Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Renejos »

Hej

Nu blev det så min tur, igen. :oops:

Her til morgen startede min 3L som en den plejer, kørte hen og tankede og startede igen uden problemer. Kører så ca. 40km og holder ind igen, siden har den ikke villet starte. Jeg har fået hentet bilen hjem og kan se at armen (koblingsarmen? - den med wiren på) står lige så stille og pulsere frem og tilbage når bilen er i N. Ved de andre gear eller hvis der manuelt skiftes mellem gear i triptronic, står den stille.

Jeg har forsøgt at grundjustere, men jeg kan ikke komme i kontakt med "auto trans", da den melder "no response from controller". Det lykkedes mig at kunne udlæse fra motoren, men jeg har kun sporadisk kontakt til auto trans og kan derfor ikke grundjustere :(

Når jeg drejer nøglen sker der lige nu ikke ret meget, hverken i N eller i Stop. Det hele strander ved at den ikke umiddelbart kan komme ordentligt i frigear. Det skal dog siges at når den er i N kan der godt skubbes med bilen.

Jeg har prøvet at tage batteriet fra og koble strømkabelerne sammen (stod der i et par indlæg, også skulle nulstille evt. fejlkoder) men dette har ikke umiddelbart nogen success. Lige nu står bilen uden strøm, og med en lader på batteriet.

Nogle fif?

På forhånd kæmpe tak :D
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Kim B Olesen »

Måske relæ nr 109 mener jeg det er, den kan i hvert fald lave det med ingen kommunikation :) men om det kun er til motorstyringen ved jeg faktisk ikke :?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af 383CI »

Prøv at pille radioen fra, den kan give de særeste fejl, specielt mht. gearkasse styringen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Renejos »

383CI skrev:Prøv at pille radioen fra, den kan give de særeste fejl, specielt mht. gearkasse styringen.
Jeg havde godt fundet det tip i et par tråde, så radioen er pillet ud, uden nogen umiddelbar effekt.

Det lykkedes mig efter at have prøvet det meste af dagen endelig at få udlæse fejlkoder fra auto trans her til aften.

Kode: Vælg alt

1 Fault Found:
00511 - Selector Lever (E313)
        49-10 - No Communications - Intermittent
Jeg bemærkede samtidig at der var en let summen / knurren fra hydraulik pumpen hele tiden mellem den lavede tryk. Jeg synes også at have oplevet at den pludselig begynder at pumpe tryk uden at der umiddelbart har været rykket i gearene i noget tid. Muligvis en utæthed i systemet, eller ?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af KMDTHY »

Mon ikke det er fordi den står og trækker koblingen hele tiden? Det vil bruge tryk og lave sådan en summen.... Det burde den jo ikke gøre i STOP eller N når pedalen er sluppet.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, det er jo ikke sikkert det er det samme, men det er vel et forsøg værd?

viewtopic.php?f=13&t=4934

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Pivah
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 14. dec 2012 17:13
Geografisk sted: Ørsted

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Pivah »

Har før hørt om relæer der brækker i forbindelserne indvendige og kan give periodiske eller konstante fejl, kender en der har haft alle hans relæer ude og loddet om inden i ved benene :)
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Renejos »

KMDTHY skrev:Mon ikke det er fordi den står og trækker koblingen hele tiden? Det vil bruge tryk og lave sådan en summen.... Det burde den jo ikke gøre i STOP eller N når pedalen er sluppet.
Jeg bemærkede umiddelbart den lave summen uanset hvor gearvælgeren var sat. Men når den er i N, så står koblingsarmen og pulsere frem og tilbage, også er der en anelse højere summen i takt med armens bevægelser.
Tjah, det er jo ikke sikkert det er det samme, men det er vel et forsøg værd?

viewtopic.php?f=13&t=4934

Mvh,

Atjuh 3L
Pillede du den helt ud af bilen eller hvordan?
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Lige for at rette lidt op på misforståelserne:

Relæ 109 er forsyningsspænding til _motorstyreenheden_ og kun dén. Det relæ er kendt for revnede/knækkede lodninger, hvilke kan udbedres.

