Vibration under acceleration

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Vibration under acceleration

Indlæg af Bandit »

Ulven er begyndt at vibrerer under acceleration.
Det er tydeligst i 3. gear, men kan mærkes i alle gearene.
Vibrationerne kan mærkes ved ca. 35-45 km/t og igen ved 55-70 km/t. Der er ingen vibrationer at mærke ved acceleration over 80 km/t.

Jeg har for nyligt skiftet til gevind, hvor forenden kom ca 20 mm længere ned (og bagenden 10 mm op).
Den er sporet; Camper justeret til -1,18° (tolerance: -0,25°±0,2°), resten er inden for tolerancerne.
Jeg ved ikke om problement var til stede før skiftet til gevind, da jeg i samme forbindelse skiftede til sommerdæk og mine vinterdæk hoppede og dansede konstant.

Det føles nærmest som om motoren vibrerer og det forplanter sig i hele bilen.

Jeg har kørt ca. 100 kkm i bilen på samme trækaksler - højre forhjulsleje blev skiftet for ca. 95 kkm siden.
Jeg ved ikke hvornår (om) de andre dele er blevet skiftet. Bilen har kørt 294 kkm.
Inderste manchet på højre trækaksel var hoppet af ved service for ca. 10 kkm siden; ny manchet og fedt monteret - ved af naturlige årsager ikke, hvor lagt jeg har kørt med det.

Hvor skal jeg starte?
Kan dæk forårsage hastigheds afhængig vibrationer? kan trækaksler eller hjullejer?

Tænker at det måske er en eller begge trækakslerne, da de jo bliver vinklet anderledes nu, hvor hjulet står 20mm højere, men burde vibrationerne så ikke være der hele tiden?
Tanken har også været forbi motorophæng, men så burde det vel være omdrejningsafhængig og ikke hastighedsafhængig?
Ulven kommer, ulven kommer
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Vibration under acceleration

Indlæg af Silver »

ny højre trækaksel.


-Moe
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Vibration under acceleration

Indlæg af Bandit »

Kan du sige det ud fra manchetten der har været hoppet af, bare nysgerrig?

Er det noget jeg skal have ordnet med det samme eller kan jeg vente til jeg skal have lavet service om 5000 km?
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Vibration under acceleration

Indlæg af Thore J »

Bandit skrev:Kan du sige det ud fra manchetten der har været hoppet af, bare nysgerrig?
Det er ihvertfald et rigtig godt bud.. Fedtet forsvinder ret hurtigt når man manchetten ikke slutter tæt.. og inden de forsvinder kommer der en masse skidt i.. det æder strålerne i akslen..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Vibration under acceleration

Indlæg af ph. »

Bandit skrev:Ulven er begyndt at vibrerer under acceleration.
Hvor skal jeg starte?
Kan dæk forårsage hastigheds afhængig vibrationer? kan trækaksler eller hjullejer?
ja,ja og umiddelbart nej en skæv fælg og manglende eller forkert afbalancering af hjul kan også...
start med at bytte hjul for til bag hvis det ikke ændrer noget så er jeg umiddelbart med på den med def. trækaksel
nu bilen alligevel er løftet så test lige styre og bærekugler ;) ...kan også gi nogle sjove oplevelser
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Vibration under acceleration

Indlæg af Bandit »

Skylder lige en tilbagemelding.
Da jeg løftede forenden for at skifte til vinterhjul, kunne jeg mærker slør i højre styrkugle.
Den blev skiftet og samtid blev forenden hævet ca. 10mm, hvilket har resulteret i at vibrationerne næsten er væk.

Imponerende at den gik igennem syn med den styrkugle og den må jo have været defekt ved syn, da vibrationerne ikke umiddelbart er blevet værere siden.
Ulven kommer, ulven kommer
Besvar