gearkasse problemer ?
gearkasse problemer ?
Har lige fået en Lupo og kørt 400 km i den uden problemer. I går kørte den fint og fejlfrit, men i dag begyndte den næsten med det samme at gå ud af gear uden speederrespons, den gik bare i tomgang og herefter helt ud ved stop. Så kunne jeg starte bilen forfra efter nogle sekunder og kører 500 meter indtil den skiftede ud af gear igen, gik i tomgang uden speederrespons eller trækkraft og gik herefter ud igen ?
Værkstedet som tidligere har serviceret bilen har sagt til tidligere ejer, at koblingen nok snart var færdig, kan den være kilden ?
Hvorfor går bilen i en slags frigear uden speederrespons ?
Hvorfor kan den startes forfra igen efter nogle sekunder og så gentager forløbet sig, dvs. den virker fint i kortere tid og laver samme fejl igen. ?
Den skiftede ikke ud af noget bestemt gear, fejlen kom fra skift i både 2. , 3. og 4. gear.
De 400 km jeg har kørt i bilen har den kørt uden fejl og skiftet som den vel skulle, heller ingen tegn på slidt kobling jeg kan mærke, fejlen er nærmest kommet natten over. jeg kørte 4 km med fejlen med i alt 5-8 stop og start pga. fejlen og kom tilbage selv. Jeg har selv lige synet bilen med nye bremser og skift af bagfjedre, så jeg kan godt lave noget selv, men har ingen erfaring med Lupo før.
På forhånd tak for domme og råd
Preben
Værkstedet som tidligere har serviceret bilen har sagt til tidligere ejer, at koblingen nok snart var færdig, kan den være kilden ?
Hvorfor går bilen i en slags frigear uden speederrespons ?
Hvorfor kan den startes forfra igen efter nogle sekunder og så gentager forløbet sig, dvs. den virker fint i kortere tid og laver samme fejl igen. ?
Den skiftede ikke ud af noget bestemt gear, fejlen kom fra skift i både 2. , 3. og 4. gear.
De 400 km jeg har kørt i bilen har den kørt uden fejl og skiftet som den vel skulle, heller ingen tegn på slidt kobling jeg kan mærke, fejlen er nærmest kommet natten over. jeg kørte 4 km med fejlen med i alt 5-8 stop og start pga. fejlen og kom tilbage selv. Jeg har selv lige synet bilen med nye bremser og skift af bagfjedre, så jeg kan godt lave noget selv, men har ingen erfaring med Lupo før.
På forhånd tak for domme og råd
Preben
Re: gearkasse problemer ?
Kan godt være udrykkerleje/koblingen der er ved at være færdig.
Bilen kobler ud ved "tvivl" og der er ingen speederrespons hvis den er bange for at splitte sig selv af, fordi den ikke er sikker på kobling.
At den springer ud af gear kunne også tyde på der er for lidt hydraulikolie eller kuglen er ved at være træt. Manglende olie kan også give problemer med gearskifte så det er et sted at starte.
Husk det skal være den rigtige olie du efterfylder med.
Bilen kobler ud ved "tvivl" og der er ingen speederrespons hvis den er bange for at splitte sig selv af, fordi den ikke er sikker på kobling.
At den springer ud af gear kunne også tyde på der er for lidt hydraulikolie eller kuglen er ved at være træt. Manglende olie kan også give problemer med gearskifte så det er et sted at starte.
Husk det skal være den rigtige olie du efterfylder med.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: gearkasse problemer ?
Takker
Jeg tjekker hydraulikolien i morgen og ser om det kan have noget med sagen at gøre.
Kan jeg prøve at køre bilen i triptronic eller vil det være dumt ? Jeg kørte kun i automatisk i dag, prøvede både alm. og eco, gav samme problem.
Jeg tjekker hydraulikolien i morgen og ser om det kan have noget med sagen at gøre.
Kan jeg prøve at køre bilen i triptronic eller vil det være dumt ? Jeg kørte kun i automatisk i dag, prøvede både alm. og eco, gav samme problem.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: gearkasse problemer ?
Trip Tronic er et godt valg at prøve.
Kan bilen køre i det, kunne det tyde på knækket sikfte gaffel der er et kendt problem, men fejlene er ikke helt klassiske for det. Der plejer det at være et eller 2 gear der kikser, men olien er absolut første tjek hvis ikke der er styr på det.
Dernæst kuglen der også slides, kan give beskrevne fejl, og som er klassisk.
Kan bilen køre i det, kunne det tyde på knækket sikfte gaffel der er et kendt problem, men fejlene er ikke helt klassiske for det. Der plejer det at være et eller 2 gear der kikser, men olien er absolut første tjek hvis ikke der er styr på det.
Dernæst kuglen der også slides, kan give beskrevne fejl, og som er klassisk.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: gearkasse problemer ?
Det var ret præcist sådan min Audi teede sig - næsten fra den ene dag til den anden - da koblingskablets kontramøtrik havde løsnet sig og justeringen dermed lidt efter lidt havde rykket sig til en måleværdi på ??var det 1,4 volt?? (det er nærmere beskrevet og diskuteret i en anden tråd).
Justering af koblingsværdi plus grundindstilling løste problemet. Hurtigt og gratis.
Justering af koblingsværdi plus grundindstilling løste problemet. Hurtigt og gratis.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: gearkasse problemer ?
Nu står det ned i stænger og bilen holder på gaden, så jeg har ikke skruet på noget endnu eller kigget til hydraulikolien, men der er i hvert fald et slidt eller utæt system, for da jeg satte mig ind i bilen og skiftede gear manuelt med tændning på, kunne den kun klare ET skifte inden pumpen kørte igen !
Her kan i se at den skal kunne kunne klare op til 6-7 skift: http://www.youtube.com/watch?v=DzOKNB64Xp0
Jeg tjekker oliestanden og tilstand, når der er en pause mellem bygerne, men meget tyder vel på at jeg også skal skifte min kugle, som i youtube klippet.
Er fra Odense, så har fundet VAGtech på nettet, men det er jo både sjovt og billigere at kunne noget rep. selv.
Hvor køber i en ny kugle en en fornuftig pris ?
Her kan i se at den skal kunne kunne klare op til 6-7 skift: http://www.youtube.com/watch?v=DzOKNB64Xp0
Jeg tjekker oliestanden og tilstand, når der er en pause mellem bygerne, men meget tyder vel på at jeg også skal skifte min kugle, som i youtube klippet.
Er fra Odense, så har fundet VAGtech på nettet, men det er jo både sjovt og billigere at kunne noget rep. selv.
Hvor køber i en ny kugle en en fornuftig pris ?
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: gearkasse problemer ?
Ja så er det nok der du skal starte tag og skift hydraulikolien også når du er i gang
Jeg køber billige OE stumper ved Vagtech
Jeg køber billige OE stumper ved Vagtech
Re: gearkasse problemer ?
Så fik jeg tjekket hydraulikolien og det må vist her fejlen ligger, for jeg kan ikke se der er noget på !!!
tog stikket af pumpen og løsnede kuglen meget, men ingenting skete i beholderen, den så tom ud både før og efter, så oliestanden må være helt i bund, jeg kan dog ikke se nogle utætheder, men lidt svært at se i dag pga. regnvejret. Tænker jeg skal have nyt olie og ny kugle og så se om den er utæt, mon ikke det løser problemet.
Takker for råd og vejledning, jeg skriver lige tilbage, når problemet forhåbentligt snart er løst
Preben
tog stikket af pumpen og løsnede kuglen meget, men ingenting skete i beholderen, den så tom ud både før og efter, så oliestanden må være helt i bund, jeg kan dog ikke se nogle utætheder, men lidt svært at se i dag pga. regnvejret. Tænker jeg skal have nyt olie og ny kugle og så se om den er utæt, mon ikke det løser problemet.
Takker for råd og vejledning, jeg skriver lige tilbage, når problemet forhåbentligt snart er løst
Preben
Re: gearkasse problemer ?
Det var kuglen som var synderen, satte en ny på i dag og nu kører den igen Jeg fik dog ikke skiftet hydraulikolien, da jeg var i tvivl om hvor den split sidder jeg skal tage ud ? Som sagt, det er min første Lupo så skal lige lære den at kende, nogle der har nogle pædagogiske fotos af splitten og hvor jeg skal suge den gamle olie op fra ?
Med den nye kugle i skifter den nu 6 gange mod før 1. Den gamle kugle var defekt, der var meget olie i den da den kom af, kunne jeg høre og mærke. Jeg efterfyldte systemet med omkring 120 ml olie i dag, tror ikke det er utæt. Kørte en lille tur og den skifter meget bedre og roligere end før
Bør jeg også udlufte systemet nu ?
Og som sagt meget gerne nogle fotos af hvor jeg skal tage spilt op og suge gammel olie ud, da jeg er ny i Lupo verdenen.
Tænker den også skal have en grundjustering, er det svært at gøre selv ? og hvad kræver det af værktøj ?
