Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Alt vedrørende teknikken på 3L
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af hot_fifty »

Hej
Jeg fik lavet mit hydraulik system tæt her i sidste uge og nu kan lupoen skifte gear igen. Jeg løsnede kuglen og spændte igen. Hælder hydraulikvæske på osv. Den skifter fint i de første par gear. Ved 3. Og 4. Kan jeg høre den prøver men ender ud med at gå i frigear og derefter er en sluk og start nødvendig for at komme videre. Når jeg tager tændingen af efter den har brokket sig, kan jeg høre nogle lyde som om der luft i hydraulik pumpen. Hmm

Kan det være min tryk kugle, grundjustering eller slidt gangsteller?
Mvh Lasse.
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Andreas K »

Kunne det ikke være skiftegaflen til 3. og 4. gear der er knækket ? det syntes jeg folk skriver MANGE steder herinde at den er dårlig.
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Qaxius »

Det kan være det hele.
Min har også lige haft en periode med limp mode.
For det meste ved skift fra 4. til 5. og næsten altid på motorvejen.
Jeg har haft mun hydraulikstation splittet ad, så jeg tænker at der har været luft i den.
Det er nu 2 uger siden at den sidst gik i limp mode.
Min kobling eller udrykkerleje er så også helt færdigt, så for mig kan det være flere ting.
Du bør starte ud med en fejludlæsning.
Hvor gammel er trykkuglen? Kan du høre væske inde i den, hvis du ryster den?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af hot_fifty »

Når jeg holder stille og køre gearne igennem virker det fint. Det som om den "børster lidt tænder" de gange den ikke vil i 3. Og 4. Gear
Har efterhånden fået et love hate forhold til min lupo. Aner forresten ik hvor gammel min tryk kugle er. Den starter tit mens jeg skifter gear selvom den har kørt færdig i starten. Derfor jeg mistænker at der stadig er luft i systemet. Også fordi den siger sådan nogle "plumpe lyde" når det er den gik i limp mode.
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af hot_fifty »

Qaxius skrev:Det kan være det hele.
Min har også lige haft en periode med limp mode.
For det meste ved skift fra 4. til 5. og næsten altid på motorvejen.
Jeg har haft mun hydraulikstation splittet ad, så jeg tænker at der har været luft i den.
Det er nu 2 uger siden at den sidst gik i limp mode.
Min kobling eller udrykkerleje er så også helt færdigt, så for mig kan det være flere ting.
Du bør starte ud med en fejludlæsning.
Hvor gammel er trykkuglen? Kan du høre væske inde i den, hvis du ryster den?
tænker du at jeg skal prøve at ryste kuglen mens den sidder på? det ik meget man kan ryste den
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af hot_fifty »

Andreas K skrev:Kunne det ikke være skiftegaflen til 3. og 4. gear der er knækket ? det syntes jeg folk skriver MANGE steder herinde at den er dårlig.
ville den så kunne skifte fint gear mens motoren er slukket? min intuition siger det ikke er de gafler der.

der kom forresten fabriksny gearkasse i i 2009 eller 2011
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Qaxius »

Nej, skru kuglen helt af og ryst den og hør om du kan høre væske sjaske rundt inde i den.
Det nytter ik en skid med en ny gearkasse, hvis gangstelleren skifter forkert.
Enten pga manglende grundjustering eller defekt gangsteller/hydraulikstation.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Den plejer ikke at kunne skifte fra 3. Til 4. Når skiftegaflen er knækket, så jeg tror ikke det er det ;)
Hvornår er den grundjusteret ?
Du kan se hvor gammel trykkuglen er, det står på siden af den fx 09/02 - så er den fra uge 9 i 2002 :)
Men er du i tvivl, så skift den, det er ikke værd at rode med andet med det den koster ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Qaxius »

Trykkuglen koster omkring 500,-
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

knapt så meget http://shop.vagtech.dk/advanced_search_ ... =1&x=0&y=0
din lokale VW kan sikkert også sælge den for lidt mere mønt, hvis det haster ;)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af doktorfrank »

Fik vi nogensinde et svar på, hvad VCDS giver af udlæsninger, når den strejker? Eller for den sags skyld i det hele taget: Hvad siger en fejludlæsning.
Det ville da være svært befordrende - og ikke mindst nedsætte antallet af vilde gætterier.
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af H.J.Knudsen »

Når 1. og 2. gear, bakgear og 5. gear virker normalt, bør trykkugle og gangsteller virke tilfredsstillende. Kan forstå at gangstelleren også forsøger at få den i 3. gear, men her mislykkedes det da resultatet er at den 'børster tænder'. Systemet går derefter i Limp mode fordi gearkasseføleren opdager at et gearskifte er mislykket (fordi udgangsakslen ikke opnår den forventede hastighed).
Det er desværre nok noget galt med enten skiftegafflen eller synkromeshen til 3 / 4 gearet,
3 / 4 gearet sidder på samme aksel (højgearsakslen), begge gearene bliver aktiveret af den samme skiftegafflel.
En knækket skiftegafflel ell. en knækket synkromeshring er ikke unormalt for de små kære biler :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af sussi »

+1 :(
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af H.J.Knudsen »

ville den så kunne skifte fint gear mens motoren er slukket? min intuition siger det ikke er de gafler der.

der kom forresten fabriksny gearkasse i i 2009 eller 2011



Hvordan har du sikret dig at den rent fysisk skifter gear når motoren er slukket ?

