Rensning af turbo?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
andershl
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 18:47
Geografisk sted: Hundested

Rensning af turbo?

Indlæg af andershl »

Jeg ved, at den kan kokse til og derfor hænge, og den gør det typisk når jeg fiser fra Kbh til Vendsyssel og tilbage. Jeg kan også finde og massere armen, der ganske rigtigt går meget stramt. Det der med klampen i bund mindst xx minutter og rødglødende passer ikke godt til mit temperament/ kørekort (hvor i DK må man gøre sådant?).

Har også mødt en, der (på en anden VW) kendte problemet og selv adskilte og rensede. Det er jeg ikke vild med selv at forsøge. Er der nogen, der kender en, der kan og gider gøre det? Bor i Storkøbenhavn.
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Rensning af turbo?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Hvorfor tror du at din turbo kokser til?
Jævnlige ture ved motorvejshastighed bør imho være sagen for sådan en maskine.
Jeg benytter et trick jeg har læst herinde for at motionere min arm (jeg kører kun landevej)
når sætter bilen i Tip tronic, trækker gearstangen bagud og holder den der mens jeg accellerer op til 4000 omdrejninger, derefter slipper jeg speederen og lader motoren falde ned til ca. 1500 omdr.
Jeg gør det med jævne mellemrum over en 5 kms penge, når der ikke er andre biler i nærheden.
Om det virker?, tjah Turboen er da en af de få ting jeg ikke har skiftet endnu efter 340kkm..

mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
andershl
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 18:47
Geografisk sted: Hundested

Re: Rensning af turbo?

Indlæg af andershl »

Fordi det med mellemrum er kommet igen, og nu jeg er RIGTIG opmærksom passer det netop med at den typisk 'dør' ved overhaling på motorvej, og aktiveringsstangen er skidestram. Rasteplads, stop og start igen hjælper en 20 km's tid. Vel fremme hjælper stangmassage og sådant - lidt længere. En Jyllandstur i let trafik og køligt vejr går også betydeligt bedre end en i hektisk trafik og sommervarme. Se tidl: viewtopic.php?f=13&t=3241

Så jeg tror ikke på noget elektrisk - ren mekanik, er jeg overbevist om.

Men jeg vil da prøve at køre den varm iflg. beskrivelsen ved førstkommende lejlighed.....
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Rensning af turbo?

Indlæg af 383CI »

Prøv lige at tjekke om ikke det er samme symptomer som men en defekt N75
Det er også ren mekanik, N75 altså, dog elektrisk styret, men det hjælper når den bliver skiftet/renset.
Det er det med den skal stoppes for trækket kommer igen der får mig på de tanker iøvrigt. Min turbo runder snart 1/2mill, og der er ingen halløj med motorvejskørsel.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Rensning af turbo?

Indlæg af Kim B Olesen »

Når han nu skriver at armen går skidestramt er jeg helt sikker på det er det der er galt ;) har du haft tester på ?
Den melder helt sikkert overboost - det er ikke så galt at rense turboen, det tager bare lidt tid, jeg har renset et par stykker af dem :)
Når først den går så stramt som du siger, tror jeg ikke på du kan løsne den uden en mekanisk rensning, det kan også være rustskaller der sidder i vejen derinde ;)
Besvar