Må jeg bryde ind her og give mine erfaringer?
1. gang var en fabriksrenoveret fra VW i Tyskland til 1480€ = ca. 10.000 kr. Den holdt ca. 110.000 km ligesom den bilen blev leveret med.
2 . gang skiftede jeg selv lejerne, men her opdagede jeg at den originale shimming IKKE passede med de nye lejer. Nu er koniske rullelejer altså ikke noget der varierer mange 100-dele milimeter, så den oprindelige shimmimg i den fabriksrenoverede gearkasse må simpelthen være forkert - for stram! Så tror da fanden de ikke holder.
Idag fortryder jeg lidt at jeg ikke gav den hele turen nu jeg havde gearkassen af - men pengene var små på det tidspunkt, så jeg var glad for at kunne købe et komplet sæt lejer for 1600 hos VAGTech. Nu overvejer jeg lidt at købe en defekt gearkasse og så lave den med det hele og lægge den på hylden til når/hvis den jeg kører med bryder ned.
Min teori er, at der er fejl ved en af de linier der oprindeligt samlede gearkasserne så udgangsakslen er shimmet forkert på evt. 1/2 delen af gearkasserne oprindeligt. Der er jo nogen der kører 500.000+ km uden problemer og andre kun 100.000+. Det er jo en Polo gearkasse og de har samme problem.
Rep. af gearkasse, skiftegaffel 3-4. gear nær Sønderborg
- dykker5502
- Indlæg: 390
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
- Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
- Kontakt:
Re: Rep. af gearkasse, skiftegaffel 3-4. gear nær Sønderborg
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring
VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring
VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Rep. af gearkasse, skiftegaffel 3-4. gear nær Sønderborg
Det kan jeg fuldstændig bakke op om. Den seneste jeg skiftede lejer (og meget mere) på var 2,5 tiendedele mm for stramt shimmet op. Heldigt at ejeren fik den afmonteret på grund af mislyde ved gearskift (5te syncro havde mistet alle tre medbringere!) - antageligt fordi der har været gearolie i koblingen, for pakdåsen var også defekt, fordi et "behjertet" menneske havde forsøgt sig med at skifte den famøse skiftegaffel (¾) uden at kontrollere noget andet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Rep. af gearkasse, skiftegaffel 3-4. gear nær Sønderborg
Det lyder plausibelt... Jeg har også undret mig over, hvor så mange gearkasser bryder ned inden for de første 250.000 km, hvorefter det virker som om at man skal op mod den halve million (og ofte langt over!) førend der for alvor er problemer igen..dykker5502 skrev:Må jeg bryde ind her og give mine erfaringer?
Min teori er, at der er fejl ved en af de linier der oprindeligt samlede gearkasserne så udgangsakslen er shimmet forkert på evt. 1/2 delen af gearkasserne oprindeligt. Der er jo nogen der kører 500.000+ km uden problemer og andre kun 100.000+. Det er jo en Polo gearkasse og de har samme problem.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17