Det faktum at displayet viser den kommer i alle gearpositionerne er ikke ensbetydende med at gearkassen rent fysisk også kommer i alle gearene.

Displayet viser blot hvilken position gangstelleren er i, det er ikke ensbetydende med at gearkassen også er kommet i indgreb i samme gear. Du får ingen fejlmelding når motoren er slukket, systemet overvåger ikke om gearkassen / det valgte gear er kommet korrekt i indgreb.
Det eneste der bliver overvåget i gearkassen er om udgangsakslen drejer rundt med det forventede antal omdr. i forhold til det gear som gangstelleren positionerer skifteregisteret i.
En fejl mellem skifteregister og gearindgreb vil blive registreret som at gearkassens omdr. føler har registreret en afvigelser på udgangsakslens omdr. hastighed i forhold til motoromdr.

:)
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af hot_fifty »

Tak for de gode inputs. Sådan en ny syk. Ring ellers skifte gaffel er det en grum omgang? :(
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af hot_fifty »

H.J.Knudsen skrev:ville den så kunne skifte fint gear mens motoren er slukket? min intuition siger det ikke er de gafler der.

der kom forresten fabriksny gearkasse i i 2009 eller 2011



Hvordan har du sikret dig at den rent fysisk skifter gear når motoren er slukket ?

Det faktum at displayet viser den kommer i alle gearpositionerne er ikke ensbetydende med at gearkassen rent fysisk også kommer i alle gearene.

Displayet viser blot hvilken position gangstelleren er i, det er ikke ensbetydende med at gearkassen også er kommet i indgreb i samme gear. Du får ingen fejlmelding når motoren er slukket, systemet overvåger ikke om gearkassen / det valgte gear er kommet korrekt i indgreb.
Det eneste der bliver overvåget i gearkassen er om udgangsakslen drejer rundt med det forventede antal omdr. i forhold til det gear som gangstelleren positionerer skifteregisteret i.
En fejl mellem skifteregister og gearindgreb vil blive registreret som at gearkassens omdr. føler har registreret en afvigelser på udgangsakslens omdr. hastighed i forhold til motoromdr.

:)
Håber nu også at det ikke er noget med gearkassen. Tror den reelt nok skifte gear i slukket tilstand. For enkelte gange vil den heller ikke skifte gear. Det der stadigvæk er lidt uldent er at der kommer de her plumpe lyde fra hydraulik pumpen. Som om der stadig er luft i systemet men så burde den vel heller ikke kunne skifte til de andre gear
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Qaxius »

Altså, det kan jo være din hydraulikstation, som laver fejl med de små aktuatorer som åbner og lukker for trykket.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
hot_fifty
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 21:54
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af hot_fifty »

Qaxius skrev:Altså, det kan jo være din hydraulikstation, som laver fejl med de små aktuatorer som åbner og lukker for trykket.
Tja. Hvordan lufter man systemet ud? Jeg drejede bare kuglen løs og spændt igen så skifte gear mens låget på hydraulik beholderen er af.
VW Lupo 3L fra sidst i 2001 (2002 model) i Moonsilver. Kørt 400.000 km. Uden elruder, uden eljusterbare sidespejl, uden fartpilot, unden xenon, uden fyr, uden servo.
OBD Chippet, gevind, tyskerfælge, LED baglygter, Zimmermann 18mm Bremser
Kort antenne, kop- og mobilholder, midterarmlæn, XtremeVision pærer, LED num.lys, LED Loftlys, BSR Luftfilter
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af Vyffe »

Kig i FAQ.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo vil ikke i 3. Og 4. Gear.

Indlæg af H.J.Knudsen »

Der kan ikke være luft i hydraulikolien, hvis pumpen tager luft ind i stedet for olie vil den aldrig kunne opbygge tryk og vil derfor køre hele tiden.
Hydraulikstationen er en simpel pump der blot opbygger og vedligeholder et olietryk så gangstelleren og koblingsaktuatoren altid har en passende mængde olie med et tilstrækkeligt tryk at arbejde med.
Trykkuglen er blot en akkumuleringstank, præcis samme system som man anvender på en kompressor.
Reparation af gearkassen er ikke skræmmende, det er en ordinær manuel gearkasse - lige til at gå til.
Besvar