Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Daxziz
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 19. nov 2010 20:05
Geografisk sted: Valby

Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af Daxziz »

Hej alle

Jeg har fået et kedeligt problem med min 3L'er og har en mistanke om, at noget er kortsluttet i ledningsnettet til forpærerne.
Mit håb er, at der er nogle herinde, som kan enten be- eller afkræfte min teori og måske give et bud på hvor ledningerne sidder, således at jeg kan fjerne den kortslutning, der evt. måtte være.

Når jeg starter bilen og drejer lyset til position 2, så har jeg kun positionslys på vognen, men samtidig tændes fjernlys-indikatoren i instrumentpanelet skønt jeg ikke har koblet fjernlyset på.
Det hjælper ligeledes ikke, at forsøge at slukke for fjernlyset på armen, da indikatoren forbliver tændt.
Hvis jeg piller H4 pæren ud i højre forlygte, så slukker fjernlys indikatoren også. (Jeg har ikke prøvet at fjerne H4 pæren fra venstre).

Det startede med, at den ene lygte ikke fungerede og skønt symptomerne er som beskrevet ovenover, så kunne jeg godt blænde op og ned for fjernlyset (skønt indikatoren ikke skiftede mellem tændt eller slukket) og nu er begge lygter så uden nærlys (eller fjernlys for den sags skyld, hvis man forsøger, at koble dem til).

Mit spørgsmål er umiddelbart om I mener, at der er tale om en kortslutning i den del af ledningsnettet, der går til forlygterne og i så fald om I kan give et bud på, hvor jeg skal starte med at fejlsøge og finde ledningerne, der evt. måtte være kortsluttet.

Håber I kan hjælpe :-)


-Kim
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af KMDTHY »

Ny kontakt
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Daxziz
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 19. nov 2010 20:05
Geografisk sted: Valby

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af Daxziz »

Kan du uddybe bare lidt? Taler vi om en ny dreje-kontakt, hvor lyset normalt skiftes mellem position 0 til 2?


-Kim
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af KMDTHY »

Lyskontakt, ja.

Se diagram over kontakten her: viewtopic.php?f=22&t=925
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Daxziz
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 19. nov 2010 20:05
Geografisk sted: Valby

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af Daxziz »

Bare for at være helt sikker, vil denne lyskontakt fra THansen kunne gøre tricket? http://www.thansen.dk/product.asp?n=573 ... 2066012916

Jeg forstår ikke helt hvordan kontakten kan være delvist defekt og først sætte den ene lygte af og derefter den anden. Af nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at forstå logikken bag dette.
Jeg kan forresten stadig måle spænding på 12v fremme ved H4 stikket (jeg måler igennem igen i dag og skriver her, hvad der er på hver af de 3 ben (selvfølgelig med pæren i) hvis nu ikke udskiftningen af kontakten virker.

Det er forresten et kanon diagram. Det vil jeg forsøge at bruge til, at måle mig igennem med, hvis udskiftningen af kontakten nu alligevel ikke skulle være nok.


-Kim
Daxziz
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 19. nov 2010 20:05
Geografisk sted: Valby

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af Daxziz »

Jeg prøvede den nye lyskontakt fra Thansen, men det virkede ikke.
Det er samme symptomer hvor der intet lys er på bilen - hverken nær eller fjern, men indikator til fjernlys tændes, når lyskontakten drejes til position 1 og/eller 2.

Idéer er meget velkomne.


-Kim
Daxziz
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 19. nov 2010 20:05
Geografisk sted: Valby

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af Daxziz »

Nå... nu står jeg og roder med bilen i garagen og måler lidt ude i venstre h4 stik (set forfra) og pludselig kommer der lys på begge lygter men den venstre kommer med langt lys og højre lyser umiddelbart svagt.
Jeg kan også konstatere at der sker et eller andet på stel, hvor de 2 brune mødes, for det ryger af og til fra ledningen af.

Nogen der kan fortælle noget om de 2 brune, der mødes der i stikket? Burde det ikke bare være rent stel og ligge på 0 volt?

Jeg er lidt i tvivl omkring en lyd, der mest af alt lyder som en lygtemotor er med til at tænde og slukke fuldstændig for lyset foran.

Råd modtages
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af doktorfrank »

Det lyder lidt ala det klassiske fænomen: Vi søger og roder med hele plussiden …. og overser, at det lige så ofte er stelforbindelserne, der er årsagen. Tænk på, at ved en svigtende stelforbindelse kan en pære ofte finde en "genvej" og trække sit stel igennem en anden pæres glødetråd, og så lyser den svagere (Hvor meget er afhængigt af forholdet mellem modstandene (sammenligneligt med watt-angivelsen…eller noget med det reciprokke, eller hvad vi nørder nu kan finde på af sjove ord).
Og: Der går sjældent røg af en lednings stikforbindelse, uden den er dårlig 8-)
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Daxziz
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 19. nov 2010 20:05
Geografisk sted: Valby

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af Daxziz »

Well... i går aftes lykkes det, at få lys på begge pærer og indikatoren til fjernlys lyser ikke længere, når drejekontakten sættes til pos. 2. Alt i alt ser tingene altså godt ud nu.

Men det store spørgsmål er så, hvad der egentlig er sket.
De 2 brune ledninger i H4 stikket på højre side af bilen (set forfra / stikket lige foran batteriet i motorrummet) var smeltet sammen før de ramte nede i selve stikket. Derudover var de 2 ledninger smeltet ca. 3 mm. op, så kobberet lå blotlagt og selvfølgelig var dette irret. Selve stikket, som de 2 ledninger sidder klemt fast i, det som griber om benet på H4 pæren, var sort.
Det jeg gjorde var, at rengøre de 2 ledninger med isopropylalkohol, hvilket fjernede al ir. Stikket blev rengjort med lidt ståluld og derefter vasket af med isopropylalkohol.
Resultatet er, at det hele lige nu spiller som det skal. Nærlys virker og har igen en god kraft i begge pærer. Fjernlys virker igen på begge og indikatoren til fjernlys kommer kun på, når man aktiverer det fra armen af.

Men selvom det nu virker, så står jeg stadig med spørgsmålet om hvorfor det er gået galt til at starte med. Steldelen i hvert H4 stik er nemlig smeltet (selve plastikken omkring metalstikket er smeltet) og det må jo givetvis indikere, at der er eller har været en kortslutning.
Som jeg skrev i går aftes, så kunne jeg også se røg fra det ene stik, men efter jeg er færdig med rengøringen her, så har jeg ikke kunne se noget (jeg vil dog tjekke i de kommende dage, hvordan det ter sig).

Hvordan måler jeg bedst, at der ikke er problemer med stelstikket nu? Vil det være fint nok, at lade pæren sidde i og måle hvor mange volt der kommer på stelstikket? Altså sætte rød pind fra multimeter til stel og sætte sort pind direkte op til batteriet? Vil det kunne give en brugbar indikator for hvor meget der evt. går igennem og endnu vigtigere hvad er max værdien for volt så på en stelforbindelse - hvis der altså må være noget?

Som det nok kan udledes, så er jeg langt fra expert på området, men jeg vil meget gerne lære det. Så jeg håber, der er nogle herinde, som vil give et par fif omkring det :-)


-Kim
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af doktorfrank »

Nej, der er ikke kortsluttet noget som helst - fænomenet hedder overgangsmodstand: Når forbindelsen mellem ledning og pærens stik bliver svigtende (korrosion eller manglende mekanisk fastklemning) virker det som en modstand, og noget af den elektriske energi afsættes så som varme, hvilket gør det hele meget værre, fordi det får hunstikket til at udvide sig og yderlige miste ordentlig kontakt. Så smelter ledningernes isolering - eller går i brand.
Når stikkene nu er rene og det hele virker, så træk igen stikkene af og brug fx en lille skruetrækker til at give hvert hunstik i plasthuset lidt ekstra "klem" - eller tag dem ud af plastholderen og klem dem med en tang. Hvis det går helt galt, kan nye plast-dimser med stik og korte ledningsstumper købes for nogle få kroner.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Daxziz
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 19. nov 2010 20:05
Geografisk sted: Valby

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af Daxziz »

Det lyder umiddelbart ganske fornuftigt. Jeg siger mange tak for forklaringen - det har bestemt været en interessant omgang for mit vedkommende :-)

Der skal absolut sættes nogle nye H4 stik på, da de gamle er helt medtaget efter denne omgang. Så det skal jeg have indkøbt til her i den nærmeste fremtid.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af sussi »

Løse stik kan købes hos T. Svansen :-)
Og jeg vil skyde på at 80 til 90% af alle Lupoer kører rundt med mere eller mindre afbrændte ledninger ved forlygtepærerne.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
doktorfrank skrev:...skruetrækker til at give hvert hunstik i plasthuset lidt ekstra "klem" - eller tag dem ud af plastholderen og klem dem med en tang....
Det der råd er Klyt og Klamt fra øverste skuffe :(

Databladene for kabelsko siger 5-10 mating cycles, hvorefter den skærende virkning af kabelskoen er væk. En ikke-skærende forbindelse er ikke ilt- og gastæt, hvorfor den omtalte overgangsmodstand kan og vil stige hurtigt.

Læs her omkring mating cycles for en tilfældig valgt industri-kabelsko: http://www.te.com/commerce/DocumentDeli ... DocLang=EN

Afsnit 3.8.



/Claus
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af ph. »

HamSjelv skrev:Hejsa,
doktorfrank skrev:...skruetrækker til at give hvert hunstik i plasthuset lidt ekstra "klem" - eller tag dem ud af plastholderen og klem dem med en tang....
Det der råd er Klyt og Klamt fra øverste skuffe :(

Databladene for kabelsko siger 5-10 mating cycles, hvorefter den skærende virkning af kabelskoen er væk. En ikke-skærende forbindelse er ikke ilt- og gastæt, hvorfor den omtalte overgangsmodstand kan og vil stige hurtigt.

Læs her omkring mating cycles for en tilfældig valgt industri-kabelsko: http://www.te.com/commerce/DocumentDeli ... DocLang=EN

Afsnit 3.8.



/Claus
så du mener at der skal skiftes stik(ben) for hver 5-10. pæreskift??
så får pisjø/citroflop værkstederne sgu travlt H? pæreskift et par gange på en md. var ikke unormalt på min kollega's Xsara
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af doktorfrank »

Nhaaææhh...det forklarer sgu nok alligevel nogle af de udfordringer, jeg har oplevet i dette overfølsomme område..................
Hvor det dog er befriende, når der af og til er nogen, der har en dybere indsigt...og gider at dele ud af den 8-)
Tak, Claus
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
tannis
Indlæg: 120
Tilmeldt: man 23. apr 2012 18:18
Geografisk sted: sjælland

Re: Intet nærlys men tændt fjernlys indikator på 3L

Indlæg af tannis »

ses osse ved ulovlige 100w pærer.
Besvar