Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kvist93
Indlæg: 292
Tilmeldt: man 3. sep 2012 22:09
Geografisk sted: Hammel/Århus

Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af kvist93 »

Hej folkens!

Jeg sidder i skolen og har om lys, lygter osv. og jeg kom til at tænke på hvordan det fungere på lupoen med kørelys med nedsat spænding. For som jeg kan læse her på forummet har kørelyset en spænding på ca. 11 volt..

Jeg forstår bare ikke hvordan de 12 volt bliver ændret til de 11 volt.
Jeg kan ikke se hvad der skulle ændre spænding til kørelyset på ledningsdiagrammet.. Nogen som kan forklare dette for mig?
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.

270.000 km på uret :)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Der ligger 2 meter 0,5 kvm ledning under instrumentbordet, der virker som distribueret modstand; det stykke ledning kortsluttes med lyskontakten, nå denne drejes til nærlys.

Og det er den faldmodstand der medfører spændingsfaldet fra ca. 14,2V (ikke 12V som du nævner) til 11V.

17,5milliOhm pr. meter pr. kvm ved 20 degC. Regn selv efter om det passer... ;) :D



/Claus
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af Michael Munk »

Spændingstabet kommer vha en modstand i serie med pæren. I dette tilfælde udgøres modstanden vist nok af et langt stykke ledning.
Det er den billigste men mindst strømbesparende måde at reducere spændingen på.
Venlig hilsen
Michael Munk
Coolcat
Indlæg: 68
Tilmeldt: lør 7. sep 2013 09:38
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af Coolcat »

Tyndere ledning. Simpelt, men effektivt.
3L 2002
Brugeravatar
kvist93
Indlæg: 292
Tilmeldt: man 3. sep 2012 22:09
Geografisk sted: Hammel/Århus

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af kvist93 »

Coolcat skrev:Tyndere ledning. Simpelt, men effektivt.
Jeg forstår ikke hvordan en ledning kan udgøre en tyndere ledning kan give større modstand, for den burde jo bare blive varm istedet for at give en anden modstand.?

Eller har jeg misforstået dette?
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.

270.000 km på uret :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af sussi »

En simpel forklaring :D
Forstil dig at strømmen er vand ;)
Hvis du har et 3/4" (ø = ca. 20mm.) vandrør kan der komme en pokkers masse vand ud i en given periode, hvis du så indskyder et 10mm. kobberrør et sted på dette 3/4" rør, vil der komme betydelig mindre vand ud i en tilsvarende periode, under forudsætning at trykket, hvor vandet kommer fra, er det samme :geek:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kvist93
Indlæg: 292
Tilmeldt: man 3. sep 2012 22:09
Geografisk sted: Hammel/Århus

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af kvist93 »

sussi skrev:En simpel forklaring :D
Forstil dig at strømmen er vand ;)
Hvis du har et 3/4" (ø = ca. 20mm.) vandrør kan der komme en pokkers masse vand ud i en given periode, hvis du så indskyder et 10mm. kobberrør et sted på dette 3/4" rør, vil der komme betydelig mindre vand ud i en tilsvarende periode, under forudsætning at trykket, hvor vandet kommer fra, er det samme :geek:
M.v.h. Sussi
Det er jeg helt med på, men hvis der så er spændingstab i ledningen, så må den spændingen jo blive til varme (og ledningen vil smelte.)
Eller er jeg helt forkert på den?
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.

270.000 km på uret :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det bliver til varme, men ikke så meget varme ;)
Coolcat
Indlæg: 68
Tilmeldt: lør 7. sep 2013 09:38
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af Coolcat »

Hvis du kender til biblen for automekanikere "Autobogen af Erik Quist og Raoul Grey" Kan du kigge på side 351-353. Der er der en rigtig god forklaring på dette. :D
3L 2002
Brugeravatar
kvist93
Indlæg: 292
Tilmeldt: man 3. sep 2012 22:09
Geografisk sted: Hammel/Århus

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af kvist93 »

Coolcat skrev:Hvis du kender til biblen for automekanikere "Autobogen af Erik Quist og Raoul Grey" Kan du kigge på side 351-353. Der er der en rigtig god forklaring på dette. :D
Jeg kigger med det samme :) tak!
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.

270.000 km på uret :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af KMDTHY »

I moderne biler er hele lortet PWM styret :) Sikkert nogle FET i udgangen.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kørelys med nedsat spænding - Hvordan?

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:I moderne biler er hele lortet PWM styret :) Sikkert nogle FET i udgangen.
Pulsbreddemodulation
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar