Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Alt vedrørende teknikken på 3L
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Hej

Nu skal det være. Rusten skal laves. Jeg har søgt og fundet diverse indlæg omkring emnet. De går på hvordan opgaven skal gribes an, og der er flere gode forslag.

Jeg vil dog gerne høre om lidt "efter operationen" erfaringer. Hvordan lavede i det og holder det?

Jeg er helt med på, at omhyggeligheden er alt afgørende.

Jeg har selv tænkt mig følgende:

1. Fjern alt rust. Jeg prøver med sandblæsning med et Harald Nyborg sæt.
2. Påfør Biltema "Rustæder" i flere lag
3. Mal med zink spray
4. Mal med sølv spraymaling
5. Evt. lak

Finishen er jeg ikke så kræsen med. Det er mere vigtigt, at det holder rusten nede.
20140701_172457.jpg
20140701_172457.jpg (101.91 KiB) Vist 8012 gange
20140701_172511.jpg
20140701_172511.jpg (98.27 KiB) Vist 8012 gange
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Andreasf »

Hejsa!

Jeg har LIGE været der, med vores den blå.
I stedet for sandblæsning, brugte jeg en 50mm stålbørste jeg satte i min ligesliber.

Den passede lige ned i tagrenden og var fantastisk effektiv.

Vores kompressor er klart også for lille til sandblæsning, så jeg overvejede faktisk ikke den mulighed.

Jeg grundede med noget tokomponent grunder jeg købte af vores lokale autolakerer, som så efterfølgende har malet hele bilen.

Han anbefalede - på baggrund af erfaringer med VWs tagrender - at give hele renden en tynd gang vaseline eller lignende, når bilen har dampet af en uges tid - og så lægge listen i igen.

Hvor længe det holder, ved jeg om nogle år ;)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Vyffe »

Jeg lavede tagrender som Andreas. Det har nu holdt to år uden at komme iden.
Lakeren lagde en pølse af et eller i tagrenden, inden den bliver lakeret.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Okay. Jeg tænker bare. -Fjerner sådan en stålbørste rusten? Har en idé om, at den mere "tværer" det ud, hvis du forstår :) Der skulle jo gerne stå blankt metal efterfølgende.

Har du evt. et link til børsten? Jeg har da en slibemaskine, så kan jo altid prøve.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Andreasf »

Jakob J skrev:Har du evt. et link til børsten? Jeg har da en slibemaskine, så kan jo altid prøve.
Der står Hesselager på den profil - er det den her på Fyn?

Hvis ja, så kør et smut forbi Nyborg og FNE;
http://www.fne.dk/

Det er der jeg henter stort set alt mit værktøj - og de har sgu det meste på lager, også stålbørster ;)

Jeg har to, en 6 og en 10mm bred, ca. 50mm i diameter.
De passer så i min ligesliber, men sådan set også en i boremaskine - forskellen er bare at ligesliberen kører ca. 10.000 rpm.

De handler også med private og tar' Dankort.

Mht. effektiviteten, så er der så meget knald på, at lak, rust og hele lortet nærmest bliver pulveriseret og skudt ad helvede til.
Metallet kan godt holde til det, hvis det ikke er tæret.

Du er også velkommen til at komme forbi i Langeskov - jeg har værktøj og grunder derude og det tager vel en go' halv time at rense renderne op.
- men jeg skal lige ha' et par nye stålbørster først, de er helt slidt ned efter jeg har renoveret den blå Lupo ;)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Jep. Det er lige syd for Nyborg ja :)

Har aldrig hørt om http://www.fne.dk, men handler også mest i Svendborg/Odense, når det er.Vil da runde dem og finde nogle børster så. Er det den "snoede" type, du har købt?
imagehandler.jpg
imagehandler.jpg (15.21 KiB) Vist 7976 gange
Mht. grunder så fandt jeg noget Sikkens her, men det løber godt nok hurtigt op, når der både skal primer og hærder til: http://www.autolak-online.dk/autolak/fy ... -ii-1.html

Hvem bruger du til at male bilen? Jeg havde egentlig tænkt at ordne det selv, men det bliver omvendt hurtigt pebret, hvis der skal købes grunder af 2 komponent slagsen. Medmindre jeg runder Langeskov måske :) Det skal du selvfølgelig også have noget for!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Andreasf »

Jakob J skrev:Hvem bruger du til at male bilen? Jeg havde egentlig tænkt at ordne det selv, men det bliver omvendt hurtigt pebret, hvis der skal købes grunder af 2 komponent slagsen. Medmindre jeg runder Langeskov måske :) Det skal du selvfølgelig også have noget for!
Jeg bruger Gekkos Autolakering, i Langeskov.
Han ligger på Industrivej og har i hvert fald ikke et website ;-)

Tilpas kort fra vores hal til at man lige kan snige en totalt adskilt bil uden lygter derned, uden nogen opdager det ;)

Mht. stålbørsterne, så er det ikke den snoede udgave.

