hjælp søges i midtjylland

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

har en lupo 3l som jeg har været ved at lave en del ting på og er ny kørt fast
problemet er :
ved op gearinger i E har den en acceptabel klonk lyd med ved nedgearing lyder det værrer og værrer nu
og kan ikk finde ud af hvor det kommer fra da det er periodisk men når lyden er det en meget høj lyd.

lyden kommer ikke når man skiftet manuelt ovehoved, begge trækaksler er skiftet plus inder dele.

nogen evt ideer eller mulige steder at kigge?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af Kim B Olesen »

Er den blevet grundjusteret og gangsteller og alt der deromkring gået igennem for om der er noget der er gået løs ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af 383CI »

Yes, allerførst, er sangen sunget højt, klart og ikke falsk?

Min skifter betydeligt bedre gear efter der er skiftet gangsteller arm, så tjek op på det mindste slør i den.

Ellers kunne det lyde som den ikke får koblet ordentligt ind og ud, hvad siger koblingsindstillingen? Altså efter sangen burde det jo være ok, 1,85V men for en god ordens skyld.

Hvis den kobler kedeligt kan det være udhuggerlejet der har rykket sig, eller er løs, men nu beskriver du jo ikke hvad "en del" er, så måske en nøjere beskrivelse ville hjælpe meget.

Ingen her ved jo hvad "en del" er ;)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

det der er blevet lavet dækker over:
oplyst af sælger
renoveret gearkasse
ny kobling, plus koblings cylinder.
( jeg ved ikke om det passer ) men som udgangspunkt må jeg jo regne med det,
resten der er blevet lavet en masse rundt omkring hjullejer og stelring styrkugle osv
og selvfølgelig de trækaksler da der var en del slør i dem og de larmede.

grundjustere den for kort tid siden, hvor den i første omgang kom en fejl, men da jeg så prøvede igen røg den igennem uden fejl og ændrede ikk på noget.

tjekker lig koblingsværdien senere og lig slør i gangstiller armen. og skriver lig hvordan det ser ud
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af alexey6260 »

prøv at tjekke olie fra gearkassen for bronze eller jern "pulver".for en uge siden fået samme problemmet(høj lyd ved drift).har tjekket olie.først kom lidt pulver og derefter fundt jeg tænder.så gearkassen var i stykker.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

alexey6260 :
gearolien viser intet overhoved den er faktisk utrolig fin skiftede det hele for meget kort tid siden da der var en pakning utæt ved den ene trækaksel og skiftede så alt olien.
men tak for budet :)

for tjekket koblingsværdien og gangstiller armen senere i dag da jeg lig skal have fri. selv om ferie ville være lækkert i denne varme
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af H.J.Knudsen »

Prøv at kontrollere om nederste motorbeslag / ophæng er ordentlig fast spændt, det må ikke kunne bevæge sig i bolthullerne, hvis det blot er lidt løst giver det nogle ret markante klonk lyde ved gearskift.
Der burde ikke være forskel om den skifter gear i auto ell. manuelt, spøjst.
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

H.J.Knudsen:
den ide havde jeg også, og har haft det helt af for at se om gummi bøsningen der sidder i den var ødelagt men den så fint ud og den er spændt godt fast.

ja det er spøjst at den gør det når den er i AT og ikk i manuel, man kan køre og skifte mellem AT og man og så gør den det.
det lyder nærmest som den bliver tvunget i gear
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af H.J.Knudsen »

Kan du fornemme om det er ved udkobling, gearskifte ell. indkobling mislyden optræder?
Er der forskel på om det er ved deceleration, acceleration ell. moderat acceleration?
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

Det er svært at afgøre om det er ind- eller udkobling , eller gear skift da det hel sker væsentlig hurtigt , men den laver en som et okay gear skift selve bilen gir ikk noget ryk , lyden er en klonk agtig lyd som af hva man kan høre kommer 2 gange efter hinanden,
Det tidspunkt hvor lyder er værst er når man er oppe i fart og så bremser ned , så kommer lyden gear for gear på vejen ned .
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af H.J.Knudsen »

Lyder som om gear kasse, gangsteller, kobling og elektronik er ok.
Tror du skal fejsøge på drivaksler/led, motorophæng, hjulophæng osv.
Held og lykke med det
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

drivaksler er begge skiftet både selv akslen og inder delen, da den ene larmede og den anden var skæv.
ved bare ikke hvad der skal rykkes i mere nu for jeg kan ikke frem provokere lyden når den holder på en lift.
har dog ikke prøvet at lade hjulene hænge frit og give den lidt gas, men så er der jo inge modstand i hjulet og så tror jeg ikke lyden kommer
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af H.J.Knudsen »

Jeg kan godt følge dig, det kan være ret så vanskeligt at finde årsagen til mislyd. Hvis lyden ikke er faretruende, skal du måske bare køre videre indtil det bliver mere markant hvor lyden kommer fra.
En mislyd er selvfølgelig et signal om at noget er forkert, nogle gange skal vi bare bruge lidt tid til at forstå hvad signalet fortæller. ;)
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

så blev der rykket i den og tjekket div. ting

fik bilen på lift og de bagerste bærearms bøsninger er lidt trætte dog tvivler på det er dem der siger lyder.
højre bagstøddæmper er hverken utæt eller dårlig men kan sige en klonk lyd fra tårnet, skal dog tages godt fat, så nok heller ikke der lyden kommer fra.

koblingen stod lig som den skulle så det så også fint ud, tjekkede så gangstiller armen men kunne ikke rigtigt mærke noget slør, lavede så en grundjustering for god ordens skyld og der kom en 12'er fejl, justerede lig lidt på gangstiller armen og vupti den røg lig gennem uden fejl, men men men.

trods lyden nu faktisk er helt væk ved ned gearing er den kommet ved op gearing lyden er ikk alarmerende høj som den var før ved ned gearing men stadig træls,

så min ideer er nu at skifte den gangstiller arm ?, og er der et sted man kan finde en guide til hvordan man kan justere på armen så det bare kommer til at spille 110%
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af Vyffe »

Skift armen. Guide i FAQ.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

Ja men kan armen være dårlig trods det ingen slør er at mærke i den ?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af Vyffe »

Uden at være flabet, men hvor god er du til at mærke slør? ;-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
rindom86
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 26. maj 2014 16:54
Geografisk sted: Midtjylland 7400 Herning

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af rindom86 »

Er jeg skam udemærket til, men har kvit på fra tidligere ejer at den blev skiftet ved mercari kort tid før jeg fik bilen , så selv om det virker til fejlen er der kunne det jo være fejlen kunne findes et andet sted men kan jo også være de kun har skiftet selve stangen
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: hjælp søges i midtjylland

Indlæg af Vyffe »

Prøv at justere armen efter guide i FAQ. Se om det hjælper.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar