starte... Jeg har gjort/observeret følgende:

- Grøn bremse lys er ikke tændt på noget tidspunkt.
- Bremselys virker, når jeg træder på br. pedal
- Har læste fejl ud i gearkasse. Der vsr tre (01612/00511/00841... alle sporadiske)..Ingen fejl nu, og kommer ikke igen.
- Vil prøve grundjustering, men når jeg læser 002, viser den 3,92 volt, uanset om jeg træder på br. pedal eller ej.
- Uden tænding, er koblingscylinder ikke aktiveret
- Med tænder er koblingscylinder aktiveret.
- Jeg kan uden videre flytte gearvælger rundt, kun ved at påvirke lås på gearstang
- Lys går ud når jeg drejer nøgle for at vil starte, men tror der er fint med strøm på.
- Hydraulik pumpe lader til at pumpe fint op.
- Den har stået stille et stykke tid

Nogen gode ideer?

Mvh

Frank
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af sussi »

"Grøn bremse lys er ikke tændt på noget tidspunkt"
Start med at kontrollere kontakten, der er 2 kredse i den.
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af FrankHP »

Hej Sussi

OK, også mit første bud. Jeg har lige prøvet.

Kontakten er med 4 poler (helt sort model).. måler 800 Kohm på de to første ben fra venstre (hvid sort/sort gul) og fuld gennemgang når pedal påvirkes, men har svært ved at måle på resten.. Den ser faktisk helt ny ud.

Er de to kontakter parret 2 og 2.. (1-2 sammen og 3-4 sammen)? evt, hvilke to der er til lys og hvilke der er stil styring.

NB: Der er ingen forskel om stikket er på eller ej, altså om grøn bremse fod kommer i instrument.

mvh

Frank
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af 383CI »

Kan bilen starte i "N"?
Er det en klikliklikklikklikklik lyd når du drejer nøglen til start?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af FrankHP »

Hej 383CI

Den vil ikke starte i nogen afstillingerne, det eneste der sker er at alt lys går ud når jeg prøver, som om starter er kortsluttet (ikke kontrolleret dog), og det undre mig da grøn bremse fod er slukket. (at der vises knap 4 volt når jeg læser kanal 002)

Jeg er ret sikker på der er fint med strøm på, da jeg har ekstra batteri på, samt lader (suplly funktion). Men kigger det endnu engang efter.

Jeg kigger lige om der kommer et klik, men når jeg sætter tænding på, pumpes der fint tryk op.

NB: alle gearvælger stillinger vises fint i display.

NB2: Jeg har også prøvet manuelt at sætte den i gear og sætte tænding igen. der går den selv fint ud i frigear igen.
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Silver »

Kreds 1, bremselys er 1-4 og kreds 2 gearkasse signal er ben 2-3

De virker på følgende måde:

Kreds 1, plus ind og plus ud ved aktivering...

Kreds 2, plus ind og plus ud UDEN aktivering

Moe
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Silver »

Ja ved aktivering forsvinder plus ud i kreds 2....
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Silver »

Har du aktiveret grundjustering ? Hvis ja er dit problem der.... Se mine tidligere indlæg vedr. *ingen grøn lampe før den er gennemført*

-Moe
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Vyffe »

Har du tjekket forbindelser til starteren? Det er set før at de er dårlige.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Silver »

Problemet er at den grønne fod mangler... Er den der ikke starter bilen ikke.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af ph. »

Silver skrev:Har du aktiveret grundjustering ? Hvis ja er dit problem der.... Se mine tidligere indlæg vedr. *ingen grøn lampe før den er gennemført*

-Moe
kan hverken finde dine indlæg om konsekvent "manglende grøn lampe" under FAQ eller via den nye supersmarte googlesøger
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Thore J »

Bemærk i øvrigt at den "Nye model" kontakt IKKE kan testes korrekt når den ikke er monteret!!!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Silver »

Tjek
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af 383CI »

Udelukkende tænkt scenarie:

Starteren sidder fast og kan dermed ikke turne motoren.

Grundlæg:
Lyset/strømmen forsvinder ved aktivering af start fordi spændingen fra batteriet falder til minimum som følge af starteren ikke yder den korrekte elektriske modstand som indkoblet.
I "N" skulle motoren være frigivet til start, "grøn fod" eller ej, bremse pedal påvirket eller ej.
Netop fordi lyset/strøm/spænding forsvinder når der drejes til start er motoren frigivet til start, ellers ville startrelæet ikke koble (den kortsluttede/fastlåste/fastholdte) starter ind.

Kontrol:
Mål spændingen over batteriet i hvile og når nøglen er drejet til start. Den bør ikke falde mere end omkring 1V når du drejer nøglen, falder den til 7V f.eks. er forsyningen fra det for ringe, længere ned sandsynligtvist defekt eller kortsluttet.

Hvorfor der ikke er "grøn fod" under andre driftforhold holder jeg udenfor i denne anskuelse.
klikklikklikklikklikklikklikklik lyd og blinkende lys under forsøge på start er typisk fordi batteriet er for ringe og forekommer efter min erfaring når nøglen drejes til start og startmotoren trækker spændingen langt ned uden kræfter til at turne motoren.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af FrankHP »

Hej Alle

Tak for alle de fine input... Det er super fedt med den positive interesse i det her forum, jeg håber jeg kan give igen :-)

Jeg undersøger/prøver mere af og vender tilbage.

Et spørgsmål: Hvis jeg finder ud af at bremsestillingskontakt er ok, starter er ok, batteri er ok, Kan jeg starte grundjustering selvom der på kanal 002 læses knap 4 volt og der ikke er nogen grøn bremse fod... Altlå kan grundjustering overrule det, eller går det helt galt?

Mvh

Frank
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af Silver »

Ja
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Vil ikke starte. ingen

Indlæg af Thore J »

Silver skrev:Ja
... og der går ikke mere galt ;)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af FrankHP »

Hej Alle

Så har jeg prøvet lidt forskelligt af..

- Bremsestilingskontakt virker fint, når jeg måler på stikket hvor kontaketen er monteret (Åber fint på kreds to ben 2-3, og lukker på kreds 1, ben 1-4)
- Jeg har fint spænding på bilen. Jeg har prøvet at luse stateren og den kører rund, men trægt. (se "egne tanker" længere nede)
- Jeg har sat ekstra batteri på ved klemboks i motorrum (forrest højre side), men giver ikke rigtig mere pust til stateren.
- Jeg har målt på kanal 002 igen, stadig 3.92 volt. Ville prøve om kablet var justreret helt ud i skoven, men der ser det ikke ud til, der er godt en cm gevind til at lave kablet løsere.
- Jeg tænkte "ok" prøver at lave grundjustering alligevel.. Det går fint, indtil test 1-28 er kørt igennem, så starter den forfra med test 1-28 og ender anden gang med at skrive "RTFM!".. og der stopper det... Jeg har prøvet at starte forfra, og fuldstænding samme sekvens 2 gange løbes test 1-28 igennem og så stopper det.

Egne tanker:
- Starter.. er den ødelagt? virker dog suspekt da de typisk står helt af.. Kan det skyldes svinghjul er svær at tørne, altså et mekanisk prblem i kobling gearkasse.. Evt. også derfor jeg kun kan måle 3,92 volt på kanal 002.
- Jeg tror eftehånden at "grøn bremsfod" ikke er der fordi grundjustering ikke kan gennemføres.
Det skal siges at jeg har fået Lupoén efter VW værksted har opgivet, så de har sikkert også prøvet at grundjustere og deraf ingen "grøn Bremsefod".. Gæt. :-)

Hvordan kan jeg sikre mig kobling og koblingscylinder virker fint sammen... Jeg kan sætte den i gear og mærke motor og geakasse er koblet sammen, men om kobling reelt virker... ???

Hvad kan det være?.. Er jeg på vej ud af et blindt spor, vil nødigt begynde at pille gearkasse af hvis det det er et halt andet sted jeg skal lede.

Skal jeg smide den ud :-)

Mvh

Frank
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af sussi »

Vil prøve grundjustering, men når jeg læser 002, viser den 3,92 volt, uanset om jeg træder på br. pedal eller ej.
Så er fejlen jo her :roll: når du ikke rører bremsen SKAL den vise ca. 1,85, kunne tyde på def. potmeter i koblingscylinder, prøv at massere den, og flyt den lidt, stram slæk og se om spændingen ændrer sig.
M.v.h. Sussi
Jeg tror eftehånden at "grøn bremsfod" ikke er der fordi grundjustering ikke kan gennemføres. Det er netop derfor som Moe skriver
FrankHP
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 18:27
Geografisk sted: Vejen

Re: Vil ikke starte. ingen "grøn" bremse fod

Indlæg af FrankHP »

Hej Sussi

Jeg har prøvet at justerer på koblingskabel... Stramme først... (mere synlig gevind.. ca. en cm... 2 cm total) ingen ændring, løsnet igen til ca en cm. synlig gevind...

Er skift af koblingcylinder nemt, eller kan potentiometer skiftes alene... Hvordan luftes ud? Spørger fordi jeg ikke har prøvet kigget på det endnu

Spørgsmål: Hvor meget skal armen til udrykkerlejet bevæge sig i de to stillinger?

Mvh
Besvar