motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Alt vedrørende teknikken på 3L
das rote pherd
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 18. jun 2014 14:45
Geografisk sted: Fredericia

motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af das rote pherd »

Hejsa..

Jeg oplever at når jeg kører i ECO programmet og laver en nedbrensning så hakker/rusker det i motoren 1sekunds tid lige inden den laver ned gearingen til det/de underliggende gear, lidt lige som hvis bilen er i for højt gear. fænomenet er der ikke når jeg deaktiverer eco programmet.

-er det en fejl?
-skal det være sådan og det er altså mig der er skrøbelig og over bekymret for materialet.
-kan det bortjusteres mekanisk eller evt. via vcds?

// Martin
Lupo 3L 10mdr. 2004 -servo, -esp, -elruder, -centrallås, -aircon, -tågelygter, -oliefyr, -navi, -tråløs mobil, -fartpilot, -træk.
Skoda SuperB twindoor 11 mdr.2008 2,0CR 170hk DSG, Elegance, skærme i nakkestøtter, Columbus, aftageligt træk.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af sussi »

På min A2 var det desværre en defekt trækaksel samt en def. krængningsstabilisator der gav samme problem :cry:
For dit vedkommende ville jeg starte med en komplet grundjustering, og håbe på at det hjalp.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg har samme mislyd på den ene A2, og hvis ikke det er en trækaksel, så kan det evt. være kæden, men har valgt at overhøre det indtil videre. Det er kun en lille mislyd. :lol:
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af 383CI »

Hvis det kun er i Øko er mit første bud fejl på koblingen, så start med sangen.
Hvis det skulle være en aksel ville jeg tro den også ville gøre det i "ikke øko" og ikke kun lige før bilen står stille, altså lige før den kobler ud.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af sussi »

383CI skrev:Hvis det kun er i Øko er mit første bud fejl på koblingen, så start med sangen.
Hvis det skulle være en aksel ville jeg tro den også ville gøre det i "ikke øko" og ikke kun lige før bilen står stille, altså lige før den kobler ud.
Det var netop sådan min opførte sig, og det var aksel + stabilisator.
M.v.h. Sussi
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af 383CI »

sussi skrev: Det var netop sådan min opførte sig, og det var aksel + stabilisator.
M.v.h. Sussi

Jamen det er jo netop derfor det her forum er så genialt, erfaringen der deles. Så er der jo noget at gå ud fra.


/ 383CI Der døjer med en mærkelig raslen når speederen slippes, men det vender jeg tilbage til.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af doktorfrank »

Sønnens A2 havde den fejl i udpræget grad, da den blev anskaffet med mindre end 200 kkm på klokken. Jesper dømte den til en ny koblingsaktuator, og den har nu kørt nydeligt i fire år og 100 kkm.
Jeg har stadig ikke fattet den dybere sammenhæng :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
das rote pherd
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 18. jun 2014 14:45
Geografisk sted: Fredericia

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af das rote pherd »

Har grundjusteret kobling i lørdags og har stillet creep point ved samme lejlighed og ingen forskel her..

Jeg kan godt tilskrive mig noget koblings aktuator MÅSKE hvis den skulle hænge lidt.. meeeen hvorfor kun i eco programmet :roll: ??

Det forekommer kun når bilen er i friløb f.eks. op imod et lyskryds eller et sving på villa veje og så lige sekundet inden den går fra f.eks. 4 til 3 gear og så lynhurtigt igen lige inden den går fra 3 til 2. gear. der når den lige som for langt ned i omdrejninger i forhold til gearet og hugger så som om den vil gå ud lige kort inden gearskiftet. lige som hvis den havde haft alm gearskifte og man ikke trådte koblingen ned.. tænker bare om det kan være et setpunkt for "downshift" i eco programmet der skal tilrettes? og kan man det via vcds ?

husk på det er KUN i ECO fænomenet er der... i alm program ingen problemer..

// Martin
Lupo 3L 10mdr. 2004 -servo, -esp, -elruder, -centrallås, -aircon, -tågelygter, -oliefyr, -navi, -tråløs mobil, -fartpilot, -træk.
Skoda SuperB twindoor 11 mdr.2008 2,0CR 170hk DSG, Elegance, skærme i nakkestøtter, Columbus, aftageligt træk.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af Qaxius »

Det KUN i eco programmet at den går så langt ned i omdrejninger, som den gør ved motorbremsning.
Uden ECO, der når den sgu ikke ned omkring 1000rpm, før den selv har gearet ned.
Det er de lave omdrejninger der gør det.
koblingscylinderen, kan du teste med måleblok 2 og trykke på scope.
Fjern kablet fra koblingsarmen og hiv og træk så i kablet.
Nu kan du måske se en kurve.
Jeg gjorde det da systemet var tømt for væske, så det var nemt nok.

Hvad kæden angår, så rul ned til bunden af dette emne:
viewtopic.php?f=18&t=4868
Der finder du den omtalte kæde, som rasler voldsomt ved nedbremsninger i lave omdrejninger.
Hvis den hugger når den skifter gear, så kan det være en lang kombination af:
Motorophæng.
Trækaksel, evt begge.
Bærekuglere.
Bærearmsbøsninger.
Bløde front støddæmperfjedre.
Kobling.
Udrykkerleje.
Aktuator.
Manglende hydraulikvæske. Eller bare det hele der trænger til en rengøring indenvendig.

Min egen hugger selv ved gearskift ved lave omdrejninger i lave gear.
Men min kobling er over 90%, så jeg tilskriver det at det er derfor.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Generator der ikke lader i motortomgang, 20% startbatterispændingsfald, manglende kompensering for spændingsfaldet på koblingsaktuatorposition.

Flere her på forummet har tidligere beskrevet af fænomenet er reduceret ved montering af et nyt højkvalitets startbatteri.

Det er ikke en fejl, det er en feature.


/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er ikke helt sikker, men det føles som om nedgearing under bremsning i Eco-mode sker ved et lidt lavere omdrejningstal end, når Eco er slået fra. Kan det være en del af (eller måske hele) forklaringen?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af Atjuh 3L »

Nedgearingen i ECO sker med færre omdrejninger, og det er korrekt. Det der ikke bør være en følge af dette er den rallende lyd som nogle oplever.

Jeg har den på den ene bil som har kørt længst, (nyt Varta batteri), og jeg er begyndt at have en mistanke til kæden.
I mit tilfælde kunne det godt minde om lyden fra en gammeldags knastkæde.


Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af kumse »

Hej derude

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg er nødt til at spørge. Jeg har døjet med PRÆCIS denne problemstilling i alle de næsten 50kkm jeg har haft min Lupo. Jeg har skiftet koblingsaktuator, væske, grundindstillet osv. osv. Ingen fejlkoder, og har faktisk opgivet at finde fejlen. Når jeg har bilen på liften er der ikke nævneværdig slør at mærke i trækakslerne (dog kan jeg høre en rallen fra venstre side når jeg tager et skarpt sving mod højre på motorvejsafkørsel eksempelvis).

Hvordan fik trådstarter løst sit problem?

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af sussi »

kumse skrev:dog kan jeg høre en rallen fra venstre side når jeg tager et skarpt sving mod højre på motorvejsafkørsel eksempelvis.
Vh Thomas
Det samme gælder vel også i rundkørsler?
Og det er helt mormalt, en gang nyt fedt i tripodeleddet, kan nedsætte lyden markant :-)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af kumse »

Hej Sussi

Tak for dit svar. Jeg har godt læst mig til det er normalt for disse tripode led. Det var blot en observation at lyden var meget tydelig ved højresving.

Sagens kerne er den, at jeg stadig ikke ved hvad jeg skal stille op med emnet som trådstarter skriver om, "motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning", Længere oppe står en lang liste over fejlkilder, men skulle jeg skifte alt dette, ville det ikke kunne svare sig i forhold til bilens pris :?

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af Thore J »

kumse skrev:...men skulle jeg skifte alt dette...
Det er en liste til mulige fejlkilder.. fejlsøgning er ikke lig udskiftning af stumper fra højre mod venstre (selvom VW/SMC gør sådan!!!)..
Brug listen som hjælp til rigtig fejlsøgning, altså at kontrollere om de nævnte genstande er ok..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af KMDTHY »

Thore J skrev:
kumse skrev:...men skulle jeg skifte alt dette...
Det er en liste til mulige fejlkilder.. fejlsøgning er ikke lig udskiftning af stumper fra højre mod venstre (selvom VW/SMC gør sådan!!!)..
Brug listen som hjælp til rigtig fejlsøgning, altså at kontrollere om de nævnte genstande er ok..
Billede
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af kumse »

Hej alle sammen

Jeg var under bilen i går og bemærkede der er voldsomt slør i krængningsstabilisatoren. Så er spørgsmålet så om man blot skifter kødbenene eller om det er alt inklusive der skal skiftes for at fjerne slør?

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af sussi »

Fastgørelsen af stabilisatorarmen i begge sider, (2 nye kobl.stang res. nr. 6E0 411 315 koster ca. 650kr. og kan skiftes på 1/2 time) ca. 4 år gammel pris
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: motor hakker/rusker i eco program ved nedbremsning

Indlæg af kumse »

Tak for dit svar Sussi.

Bare så jeg lige forstår det. Det er altså ikke selve krængningsstabilisator baren der slides i "enderne", men udelukkende kødbenene der sidder mellem "enderne" og bærearmene?

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Besvar