Lupo går i ´Limp mode´

Alt vedrørende teknikken på 3L
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af H.J.Knudsen »

Hej
Jeg har brug for et godt råd.
Vores Lupo har igennem det sidste halve års tid haft for vane at gå i Limp mode en gang imellem. Det sker altid ifm. et gearskifte. Intervallet imellem hændelsen kan variere fra at gøre det flere gange samme dag til kun at gøre det et par gange om ugen (bilen kører ca. 100 km om dagen).
Pudsigt nok sker det aldrig når bilen/motoren er kold, den kører altid 10 - 15 km inden det sker, efter stop og genstart kan den køre videre i lang tid uden problemer.
Hydraulik systemet virker fint og den taber ikke tryk. Gangsteller og trykkugle er skiftet for et par år siden af anden årsag.
Har lige skiftet koblingsaktuator, det har ikke løst problemet.
Grundindstilling er udført 2 gange uden resultat (i Havdrup)
I øvrigt virker gearskifte, igangsætning og udkobling perfekt, der er ingen andre fejl på bilen.

Er der nogen der har et bud på næste fokusområde
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af 383CI »

Definer "limp mode" ? Altså som trækket forsvinder og bilen er tung?

Hvad gør du for at få den tilbage på "normal" drift?

Hvis du stopper motoren og starten den igen hvorefter den trækker som den skal, kunne det være N75 der fejler.
Det gør den nemlig periodisk når den er kedelig, men kan som oftest tales til fornuft ved genstart.
Næste gang den gør det/mister træk, så op med klappen og se om armen på turboen bevæger sig sår motoren for gas, uden den har været stoppet. Gør den ikke, får bilen jo ikke turbotryk og bliver dermed træls.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af doktorfrank »

Nu får jeg så alligevel lyst til at dele erfaringerne fra forrige uge, hvor vor Lupo gik i Limp i tiltagende grad. Kun den sædvanlige oplysning på comp! Og et tilsluttet vakuummeter med T-stykke i slangesystemet afslørede naturligvis, at systemet var tæt, vakuumpumpen i orden og … at vakuum forsvandt ved først givne belastning ud over tomgang. De hyppigt knækkede ledninger til MAP sensor viste sig intakte, udskiftning af N75 havde ingen effekt. Sååh..deeet…

Lidt olie på garagegulvet afslørede (dagen efter) at den nederste slangeforbindelse til ladeluftkøleren (omsider) var hoppet helt af studsen, fordi spændebåndet ganske enkelt var rustet over.

1 stk. nyt spændebånd var alt, hvad der i dette tilfælde skulle til at klare det. Men om det kan ytre sig som beskrevet, at fejlen kun optræder, når motoren er blevet varm, kan jeg kun have en svag anelse om. Så det er mest for at fortælle, at et evt. værksted, der evt. mener, at man evt. nok hellere må skifte turboen og katalysatoren….måske evt. overdramatiserer for sådan ca. 20.000 kr.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev:Nu får jeg så alligevel lyst til at dele erfaringerne fra forrige uge, hvor vor Lupo gik i Limp i tiltagende grad.

:) Jamen det er jo lige præcist hvad siden går ud på, som jeg ser det. At dele erfaringer så skide godt med bud da.

Lidt olie på garagegulvet afslørede (dagen efter) at den nederste slangeforbindelse til ladeluftkøleren (omsider) var hoppet helt af studsen, fordi spændebåndet ganske enkelt var rustet over.

1 stk. nyt spændebånd var alt, hvad der i dette tilfælde skulle til at klare det. Men om det kan ytre sig som beskrevet, at fejlen kun optræder, når motoren er blevet varm, kan jeg kun have en svag anelse om. Så det er mest for at fortælle, at et evt. værksted, der evt. mener, at man evt. nok hellere må skifte turboen og katalysatoren….måske evt. overdramatiserer for sådan ca. 20.000 kr.

Jamen desværre er der jo værksteder der, i stigende grad, benytter deres ry som LupoKyndige til at suge voldsomt i ejernes lommer. Har lige netop en historie om Mercari der ville skifte turbo på en bil hvor N75 fejlede. N75 koster jo så 750kr. eller i den stil, den renoverede han var på vej ind og bestille +5k plus montering, og så skulle N75 sikkert skiftes alligevel. Så ja "man" skal passe på deres dramatisering. Men de skal jo også leve. VW er undskyldte, de er direkte uden kompetance i Lupo, de er nød til at starte med at skifte fra en ende.