Undskyld hvis jeg spørger dumt, skal lige lære bilen at kende, er rigtig glad for den i øvrigt
Tak for hjælpen
Preben
Med den nye kugle i skifter den nu 6 gange mod før 1. Den gamle kugle var defekt, der var meget olie i den da den kom af, kunne jeg høre og mærke. Jeg efterfyldte systemet med omkring 120 ml olie i dag, tror ikke det er utæt. Kørte en lille tur og den skifter meget bedre og roligere end før
Bør jeg også udlufte systemet nu ?
Og som sagt meget gerne nogle fotos af hvor jeg skal tage spilt op og suge gammel olie ud, da jeg er ny i Lupo verdenen.
Tænker den også skal have en grundjustering, er det svært at gøre selv ? og hvad kræver det af værktøj ?
Undskyld hvis jeg spørger dumt, skal lige lære bilen at kende, er rigtig glad for den i øvrigt
Tak for hjælpen
Preben
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: gearkasse problemer ?
Hej Preben
Prøv at læse den "velkomstmail" du fik forleden, der er bl.a. et link til FAQ, her er svar på de fleste spørgsmål, og ved samme lejlighed så vær lige rar at opdatere din profil, med hvor i landet du befinder dig.
M.v.h. Sussi (Boardadmin)
Prøv at læse den "velkomstmail" du fik forleden, der er bl.a. et link til FAQ, her er svar på de fleste spørgsmål, og ved samme lejlighed så vær lige rar at opdatere din profil, med hvor i landet du befinder dig.
M.v.h. Sussi (Boardadmin)
Re: gearkasse problemer ?
Så fik jeg skiftet alt hydraulikolien og det var vist også på tide, det var lidt mørkt i det, da det kom ud, brugte min bremseudlufter fra Harald Nyborg til at suge det op fra slangen, af med studsen på udlufteren og så direkte på slangen og trykluft på, det virkede super
Fik også udluftet koblingsaktuatoren efter noget bøvl, først prøvede jeg med en 5 mm unbraco, men fandt hurtigt ud af at det er en 4 mm på min, herefter brugte jeg lang tid på at få bit mv. ned i hullet, svært at komme til og der var rust på udluftningsskruen, så den skulle masseres mange gange inden jeg fik unbracoen godt ned i den. Herefter ind i bilen og tænding på og gearvælger i N, pumpen startede og jeg tog herefter tænding fra. Men det var åbenbart en fejl at tage tænding fra, for jeg kunne skrue udluftningsskruen helt ud uden nogen tryk eller aftapning over hovedet. På med skruen igen efter lidt bøvl med at få den på plads og ind og sætte tænding på. Havde puttet de ekstra ca. 2 dl hydraulikolie på beholderen inden. Anyway nu skete der noget, jeg løsnede den lidt og kiggede ned med lommelygten, den hvæsede meget ved kun lidt løsning, men jeg kunne ikke rigtigt se noget olie komme ud, så jeg gav den lige lidt mere med topnøglen og så skete der noget i en fart, for ud kom det hele med hvæs og sprut, hold op hvor det sviner. Jeg havde jo tænding på, så nu kørte pumpen pludselig igen og den havde ikke mere olie, så mig hurtigt ind og slukke for tændning og så stoppede den heldigvis igen. Bekymret for om jeg nu havde ødelagt noget fik jeg løsnet kuglen og fyldt det sidste olie på, det passede lige akkurat, så der fik jeg brugt den liter på kugleskift, ny olie på og en voldsom udluftning. Herefter ind i bilen og tjekke, pumpen kørte normalt og jeg tjekkede hvor mange gear den kunne tage før den kørte igen, 7 denne gang, så virker gør det da stadig, tænker jeg nok skal have udluftet en lille smule igen, når jeg har noget mere olie, der er vel kommet luft i systemet efter den tappede alt olien i min udluftning i dag.
Ellers er jeg nået frem til at den skal have frisk gearolie og motorolie, samt en Bell add behandling og en grundjustering, som den sikkert heller ikke har fået i en evighed.
Den mangler også "bobslæden", jeg har fundet ud af man kan købe en ny uorginal her: http://www.ebay.de/itm/Neu-Unterfahrsch ... 19eca6a6a5 , så den skal jeg også have bestilt. Tandrem står også for en udskiftning, så der er da lidt at lave i fremtiden også.