Jeg har ca. en liter 1-komponent "virkelig-heftig-grunder" stående.
Den stinker så man er ved at gå bagover - og har holdt i tre måneder på bagsmækken af vores ene lastbil, indtil den kom til maler her i mandags.
Den må siges at være godkendt.

Det skal ikke koste noget at dyppe penslen - det er ret minimalt hvad der går til på et par tagrender.
Men pensel skal du selv medbringe, den er ikke lige til at rense op igen ;)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Okay. Synes du skrev 2-komponent højere oppe :) Bare det holder, så er det fint ;) + det skal være overmalbart med noget spraymaling.

Jeg påbegynder noget indkøb af diverse smådele og så kan det være jeg sender dig en pb. Foreløbig tak for vidensdeling ;)
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Andreasf »

Jakob J skrev:Okay. Synes du skrev 2-komponent højere oppe :) Bare det holder, så er det fint ;) + det skal være overmalbart med noget spraymaling.
Det gjorde jeg også - det var det jeg fik fra maleren, da han alligevel skulle male bilen.
Aht. evt. opkog, ville jeg helst have grunder fra ham.

Det jeg har, vil jeg dog mene holder ligeså godt - men det er ikke testet med hans lak..
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Ok. Ser lige hvad jeg finder på. Har fundet noget 2K på nettet til en rimelig pris. Ved sgu ikke om jeg tør Biltemas selvom de ofte får ros for deres malerprodukter.

http://www.paintfactory.dk/product_info ... 49844f44f1

Biltemas

http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier ... mer-30623/
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Michael Munk »

Hej
Nej, en stålbørste fjerner ikke rusten helt. Det er bedre at sandblæse.

Efter sigende skulle POR15 (kan købes her http://cargizmo.dk) være den eneste grunder som standser rusten effektivt.
POR15 er en grunder og skal overmales. Bør overmales med en 2K maling.

Jeg har nu godt nok også ofte brugt en rustomdanner som f.eks. Brunox.

Jeg køber min autolak hos http://www.1plus-autolack-hannover.de/
Det er billigt og portoen er ca det samme som hvis du skal have noget sendt fra DK.
Venlig hilsen
Michael Munk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Googlede POR15 lidt og den skulle også være effektiv. Som alle andre dog ikke bedre end forarbejdet. Jeg har derfor købt den der Mipa grunder. Nok ikke sidste gang jeg får brug for en god grundmaling.

Jeg starter ud med stålbørste og blæser så lidt på det. Min kompressor er nok i det mindste men nu får vi se.

Skal nok tage nogle billeder undervejs.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Bandit »

Start med at fjerne mest muligt med den roterende stålførste.
Derefter sandblæser du, for at fjerne det sidste og for at få en overflade hvor malingen kan hæfte på.
Du kan snildt bruge en lille harald nyborg kompressor til den mængde rust du viser. Bare hold en pause en gang imellem (ofte), når du kan mærke at trykket er for lavt.
Når du kommer til overfladebehandlingen, så giv det en ordentlig omgang zink grunder efterfuldt af en omgang 2k epoxy maling.
Hvis du maler med autolak direkte oven på zinken, risikerer du at det bobler op efter et par år.
Ulven kommer, ulven kommer
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Tak. Det lyder meget som den plan jeg har bortset fra zinken. Regnede egentlig med bare at grunde.

Foreløbig venter jeg dog på grundmaling. De er ikke så hurtige...
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Så er jeg i gang. Den har fået med stålbørsten og har herefter forsøgt at sandblæse. Sidstnævnte er noget værre l...! Jeg er ikke tilfreds men kommer ikke rigtigt videre :mad: Sandet står ud til alle sider.

Hvad er eksperternes vurdering?

Billede
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af ph. »

alt det sorte er rust :twisted:
(tror jeg ville rense af i et lidt større område ...ser ud som om du kan ha rust videre til højre men kan godt være det er billedet der snyder)
hvis du ikke kan komme til med sandblæser
så find en i området som har en sodablæser
alternativt så syre, tør af, syre, tør af, syre, tør af, skyl med varmt vand i rigelige mængder, tør af, varm med hårtørrer eller varmepistol, zinkgrunder, farve, lak, Done
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Tak for grundig instruktion.

Jeg kender desværre ikke lige en soda blæser i området (har aldrig hørt om det, men man blæser jo med alverdens ting), så må prøve syretricket. Går ud fra at syre typen er ligegyldig, bare ph-værdien er lav.

Har købt sådan en 2 komp grunder som den får, når underlaget er klart til det.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

I øvrigt snyder billedet. Det er meget mørkt nede i selve renden. Så slemt ser det ikke ud irl.


Sent from my iPad using Tapatalk
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af manuela »

Brug en Dremel mini-boremaskine , hvor svært kan det være ? :shock: Vh. :)
Vedhæftede filer
823882_AB_03_FB_EPS_1000.jpg
823882_AB_03_FB_EPS_1000.jpg (70.29 KiB) Vist 7497 gange
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Nu går den ikke længere - Rust i tangrende

Indlæg af Jakob J »

Nu skal den jo ikke skæres op... Har allerede haft stålbørsten på den.
Besvar