Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
homer
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 17:26
Geografisk sted: kbh

Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af homer »

Hej allesammen jeg har lige skiftet min lupo 1,4 16v ud med en 3l fra 2002.

Jeg overvejer at jeg skal have fartpilot i min 3l , men hvordan opføre den Oe fartpilot sig , her tænker jeg på om den kobler ud når men køre ned af bakke osv skriv gerne jeres erfaringer .

Skrev med en ang ap900 og den kobler ud .

Men hvordan er de to kan man mærke forskel når man kobler den til , kommer trækket på samme måde når man trukket res på forhånd tak .
Lupo 3l årgang 2002 sølv udstyr kopholdere og centrallås ikke org. På 6x16" et40 stål med nankang ns-20 165/45-r16 og golf 7 hjulkapsler ,Kommer snart fk gevind
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af Michael Munk »

Kender ikke til den fartpilot man koder ind i bilen computer, men AP900 kan du selv indstille så den kobler ind på den måde du ønsker det.
Hvis du ikke vil have at bilen skal koble ud ned af bakke, kan du slå ECO fra.
Venlig hilsen
Michael Munk
homer
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 17:26
Geografisk sted: kbh

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af homer »

Ok den kan kodes så den fx giver fuld gas ved res til den når den ønskede hastighed ikke at det er det jeg ønsker,men er det korrekt forstået mvh
Lupo 3l årgang 2002 sølv udstyr kopholdere og centrallås ikke org. På 6x16" et40 stål med nankang ns-20 165/45-r16 og golf 7 hjulkapsler ,Kommer snart fk gevind
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af Andreasf »

Det er korrekt.

Vi har en både en AP900 og en OE.

Det er vores indtryk, at AP900 aldrig kommer til at være helt så præcis som OE'en.
Der er nok nogle der er uenige.

Peter vil i hvert fald klart helst køre med OE'en - som så til gengæld sidder i min bil :D
Pyt med om OE'en ikke har så mange indstillingsmuligheder - de er ikke nødvendige.

Personligt vægter jeg super højt, at den er hurtig til at komme tilbage til hastigheden, når jeg trykker resume.

Især også, at den er hurtig til at gribe bilen; Hvis jeg f.eks. kører 110kmt på piloten, giver lidt gas for at fremskynde en overhaling og efterfølgende slipper speederen - da oplever vi meget ofte at AP900'eren simpelthen er for sløv til at give gas, så bilen når ned på 104-5 stykker - og så er det som om ham man lige overhalede, bliver lidt utålmodig..
Og den er indstillet så godt som den nu kan.

OE'en er der aldrig bøvl med.
Den har dog en begrænsning; bilen skifter ikke selv gear, når den er koblet ind, så laver du resume til 110kmt mens du er i f.eks. 3. gear, så sker der ikke noget brugbart.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af sussi »

ADVARSEL, been there, done that.
På nogle biler (både tidlige og sene modeller) falder OE helt ud ved kick down, d.v.s. at den går i frigear og motoren brøler op i omdrejninger uden at frække, faktisk en ret grim fornemmelse, især midt i en overhaling.
Så ALDRIG mere OE til mig :roll:
Ap 900 kan justeres så den ikke falder i fart, grunden til at den gør det, er at den faktisk er konstrueret til større motorer ifølge Jesper (JP).
RTFM og juster ;) ;)
Desuden kan APén sætte hastigheden hhv. 10km op og ned ad gangen.
M.v.h. Sussi
homer
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 17:26
Geografisk sted: kbh

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af homer »

Hmm jeg må se om jeg kan finde en af hver og få en tur i så jeg kan bestemme mig

Som jeg kan forstå så kobler Oe modellen også ud når man køre i eco og køre ned af bakke , ellers må jeg ringe til jp og høre dem hvad de anbefaler .