Der er ingen relæer til spændingsforsyning af gearkassestyreenheden.

Der mangler forsyningsspænding til _gearskiftegrebet_; Ikke gearkassestyrenheden jævnfør denne:

Kode: Vælg alt

1 Fault Found:
00511 - Selector Lever (E313)
        49-10 - No Communications - Intermittent

Der har for ganske nyeligt være en tråd omkring samme fejlmekanisme. Her var det ødelagt isolering på nogle ledninger + sikring 26.



/Claus
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Renejos »

HamSjelv skrev:Hejsa,


Lige for at rette lidt op på misforståelserne:

Relæ 109 er forsyningsspænding til _motorstyreenheden_ og kun dén. Det relæ er kendt for revnede/knækkede lodninger, hvilke kan udbedres.

Der er ingen relæer til spændingsforsyning af gearkassestyreenheden.

Der mangler forsyningsspænding til _gearskiftegrebet_; Ikke gearkassestyrenheden jævnfør denne:

Kode: Vælg alt

1 Fault Found:
00511 - Selector Lever (E313)
        49-10 - No Communications - Intermittent

Der har for ganske nyeligt være en tråd omkring samme fejlmekanisme. Her var det ødelagt isolering på nogle ledninger + sikring 26.



/Claus
Vil det også kunne være skyld i at koblingsarmen står og pulsere i N?

Jeg havde en plan om at jeg ville forsøge at grundjustere, men det har jeg ikke kunnet lykkedes med pga. "No response from controller" når jeg forsøger at gå ind i "Auto Trans".

Kan den manglende kommunikation skyldes et dårligt batteri, tænker på om det evt. kan være faldet sammen da ladning ikke synes at have nogen effekt på spændingen og dens tester konstant siger "recharge"?
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Koblingsarmen SKAL leve ved tænding trin II og N. Det er helt normalt. Alle Lupoer gør det (undtagen dem der er defekte).


Hvad er batteriklemspændingen ved tænding trin II og positionslys?

Nej, du vil (formodentlig) miste kommunikationen med gearkassestyreenheden samtidig med gearskiftegrebsstyreenhed.


Sikring 26. At kontrollere, nu. Inden dit næste indlæg ;) :D



/Claus
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Renejos »

Så blev det løst.

Det viste sig at batteriet simpelthen var faldet sammen, det var tilsyneladende nok til at lys, radio osv. kunne fungere, men ikke nok til at der kunne kommunikeres stabilt med bilen.
Efter at have konstateret at spændingen var faldet et stykke under 12V, satte jeg en lader på natten over. Dette havde dagen efter ikke den store effekt og jeg prøvede derfor at skifte til et andet batteri, hvor efter den startede med det samme.

Batteriet blev afleveret ved forhandleren som kunne måde den ud til 98% helbred og 60% opladning, og de mente derfor at de også skulle forsøge at lade på den. Dette resulterede i en måling på 80% helbred og 100% opladning, samtidig var startstrømmen faldet fra oplyst 760 til målt 635. Forhandleren var heldigvis heller ikke tilfreds med dette (batteriet var 6mdr gammelt) og jeg fik det byttet til et nyt.

Alle sikringer var OK.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Atjuh 3L »

Dejligt den er kørende igen.

Det var da ikke et Varta batteri, vel?

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Renejos
Indlæg: 107
Tilmeldt: man 12. mar 2012 22:20
Geografisk sted: Frederiks, 7470 Karup J

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Renejos »

Atjuh 3L skrev:Dejligt den er kørende igen.

Det var da ikke et Varta batteri, vel?

Mvh,

Atjuh 3L
Nej, det var det ikke. Jeg havde læst en masse rosende ord omkring Exide Premium batterierne, så valgte sådan en.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Vil pludselig ikke starte og kan ikke udlæse fejlkoder

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay, tak.

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar