Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal. (LØST)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal. (LØST)

Indlæg af Mihail »

Hej Lupo eksperter. :D
Jeg har været igennem en del indlæg her på forummet og har konstateret en del fornuftige svar.
Jeg har fået et problem med min Lupo, men kan desværre ikke finde noget lignende her.
En dag ville bilen ikke starte. Man skulle turne med motoren et stykke tid før den gik i gang, men gik ud igen. Jeg fandt ud af at efter den blev startet, skulle der gases op for at den kunne holde sig i gang. Jeg har skiftet diesel filter, og fejlen har ændret sig en smule. Den er stadigvæk svær at starte, men efter start, kan fint holde sig i gang og kører fejlfrit. Jeg havde VAG på og fandt en fejl: Camshaft position sensor (g40) No signal. Jeg havde bestilt en ny sensor (http://www.bildeleshop.dk/vemo/7007472). Efter den blev skiftet er fejlen stadigvæk den samme og efter "clear" fejlkode, kommer den igen. Ledningsnet ser ikke ud til at fejle noget. Stikket er som ny. Alle sikringer er tjekket. Er der nogen ideer om hvad det kan være og om nogen havde lignende problem.
På forhånd tak.
Mvh.
Senest rettet af Mihail fre 3. jul 2015 23:07, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af 383CI »

Hvad med returventilen, er den skiftet?
Har bilen andre fejlkoder?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af Mihail »

Returventilen er ikke skiftet. Du tænker på den der sidder i toppen af dieselfilter?
Der er ingen andre fejl, kun camshaft pos. sensor (G40)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af 383CI »

Yes, men der den der sidder i toppen oven på filteret. Det er en kendt sag de går til, så kan bilen døje lidt med at suge diesel og holde sig igang.
Kunne tyde på det er den når motoren turner, så er den jo fri til start og burde starte hvis der kom brandstof. Så at skifte den er nok det billigste om nemmeste til en start.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af Mihail »

Har lige været efter en, men der er ingen på lager nogen steder... Hvis nu det er den, ville det så ikke også bemærkes ved kørsel eller tomgang? Den kører jo helt fint uden at hakke eller lignende...
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af 383CI »

Jeg har aldrig kørt med en defekt, eller begyndende, defekt ventil, så jeg kan ikke svare af erfaring, men når bilen går tomgang er der ´jo mindst "sug" i pumpe.
Når du giver gas kommer der jo mere tryk på pumpen, så motoren kan køre almindeligt som du beskriver, så jeg tror ikke der er forskel under almindelig kørsel.
Lupo2 kunne finde på at have start besvær, startede og gik i stå med det samme. men det er jo ikke samme symptomer. Den kunne ikke holdes igang med speederen, her var det defekt koblingscylinder, men det er jo ikke samme symptomer.

Ventilen koster næsten ingenting, heller ikke ved VW så det kan ikke svare sig med ventetid og porto osv. osv.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af Mihail »

Tak for hjælpen indtil videre. :) Prøver at få den skiftet.
Mvh.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af KMDTHY »

Kontroller ledning til G40, det er før set en eller flere er knækket.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af KMDTHY »

Jeg søgte lidt, og fandt denne tråd.

Så kan din Lupo snart starte igen :)

viewtopic.php?f=13&t=3642
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvis G40 demonteres elektrisk vil motorstyreenheden gå i nødprogram; Lupoen ville kunne startes, der vil ikke være ladetryk, indsprøjtningstidspunktet flyttes til et 'sikkert tidspunkt', brændstofforbruget vil stige markant, der vil lugte af uforbrændt dieselolie, m.m.v.

Hvis G40 fejler elektrisk (som en kortslutning), vil motoren ikke kunne startes.

Bland selv....


Hvordan står din synkronvinkel (VCDS, motor, MVB 4, felt 4 IIRC)?


/Claus
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af Mihail »

Så er jeg tilbage igen.
Har lige skiftet returventilen (org. VW), det har desværre ikke givet nogen positive ændringer.
Inden havde jeg skiftet G40, intet havde ændret sig. Havde også prøvet at starte motoren uden G40, men nøjagtig de samme symptomer, har dog ikke kørt med G40 afmonteret.
Ellers, kører den som den skal og trækker fint, når den er først startet. Lugter ikke, fobrug er den somme som plejer.
Bliver ved med at melde "G40 No signal". Både når motoren er ikke startet og når den er igang.
Skriver igen efter jeg få den udlæst.
Tak for jeres svar. :)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af VAGtech.dk »

Knækket ledning eller evt defekt motorstyring...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af KMDTHY »

Få nu kigget på de ledninger ;) ;)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af Mihail »

Jeg kigger på det imorgen. :) Skriver lige så snart der er noget nyt. Tak til alle indtil videre. :)
Mihail
Indlæg: 168
Tilmeldt: man 25. aug 2014 14:20
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af Mihail »

Hej mine kære hjælpere. :)
Jeg fandt fejlen idag. :) Det var en knækket ledning... Tusinde tak for jeres indsats.
Til dem der kommer igennem det samme... Først tænkte jeg at det nok skal blive et mareridt at komme til de ledninger. Havde planer om at afmontere blæser og kølerslange, men kom i tankerne om at få afmonteret alle stik og hive hele bunken til et nemmere samarbejde. :)
Det var nemt... Efter jeg har kigget ledere igennem, fandt jeg en knækket ledning til Hall (G40) sensor. Det som har imponeret mig mest er at ledningen blev knækket i den fælles bunke i det større flexrør. Tog en kold Tuborg og tænkte hvordan kan det nu lade sig gøre... Jeg er den type der godt kan lide at analysere hvorfor fejlen opstod istedet for at bare få den rettet. Min ingeniør tankegang er at denne leder knækkede i den fælles bunke lige der fordi det punkt ligger imellem de punkter hvor røret er fastgjort til karrosseri og motor. Fandt også flere beskadige ledere samme sted. Har optimeret stedet efter det bedste mulige. ;)
Alle ledere har fået en god, varm lodning og krympeflex, derefter en god omgang lednings bånd.
Nu starter Ulven som den skal. :)
I må have det godt. :)
Mvh.
Vedhæftede filer
IMG_20140830_180513.jpg
IMG_20140830_180513.jpg (84.06 KiB) Vist 10653 gange
IMG_20140830_180506.jpg
IMG_20140830_180506.jpg (96.51 KiB) Vist 10653 gange
IMG_20140830_180459.jpg
IMG_20140830_180459.jpg (78.01 KiB) Vist 10653 gange
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af doktorfrank »

Jeps - det er klassisk - og jeg har beskrevet et mere udpræget fejlmønster med nødprogram osv. i en gammel tråd, hvor jeg også lovede at bringe billeder, hvilket jeg aldrig fik gjort. Og nu er det jo ligemeget i betragtning af denne glimrende fotodokumentation. Tak for det.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Start problem. Cam pos. sensor (G40) No signal.

Indlæg af KMDTHY »

Super :) Godt arbejde.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar