Polo gearkasse til lupo motor

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
MNH
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 14. maj 2014 21:49
Geografisk sted: Snedsted

Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af MNH »

Jeg har lagt mærke til, at der er nogle som snakker om at den gearkasse der sidder på lupo 3L er den samme som en polo gearkasse så mit spørsmål er:
Kan poloens gearkassen passe på lupoens motor blokken :?: eller er det bare det indvendige dele der er det samme
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Vyffe »

Det er netop ikke de indvendige dele der er de samme ;-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
MNH
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 14. maj 2014 21:49
Geografisk sted: Snedsted

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af MNH »

Det jeg er ude efter er om man kan bruge en gearkasse fra en anden type bil, da jeg nok skal ha skiftet gearkasse på en tidspunkt.
Det er for at det er nemmer at finde en gearkasse, der ikke har kørt så meget fra andres typer bil, eksempel polo
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Qaxius »

Snakken går på at tænderne er forskellige.
Jeg tænker bare på om skiftegafler osv. så også er forskellige og diverse syncromesh ringe.

Når tænderne er forskellige så kan de IKKE bruges.
Den vil gå direkte i Limp Mode, når den rammer et gear med forkserte tænder.
Så vil trækakslens omdrejninger ikke passe til det forventede, set ud fra motorens omdrejninger og der får du din Limp Mode.

Så tandhjul er No-GO men alt andet er vel fint nok, hvis det er identisk!?!
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan bare få renoveret en gearkasse, så svage er de heller ikke at det kan betale sig at rode med at finde andre der måske passer ;)
Quaxius - den der tror jeg ikke helt på, der er flere faktorer der spiller ind, både slutgearing og gearing i de enkelte gear !
Desuden ville den nok aldrig komme til at køre lige så langt på literen med de andre gearkasser, jeg tvivler på at der er pologearkasser der passer på som har samme høje gearing ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Qaxius »

Kim

Læs lige mit indlæg igen.
Jeg skriver at han IKKE kan bruge tænderne til noget.
Den går direkte i Limp, hvis f.eks 2. gear giver flere omdrejninger på motoren ved en given hastighed.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
MNH
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 14. maj 2014 21:49
Geografisk sted: Snedsted

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af MNH »

Det som jeg er ude efter er, at jeg vil ha fat i en gear kasse inden det går galt.
Så om det er en jeg skal renoverer først er lige meget der var bare nemmer hvis man kunne bruge en polo gearkasse
Da det er billiger at købe sådan en bil end at købe en lupo gearkasse :D
Men hvis ikke det passer sammen på nogle måde så vil jeg ikke arbejde mere i det
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Riis »

Jeg kender ikke til polo-gearkassen, men har hørt at monteringshuller til gangstilleren ikke er på andre gearkasser end 3L/FSI.

Dette er noget jeg har hørt, da jeg ikke har viden om andet end 3L/FSI.
Byt til Brugt.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er også det jeg har hørt ;) men hvis man nu er lidt ferm med en alu svejser og noget, kunne det nok laves hvis man ville ;)
MNH
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 14. maj 2014 21:49
Geografisk sted: Snedsted

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af MNH »

Det med montering af gangstellen er det mindste problem for mig ;)
Men hvis gearing ikke passer og den ikke er til at montere på motoren så der det vist ikke det vær :roll:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har en blok til at stå, så hvis du finder en fra en polo, kan du da komme forbi og se om det passer sammen ;)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Bandit »

Det forekommer mig at Per fra det hidgangne Aalborg gearteknik snakkede om at gearkassen fra en 1,7sdi passer på. Den skulle så ikke være meget bedre end den normale 3l kasse og sværere at få fat på.
Jeg kan dog godt huske forkert.
Ulven kommer, ulven kommer
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Polo gearkasse til lupo motor

Indlæg af Daaaarn »

Bandit skrev:Det forekommer mig at Per fra det hidgangne Aalborg gearteknik snakkede om at gearkassen fra en 1,7sdi passer på. Den skulle så ikke være meget bedre end den normale 3l kasse og sværere at få fat på.
Jeg kan dog godt huske forkert.
Gearingen på SDI'en er i hvert fald utrolig lav. Desuden har jeg selv fået to gearkasser renoveret på en SDI'er med hhv. 220.000 km og 310.000 km. :)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Besvar