Startproblem

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Startproblem

Indlæg af doktorfrank »

FUK! Audi, koldstart efter 1,5 ude i "kulden" - en prut og go'nat. Starteren tørner motoren, VCDS sir ingen fejl og registrerer motoromdrejninger.
I annalerne finder jeg: Relæ 109 fejl. Fint, men jeg finder ikke noget relæ med påskrift 109.
Så kunne årsagen naturligvis være, at mit relæ 109 er blevet stjålet i nattens løb (ikke videre sandsynligt, da bilen var aflåst) eller at en højere magt har beamet det op (og det tror jeg ikke på).
Mere sandsynligt er det vel, at relæfunktionen er anderledes, fordi det er en Audi - er der noget hjælp at hente i dette så videns- og erfaringstunge forum :?: :?:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Startproblem

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Nu ved jeg ikke om A2'eren er bygget elektrisk identisk med L3L, så..

I en L3L er sikringer og relæer placeret lige der ved venstre knæskal. Relæ 109 er monteret øverst til højre (første/øverste række af relæer, over sikringerne). Relæet er absolut ikke til at komme til :(

Men fejler relæ 109, skal alle andre styreenheder lægge en fejl om manglende kommunikation med motorstyreenheden.


Start i N?


/Claus
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Startproblem

Indlæg af 383CI »

Returventil?

Hvis den turner er motoren jo "frigivet" til start, altså må kobling osv. jo sig god for det, så noget tyder på den mangler brandstof.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Startproblem

Indlæg af doktorfrank »

Hurtig opdatering: Jeg mistænkte immobilizer-funktionen og prøvede min sekundære nøgle. Med positivt resultat: Så sprang den endelig igang.
Næste eksperiment var naturligvis start med primær nøgle. Lige så fint. Så kom atjuh forbi og han erklærer, at immobilizer misfunktion får advarselslamperne til at blinke. Såååeeh…det var nok ikke derfor, den overgav sig og startede.
Jaeh.. så hælder jeg nok også til en fejl på ventilen på brændstoffilteret.
Oh, sad det dog bare tilgængeligt som på Lupoerne og ikke gemt under diverse plader foran højre baghjul. FUK
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Startproblem

Indlæg af doktorfrank »

Opdatering :shock: Jeg nåede til at få fingre i en ventil til brændstoffilteret, men ikke til at mobilisere tilstrækkeligt mandsmod til at udføre jobbet - det filter og slangerne sidder altså håbløst utilgængeligt.
Meeeen…..intet er er så skidt, at det ikke er godt for noget, for fra samme dag er problemet ikke kommet igen :shock: Nu er der snart gået en uge, så jeg begynder at tro på, at DET ER GÅET OVER AF SIG SELV.
Hvis jeg havde anlæg for overtro, ville jeg være forsigtig med at skrive det, sådan helt åbent - tænk nu hvis dytten har en direkte linje til NSA, så den kan læse med, og tillige er drillevorn :lol:
Hvis nogen har et bud på en mulig sammenhæng, en løs teori eller det rene gætværk, vil jeg være meget taknemmelig :!:
:geek:

Tilføjelse (til endnu mere undren): Mens den var sær, lå fobruget på ca. 4,0, hvilket er 0,2-0,3 over, hvad det har været igennem de seneste måneder. Nu, hvor den tilsyneladende har fundet sig en ny sundhedstilstand, er det 2,9 - 3,3 afhængigt af motorvej/ikke motorvej. Måske skal jeg interessere mig for brændstoftemperaturen og/eller dennes føler. Men kan det alene gøre så stor forskel?
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Startproblem

Indlæg af Bandit »

HamSjelv skrev: I en L3L er sikringer og relæer placeret lige der ved venstre knæskal. Relæ 109 er monteret øverst til højre (første/øverste række af relæer, over sikringerne). Relæet er absolut ikke til at komme til :(
/Claus
Har lige skiftet mit 109 relæ og det var placeret i ANDEN række længst til højre så der er åbenbart lidt forskel fra bil til bil.
Ulven kommer, ulven kommer
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Startproblem

Indlæg af Qaxius »

Jeg har faktisk også et kuldeproblem, dog sidst oplevet i vinters, med min Transporter 2000 2,5 TDI 330.000km. ( firmabil )
Reservedelsmanden hos Skoda Køge, mente at det var et slidt/smådefekt startspærre-relæ, som frøs til i kulden.
Tirsdag-fredag ingen problemer dengang.
Mandag ( efter en weekend med to dage uden kørsel ), der skulle den have 10-20 sekunder på starteren og de første prutter kom efter 5 sekunder og efter 15 sekunder kom der livstegn.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Startproblem

Indlæg af batmann67 »

Mig bekendt er A2 opbygget lidt anderledes og har IKKE relæ 109, alle relæer sidder i den indvendige skjulte boks under førersiden. Tror en af mine tråde ca 2 år gammel, der er en del information. Synes dit problem minder meget om det jeg havde for 2 år siden...
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Besvar