Kommentarer til Tandremsguiden

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Kommentarer til Tandremsguiden

Indlæg af Michael Munk »

Hej
Har lige skiftet tandrem, og vil gerne lige komme med en enkelt kommentar til guiden her på siden.
På side 5 står at man skal løsne knastakselhjulet og justere det helt til den ene side inden man lægger remmen på. Det er umiddelbart en dårlig ide, da man så ikke har særlig stor mulighed for at justere timingen bagefter (det lykkedes mig kun med nød og næppe at få den på 0, og kun fordi jeg i virkeligheden ikke havde haft knasthjulet drejet heeeelt over til den ene side.)

Der ud over kan vedlagte dokument være brugbart når man skifter rem. Der er nogle tilspændingsmomenter som er gode at have...... nå. det kunne jeg ikke tilføje fordi det er en .pdf
Er der en som vil lægge den op hvis jeg sender den til en email adresse?
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kommentarer til Tandremsguiden

Indlæg af sussi »

Bare send den til mig
es-snabela-verdensnavle-dk
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kommentarer til Tandremsguiden

Indlæg af VAGtech.dk »

Michael Munk skrev:Hej
Har lige skiftet tandrem, og vil gerne lige komme med en enkelt kommentar til guiden her på siden.
På side 5 står at man skal løsne knastakselhjulet og justere det helt til den ene side inden man lægger remmen på. Det er umiddelbart en dårlig ide, da man så ikke har særlig stor mulighed for at justere timingen bagefter (det lykkedes mig kun med nød og næppe at få den på 0, og kun fordi jeg i virkeligheden ikke havde haft knasthjulet drejet heeeelt over til den ene side.)

Der ud over kan vedlagte dokument være brugbart når man skifter rem. Der er nogle tilspændingsmomenter som er gode at have...... nå. det kunne jeg ikke tilføje fordi det er en .pdf
Er der en som vil lægge den op hvis jeg sender den til en email adresse?
Den RIGTIGE måde er at løsne knashjulet...
Den forkerte, men dog meget anvendte måde er at sætte det hele som det sad... grunden til, at man skal løsne, er lige så meget når man spænder tandremmen på spænderullen, så giver hele tandremmen sig.. det eneste fikserede punkt er her krumtappen, så der har tandremmen mulighed for at sætte sig korrekt over hele linjen..

løsner man ikke knasthjulet, så er tandremmen fikseret på to punkter, og her er det svært overhovedet, at få tandremmen sat på, men også at blive sat så den spænder korrekt hele vejen rundt , dette vil selvfølgelig udligne sig, når man har tørnet motoren et par gange, men så er der noget der kan flytte sig - med forkert justering til følge...

jeg vil helt klart holde på, at man har adgang til VCDS til efterfølgende justering at synkronsvinkel, eller at man lader være med at skifte tandremmen selv.

Om den står på -3 , 0 eller +3 er afgørende for træk og økonomi - det sidste er nok det der giver mest i denne sammenhæng, altså Lupo 3L - det er jo det vi har bilerne til, at gå langt literen.
jeg har justeret et par stykker efter skift på andre værksteder, hvor det har givet en mærkbar bedre økonomi, vi regnede faktisk ud, at på de 90.000 km den kører på et tandremsskift, kunne justeringen betale den næste tandremsskift.

Blot et input fra en af "profferne"
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Kommentarer til Tandremsguiden

Indlæg af Michael Munk »

VAGtech.dk skrev:
Michael Munk skrev:Hej
Har lige skiftet tandrem, og vil gerne lige komme med en enkelt kommentar til guiden her på siden.
På side 5 står at man skal løsne knastakselhjulet og justere det helt til den ene side inden man lægger remmen på. Det er umiddelbart en dårlig ide, da man så ikke har særlig stor mulighed for at justere timingen bagefter (det lykkedes mig kun med nød og næppe at få den på 0, og kun fordi jeg i virkeligheden ikke havde haft knasthjulet drejet heeeelt over til den ene side.)

Der ud over kan vedlagte dokument være brugbart når man skifter rem. Der er nogle tilspændingsmomenter som er gode at have...... nå. det kunne jeg ikke tilføje fordi det er en .pdf
Er der en som vil lægge den op hvis jeg sender den til en email adresse?
Den RIGTIGE måde er at løsne knashjulet...
Den forkerte, men dog meget anvendte måde er at sætte det hele som det sad... grunden til, at man skal løsne, er lige så meget når man spænder tandremmen på spænderullen, så giver hele tandremmen sig.. det eneste fikserede punkt er her krumtappen, så der har tandremmen mulighed for at sætte sig korrekt over hele linjen..

løsner man ikke knasthjulet, så er tandremmen fikseret på to punkter, og her er det svært overhovedet, at få tandremmen sat på, men også at blive sat så den spænder korrekt hele vejen rundt , dette vil selvfølgelig udligne sig, når man har tørnet motoren et par gange, men så er der noget der kan flytte sig - med forkert justering til følge...

jeg vil helt klart holde på, at man har adgang til VCDS til efterfølgende justering at synkronsvinkel, eller at man lader være med at skifte tandremmen selv.

Om den står på -3 , 0 eller +3 er afgørende for træk og økonomi - det sidste er nok det der giver mest i denne sammenhæng, altså Lupo 3L - det er jo det vi har bilerne til, at gå langt literen.
jeg har justeret et par stykker efter skift på andre værksteder, hvor det har givet en mærkbar bedre økonomi, vi regnede faktisk ud, at på de 90.000 km den kører på et tandremsskift, kunne justeringen betale den næste tandremsskift.

Blot et input fra en af "profferne"
Det er muligt at det er mig som har misforstået guiden, men jeg forstod det sådan at knasthjulet ikke bare skulle løsnes, men at det skulle drejes helt til den ene sideog at remmen derefter skulle sættes på knasthjul, strammer, krumtap og vandpumpe i den rækkefølge. Det har bevirket at jeg har fået remmen sat forkert på, hvilket betyder at jeg kun lige akkurat kan justere den til 0 grader når knasthjulet er justeret helt til den ene side.
Nå men... Jeg håber at jeg kan huske hvad jeg skal gøre anderledes når jeg skal skifte rem igen om 3 år :-)
Venlig hilsen
Michael Munk
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kommentarer til Tandremsguiden

Indlæg af VAGtech.dk »

Den skal drejes i anslag med uret for netop at den kan give sig når den strammes.. :-)

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kommentarer til Tandremsguiden

Indlæg af sussi »

Tak til Steffen
Guiden i FAQ er opdateret med dine anvisninger.
M.v.h. Sussi
Besvar