Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxideret

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxideret

Indlæg af Martincrotne »

Nu var tiden endelig kommet til at få skiftet hydraulik olien og ifølge de vejledninger jeg har fundet gøres det ved at suge på den øverste hydraulikslange.

Desværre er den gået i permanent forbindelse med gangstelleren :-(
Alle gode tricks er forsøgt og yderligere magtanvendelse vil sandsynligvis blot føre til ødelagte dele.
Er der en anden måde at tømme hydraulik olien på?

På forhånd tak

Martin
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Øhhh, du har selvfølgelig pillet splitten ud, ikk' ? :shock:
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Martincrotne »

Jep :-)
Nederste hydraulikslange går let fri, men den øverste er helt sammen svejset med gangstelleren.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay.

Jeg ser umiddelbart 2 muligheder.

Af med hydslangerne i bunden af hydstationen, og så tømme beholderen ved at afmontere den!

Anden mulighed, der sviner en del: Løsne udluftningsskruen på koblingsaktuatoren, og så lade hyd pumpen pumpe det ud den vej.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Martincrotne »

Hvis jeg tømmer den ud af udluftningsskruen, så må pumpen vel ikke løbe tør?
Ellers kunne jeg måske skrue en sugeslange på i stedet for udluftningskruen.. :roll:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg har nu haft min kørt tør flere gange, og den kører da endnu, men ellers kan du høre når den er tom, og så tager du enten stikket af pumpen eller polen af batteriet, så skal den nok stoppe ;)
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Martincrotne »

Ok tak!
Jeg prøver mig ad den vej :-)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Held og lykke.

Jeg kan garantere dig for DET SVINER, men da du er lidt begrænset med muligheder, så må det jo være sådan.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af sussi »

Systemet har IKKE godt af at blive kørt tomt :geek:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Hej Sussi.

Nej, det er både spørger og jeg til fulde klar over, men da der ikke er voldsomt mange tømningsmuligheder tilbage, ref. ovenstående, må man vælge den nemmeste.

Jeg har selv haft det kørt tomt flere gange, ikke alle af dem med vilje :lol: , og det drejer sig om meget få sekunder den kører "tørt" hvis man er klar ved stik eller batteri, og det kan det sagtens holde til.

Ikke den metode der bør benyttes, helt enig, men en metode der KAN benyttes.

Desuden giver det et jammerligt svineri i hele motorrummet, men som ovenfor beskrevet er spørgeren jo lidt begrænset i sine muligheder, medmindre han vil flå det helt fra hinanden og lave det på den rigtige måde.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Vyffe »

Hvorfor ikke bare tryksætte systemet og så lade trykket fise ud af koblingscylinderen, sammen med olien? Altså uden at lade pumpen køre tør..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Så er den ikke blevet tømt.


Mvh

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Vyffe »

Muligvis ikke, men det er godt nok tæt på. Evt gør det flere gange..

Det er immervæk 50 bars tryk der skal udlignes..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, jeg kan ikke koge mere suppe på den høne ;)

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af H.J.Knudsen »

Forslag: Afmonter stikket til pumpen så den ikke starter, skru trykbeholderen løs, sug olien op fra reservuaret med en oliesuger.
Skru derefter trykkuglen helt af og sug den sidste sjat olie op fra hullet.
Gangsteller og koblingscylinder kan alligevel ikke tømmes, de kan kun gennemskylles med ny ren olie.

Ingen svineri i motorrummet :-)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Atjuh 3L »

Se dét var et konstruktivt forslag!

+1
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er enig i, at gangstelleren bliver gennemskyllet under drift - men det betyder så, at den gamle, snavsede olie bliver blandet op med den friske, du fylder på. Det, synes jeg, er lidt mindre end perfekt. Værre er det, at koblingsakatuatoren netop overhovedet ikke bliver skyllet på noget tidspunkt; Det er stort set den samme mængde olie, der ligger og sopper, og der er faktisk en betragtelig mængde i den, målt i forhold til systemets totalvolumen.
Så mit forslag er: Af med hydraulikstationen, alle tre slanger. Bunden i vejret (altså på stationen, ikk'?) så reservoiret bliver tømt. Fat i koblingskablet og træk - så kommer 95 procent af indholdet lige op i luften (eller evt. ned i en beholder). Fat i gearkassens indgangsaksel og skift manuelt gear, indtil der ikke kommer mere olie ud af de to andre slanger.
Nye O-ringe på, samle igen, montere og påfylde hydraulikvæske. Udluftning af koblilngsaktuatoren. Og så vånder sig nok lidt, så der evt. skal slettes et par fejlmeldinger, når det hele kører igen.
Det lyder slemt - men er faktisk ikke så galt :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Qaxius »

Når først du har haft splittet aktuatoren ad og hydraukstationen ad, så ved du at der kommer ikke ret meget ud, blot ved at lade det trykke sig ud ved udluftningsskruen.

Det bedste du har kan gøre er:
Demonter aktuatoren.
Split den ad og rens den grundigt, for ja, den er sgu snavset inde i, da bundfaldet vil ende nede i den.
Fjern hydraulikstationen og rens den og skift pakninger ( især o-ringene ), som ifølge den guide der er lavet til formålet.
Blæs med trykluft ( husk vandudskiller ) igennem gangstelleren på begge slanger.
Blæs også igennem de 2 studser, som sidder på væskebeholderen, da den ene indeholder et filter, som er fyldt med snask.
Se evt min egen guide. Ved ikke hvor den kan findes, men søg efter den.

Saml det hele og kør glad med ny væske stort set over alt.

Alternatiet er at demontere gangsteller, klippe hydraulikslangen, varme området op og dreje den ud.
Pøj pøj med det.
Husk så lige, at tingene er ikke rene inde i, bare fordi at væsken er skiftet.
Splitter du tingene ad, så bliver de rene.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Martincrotne
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 5. nov 2011 21:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Skift af hydraulikolie Gangsteller hydraulikslange oxide

Indlæg af Martincrotne »

Tak for alle de super gode svar!
Det er helt sikkert en masse viden jeg kan bruge!

I første omgang har jeg nøjes med at lave en skrue med slange der passede til udluftningshullet og tømt systemet herigennem. Det virkede rigtig fint, med minimalt svineri og bedre gearskift.

Så vil jeg nok om et år eller to skille det hele ad og rengøre det til bunds.
Besvar