Preben
P.S.Bilen er tidligere serviceret hos SMC i Odense, men de har fuldstændig holdt sig fra gear og hydrauliksystemet, dog har den fået ekstra gearolie for nogle år siden kan jeg se på bilag, den er importeret fra Tyskland i 2008 og er en 99 model
Fik også udluftet koblingsaktuatoren efter noget bøvl, først prøvede jeg med en 5 mm unbraco, men fandt hurtigt ud af at det er en 4 mm på min, herefter brugte jeg lang tid på at få bit mv. ned i hullet, svært at komme til og der var rust på udluftningsskruen, så den skulle masseres mange gange inden jeg fik unbracoen godt ned i den. Herefter ind i bilen og tænding på og gearvælger i N, pumpen startede og jeg tog herefter tænding fra. Men det var åbenbart en fejl at tage tænding fra, for jeg kunne skrue udluftningsskruen helt ud uden nogen tryk eller aftapning over hovedet. På med skruen igen efter lidt bøvl med at få den på plads og ind og sætte tænding på. Havde puttet de ekstra ca. 2 dl hydraulikolie på beholderen inden. Anyway nu skete der noget, jeg løsnede den lidt og kiggede ned med lommelygten, den hvæsede meget ved kun lidt løsning, men jeg kunne ikke rigtigt se noget olie komme ud, så jeg gav den lige lidt mere med topnøglen og så skete der noget i en fart, for ud kom det hele med hvæs og sprut, hold op hvor det sviner. Jeg havde jo tænding på, så nu kørte pumpen pludselig igen og den havde ikke mere olie, så mig hurtigt ind og slukke for tændning og så stoppede den heldigvis igen. Bekymret for om jeg nu havde ødelagt noget fik jeg løsnet kuglen og fyldt det sidste olie på, det passede lige akkurat, så der fik jeg brugt den liter på kugleskift, ny olie på og en voldsom udluftning. Herefter ind i bilen og tjekke, pumpen kørte normalt og jeg tjekkede hvor mange gear den kunne tage før den kørte igen, 7 denne gang, så virker gør det da stadig, tænker jeg nok skal have udluftet en lille smule igen, når jeg har noget mere olie, der er vel kommet luft i systemet efter den tappede alt olien i min udluftning i dag.
Ellers er jeg nået frem til at den skal have frisk gearolie og motorolie, samt en Bell add behandling og en grundjustering, som den sikkert heller ikke har fået i en evighed.
Den mangler også "bobslæden", jeg har fundet ud af man kan købe en ny uorginal her: http://www.ebay.de/itm/Neu-Unterfahrsch ... 19eca6a6a5 , så den skal jeg også have bestilt. Tandrem står også for en udskiftning, så der er da lidt at lave i fremtiden også.
Preben
P.S.Bilen er tidligere serviceret hos SMC i Odense, men de har fuldstændig holdt sig fra gear og hydrauliksystemet, dog har den fået ekstra gearolie for nogle år siden kan jeg se på bilag, den er importeret fra Tyskland i 2008 og er en 99 model
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: gearkasse problemer ?
Tillykke med bilen, hvis man kan sige det, når den er gået i stå
Jeg holder til i Nyborg/Langeskov, så hvis du mangler f.eks. en VCDS-tester en dag eller lignende, er du velkommen til at skrive.
Vi har et par Lupo'er (eller fire) i folden
Jeg holder til i Nyborg/Langeskov, så hvis du mangler f.eks. en VCDS-tester en dag eller lignende, er du velkommen til at skrive.
Vi har et par Lupo'er (eller fire) i folden
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Re: gearkasse problemer ?
Tak Andreas
Den virker skam, men den skal lige over de værste forsømmelser, så kører den sikkert 200.000 til Indtil videre arbejder jeg mig igennem tjeklisten og indtil videre heldigvis kun mindre udgifter, tak fordi du tilbyder lån af tester, det vil jeg huske
Den virker skam, men den skal lige over de værste forsømmelser, så kører den sikkert 200.000 til Indtil videre arbejder jeg mig igennem tjeklisten og indtil videre heldigvis kun mindre udgifter, tak fordi du tilbyder lån af tester, det vil jeg huske
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: gearkasse problemer ?
Så skal der lyde et stort tillykke herfraPBJensen skrev:Den virker skam, men den skal lige over de værste forsømmelser, så kører den sikkert 200.000 til Indtil videre arbejder jeg mig igennem tjeklisten og indtil videre heldigvis kun mindre udgifter, tak fordi du tilbyder lån af tester, det vil jeg huske
Hvis SMC aldrig har rodet med grundjustering mv., tror jeg du vil få dig en gevaldig positiv oplevelse når den bliver gennemført på bilen.
Det kan også tænkes bilen har logget et par fejl, der kunne være værd at tage i opløbet.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.