Hydraulikstation Guide til adskillelse, rengøring og O-ringe

Alt vedrørende teknikken på 3L
Låst
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Hydraulikstation Guide til adskillelse, rengøring og O-ringe

Indlæg af Qaxius »

Her er en guide til adskillelse, rengøring og udskiftning af o-ringe.
Jeg har givet gas og renset alt som renses kan, da min hydraulikstation er utæt og jeg aner ikke hvor.
Den har smidt en halv liter på et halvt år, så noget skulle gøres.

Guiden er lavet med nummermarkering på alle billederne og det starter med 14, fordi at jeg ikke kunne finde den pågældende bolt på de andre billeder.

Start med at åbne motorhjelmen og luk føredøren eller lad den stå åben.
Den bør ikke åbnes/lukkes imens at hydraulikstationen er demonteret, da den dermed vil føle på stationen og give en fejl på at den ikke kan få forbindelse til denne.
Har du VCDS, som mig, så kan du se bort fra dette, da jeg har åbnet og lukket min dør utallige gange under processen.

Når motorhjelmen er åben, så skal du vente 3-5min før du gør noget som helst, hvis du vil undgå en fejlmeddelelse.
Bilen går nemlig i sleepmode, når du intet har foretaget dig indenfor denne tidsramme.
Derfor skal nøglen heller ikke sidde i tændingen!

Fjern så stikket og fjern låget på beholderen og skru så kuglen løs, så trykket falder.
Nu er du klar til mine billeder.
Jeg har løbende rengjort alt hvad der rengøres kan, nogle gange efter at et billede er blevet taget.
Jeg har planer om at fjerne koblingsaktuatoren og give den samme tur, når jeg engang finder ud af hvordan man fjerner den.

ps. jeg aner ingenting om Nm tilspænding når det hele skal samles, så skulle nogle sidde inde med info, så del det gerne.

14.
Her sidder der en unbraco 5mm bolt, so skal fjernes.
Denne holder de 3 hydraulikslanger på plads.

1.
Stikket vrikkes ud af sin holder, dette går rimeligt nemt.

2.
Der sidder 3 stk. 13mm møtrikker, som holder stationen fast i motorrummet og denne er den ene af disse. Møtrikkerne skal kun løsnes.
Det er ikke nødvendigt at fjerne dem.

3.
Her sad de 2 andre 13mm møtrikker.

4.
Her sad unbracobolten fast under stationen.
Som det ses på billedet, så er det kun denne bolt som holder slangerne fast.
Lidt fesent synes jeg, at der ikke er en bolt mere.

5.
Her sidder de 3 O-ringe, som skal/bør skiftes.
De koster 25,- per stk hos JP Auto.
Rens området grundigt og vent med montere de nye O-ringe, indtil at stationen er sat på plads og du er klar til at sætte slangerne tilbage igen.

6.
Her sad kuglen.
Rens området indefra og ud og vær omhyggelig med at der ikke falder snavs ned i hullet.
Det ligner et sted som ikke er nemt at få snavs op af!

7.
Her sidder slangerne oppe i de 3 huller med O-ringene.
Disse områder skal derfor være pinligt rene.

8.
Samme som 7, blot så er 7 rengjort og det er 8 ikke.
Jeg har gjort hele området yderligere rent bagefter.

15.
Her sad 3 stk torx15 eller torx20 skruer, som holder beholderen fast på stationen.
Den sidder lidt fast i de 2 simmeringe i beholderen, så bare træk stille og roligt, så skal den nok slippe.

9.
Simmeringe som skal rengøre.
I disse huller, der sidder de 2 studser fra beholderen.
Jeg tænker at der ikke er noget særligt tryk her, men rengør det hele alligevel.

10.
Her ville jeg har givet den flydende pakning, indtil jeg opdagede at området er udluftet gennem en støbt sprække.

11.
Rengør området.
Her støder selve motoren ned i pumpesystemet, så her er der nok et stort tryk? Kan nogle bekræfte dette, da simmeringen vel kan udskiftes, hvis den er utæt

12.
Lidt benzinfast Würtz flydende pakning skader vel ikke.... ( Husk lige at området skal være renset grundigt )

13.
Der sidder et filter inde i beholderen.
Dette filter indeholder temmelig meget snask/grums og det er absolut ikke nemt at få det ud.
Jeg har fundet ud af at det er lettest at slynge beholderen, altså holde beholderen i strakt arm, så den nederest studs pege væk fra dig selv og så slynge den alt hvad du kan.
Så tvinges olien ud af filteret og tager noget af snasken med sig.

Det hele samles nu baglæns.
Det skal jeg selv til nu, så videre info følger.
Vedhæftede filer
rps20140604_201309_744.jpg
rps20140604_201309_744.jpg (221.23 KiB) Vist 3318 gange
rps20140604_201336_770.jpg
rps20140604_201336_770.jpg (213.05 KiB) Vist 3318 gange
rps20140604_201406_150.jpg
rps20140604_201406_150.jpg (215.15 KiB) Vist 3318 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hydraulikstation Guide til adskillelse, rengøring og O-r

Indlæg af Qaxius »

.
Vedhæftede filer
rps20140604_203644_398.jpg
rps20140604_203644_398.jpg (227.86 KiB) Vist 3319 gange
rps20140604_203710_686.jpg
rps20140604_203710_686.jpg (197.06 KiB) Vist 3319 gange
rps20140604_203729_455.jpg
rps20140604_203729_455.jpg (240.75 KiB) Vist 3319 gange
Senest rettet af Qaxius tors 5. jun 2014 10:29, rettet i alt 1 gang.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hydraulikstation Guide til adskillelse, rengøring og O-r

Indlæg af Qaxius »

.
Vedhæftede filer
rps20140604_203747_244.jpg
rps20140604_203747_244.jpg (236.97 KiB) Vist 3319 gange
rps20140604_203803_710.jpg
rps20140604_203803_710.jpg (244.6 KiB) Vist 3319 gange
rps20140604_204544_544.jpg
rps20140604_204544_544.jpg (111.27 KiB) Vist 3319 gange
Senest rettet af Qaxius tors 5. jun 2014 10:30, rettet i alt 1 gang.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Hydraulikstation Guide til adskillelse, rengøring og O-r

Indlæg af Qaxius »

.
Vedhæftede filer
rps20140605_102559_711.jpg
rps20140605_102559_711.jpg (242.5 KiB) Vist 3319 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Låst