Pris messigt ligger Oe 500kr under en ap900 med Oe arm


Men hvad med økonomi er den mere tørstig med fartpilot tilkoblet eller mere økonomisk
Lupo 3l årgang 2002 sølv udstyr kopholdere og centrallås ikke org. På 6x16" et40 stål med nankang ns-20 165/45-r16 og golf 7 hjulkapsler ,Kommer snart fk gevind
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af Andreasf »

homer skrev:Som jeg kan forstå så kobler Oe modellen også ud når man køre i eco og køre ned af bakke , ellers må jeg ringe til jp og høre dem hvad de anbefaler .
Niks, den forbliver indkoblet.
Sussi har i øvrigt ret - kickdown er "disablet" når OE-piloten er koblet ind.
Vil man partout overhale med alle 61 hypper, kan man dog vippe gearstangen over i tiptronic og gi' gas - og så kører den, men det bliver i det gear, man var i.
homer skrev:Men hvad med økonomi er den mere tørstig med fartpilot tilkoblet eller mere økonomisk
Ca. det samme.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af Thore J »

homer skrev:
Men hvad med økonomi er den mere tørstig med fartpilot tilkoblet eller mere økonomisk
Med OE (har ingen erfaring med AP900) bruger den lidt mere, da den ikke løber friløb, men hele tiden tilpasser gasgivningen.. Men det er i praksis ikke ret meget mere, i hvertfald ikke mere end det rigeligt er den ekstraudgift værd...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af sussi »

Der er fuldt friløb på AP 900
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af Vyffe »

Har kun prøvet AP900. Fungerer perfekt og de problemer som Andreas omtaler har jeg ikke selv bemærket :-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
homer
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 17:26
Geografisk sted: kbh

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af homer »

Jeg takker for div indspark
Lupo 3l årgang 2002 sølv udstyr kopholdere og centrallås ikke org. På 6x16" et40 stål med nankang ns-20 165/45-r16 og golf 7 hjulkapsler ,Kommer snart fk gevind
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af sussi »

Jeg har nu fået monteret OE fartpilot i Audien, den virker bare som en drøm (og det er IKKE, en ond drøm)
Den kan bl.a. resume op gennem gearene helt nede fra 20-30km.t. men noget der undrer mig, er at den skifter op allerede ved ca. 1300 omdrejninger, ikke at det gør noget. Der er heller ingen problemer ved kickdown.
I forhold til den OE jeg have i Lupoen, så er dette bare nummer et.
I Audien vil jeg absolut foretrække OE frem for AP, også af hensyn til prisen.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af Kim B Olesen »

Fedt nok - hvor gammel er det den er ? Er det ikke med samme motorstyring som Lupoerne ?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Fedt nok - hvor gammel er det den er ? Er det ikke med samme motorstyring som Lupoerne ?
Det er en 2001, men det er jo en ANY så jeg tror ikke det er samme ECU, eller rettere samme software, der skulle jo gerne være lidt ekstra for de 100.000kr. den kostede mere end Lupoen :lol:
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af KMDTHY »

Min kan også skifte igennem gear, men den gør det meget tidligt... og det virker som om at koblingen ikke rigtig taget helt fat :S
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev:Det er korrekt.

Vi har en både en AP900 og en OE.

Det er vores indtryk, at AP900 aldrig kommer til at være helt så præcis som OE'en.
Der er nok nogle der er uenige.

Peter vil i hvert fald klart helst køre med OE'en - som så til gengæld sidder i min bil :D
Pyt med om OE'en ikke har så mange indstillingsmuligheder - de er ikke nødvendige.

Personligt vægter jeg super højt, at den er hurtig til at komme tilbage til hastigheden, når jeg trykker resume.

Især også, at den er hurtig til at gribe bilen; Hvis jeg f.eks. kører 110kmt på piloten, giver lidt gas for at fremskynde en overhaling og efterfølgende slipper speederen - da oplever vi meget ofte at AP900'eren simpelthen er for sløv til at give gas, så bilen når ned på 104-5 stykker - og så er det som om ham man lige overhalede, bliver lidt utålmodig..
Og den er indstillet så godt som den nu kan.
Det forstår jeg simpelt hen ikke!
Er en AP900 virkeligt så meget ringere end en AP?00 ...med kabeltræk?
Min kunne justeres til at holde farten inden for 1-2.km/t eller større udsving, alt efter temprement og hvis jeg havde fartpilot sat til f.eks. 110, bremsede ned til 80 i forbindelse med vejarbejde. og så koblede fartpilot ind igen så kunne den alt efter just. gi alt fra bundgas incl. kickdown til nærmest ikke mærkbar acceleration op til de før indstillede 110.km/t
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Oe fartpilot vs ap900 med Oe arm

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Min kan også skifte igennem gear, men den gør det meget tidligt... og det virker som om at koblingen ikke rigtig taget helt fat :S
Som jeg skrev tidligere:
Men noget der undrer mig, er at den skifter op allerede ved ca. 1300 omdrejninger, ikke at det gør noget. Det med koblingen har jeg ikke bemærket.
M.v.h. Sussi
Besvar