8-)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af doktorfrank »

Det kræver næsten en tilføjelse - eller næsten og næsten, jeg ka jo ikk dy mig: En N75 er stort set det letteste i (Lupo)verdenen at redde fra skrotbunken: Det fabriksmonterede "spændebånd" deles på det tyndeste sted (fx med en minisliber), de sølle tre-fire stumper dratter ud af sig selv, de er støvede fra de mange kubikmeter luft, der er suget igennem i tidens løb, tre pust og et nærmere eftersyn, samle med org. spændebånd plus et af de almindelige fra kassen, og vi er kørende igen. Samlet udgift: 1 kr. eller 2 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af 383CI »

Rep. af N75 er da et konge råd, hvis det kan lade sig gøre. *TommelfingerOpIkon*
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af 2a2 »

du tog vel ikke et billede af dimsen i adskilt tilstand?
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af doktorfrank »

Nååeh, nææh - det gjorde jeg så ikke. Og selv om jeg har én liggende på hylden, synes jeg ikke at jeg vil bruge tid på at gentage processen bare for at lave fotos af noget, der er lige så enkelt som at klø sig, hvor det klør :lol: :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af H.J.Knudsen »

Tak for informationerne, jeg kigger på denne N75 ventil.
Når den er i Limp mode er der ingen speederrespons, så jeg kan ikke komme til at speede den op for at se om armen v. turboen arbejder.
Her til morgen stoppede den igen, præcis samme sted som den plejer. Det er lige før jeg kan sætte et skilt på nedkørslen til motorvejen med ´pit stop for sort Lupo fra Køge´
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af 383CI »

H.J.Knudsen skrev: Når den er i Limp mode er der ingen speederrespons, så jeg kan ikke komme til at speede den op for at se om armen v. turboen arbejder.
Her til morgen stoppede den igen, præcis samme sted som den plejer. ´

Hmm, ingen speeder respons, så tror jeg ikke det er ventilen.
Så må "man" vel til at tænke, hvad ændre sig på turen?
Varme et eller andet sted måske. Eller en forbindelse der ryster løs, men langskud kunne være en føler der bliver varm og dermed forkert, så bilen bliver bange og ikke tør koble ind af frygt for at ødelægge et eller andet.
Kobling/hydraulik station er steder jeg ville følge op på, for er der fejl her et sted giver den jo ikke gas eller kobler af frygt for at smadre noget, men det er langskud.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af doktorfrank »

Enig - det er ikke N75. Familiens anden Lupo var for et halvt års tid siden fuldstændig kulret på lignende vis - og brændte tillige sikringer (det er beskrevet i en gl. tråd). Det var knækkede ledninger og tidvise kortslutninger i ledningsbundtet umiddelbart over starteren. Det kostede timer at finde fejlen + for en kr. loddetin og plaster at kurere.
Hvis den sorte kan klare turen til Ringsted, skal jeg gerne lave en kop eller to med behageligt indhold samt deltage i eftersøgningen … uden at jeg derfor vil love at finde fejlen ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg tør næsten ikke skrive det, men...

... ".. i forbindelse med gearkskifte..." samt ".. ingen speederrespons.." får mig til at tænke på helt opslidte lejer på gearkassens højgearsaksel og derved for lang tasteafstand til g38 (gearkassehastighedssensor).

En fejlkodeudlæsning vil nok være at foretrække her.... ;)



/Claus
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af H.J.Knudsen »

Det er selvfølgelig en mulighed, men ville så slidte lejer ikke resultere i lejestøj fra gearkassen? Jeg syntes ikke gearkassen har ændret ´lyd´ siden jeg købte bilen, har nu kørt 200K i bilen (den har i alt kørt 330K).
Måske det kunne være gearkassehastighedssensoren der er ustabil, er det den der sidder til venstre for koblingsaktuatoren (set i kørselsretningen)
Fejludlæsning viser ingen fejl.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af Qaxius »

H.J.Knudsen skrev:Tak for informationerne, jeg kigger på denne N75 ventil.
Når den er i Limp mode er der ingen speederrespons, så jeg kan ikke komme til at speede den op for at se om armen v. turboen arbejder.
Her til morgen stoppede den igen, præcis samme sted som den plejer. Det er lige før jeg kan sætte et skilt på nedkørslen til motorvejen med ´pit stop for sort Lupo fra Køge´

Haha, så kan jeg også holde ind der, eller hvad?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af Qaxius »

H.J.Knudsen skrev: Fejludlæsning viser ingen fejl.
Hvad har du udlæst den med?
Jeg har VCDS og bor i Herfølge.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af H.J.Knudsen »

Har fået udlæst fejl i Havdrup, viste kun et defekt gløderør.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af Qaxius »

Hvad gav du for udlæsningen?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af don piphans »

Her er et par hurtig bud på når tdi'er går i nødprogram.

Sod
Sod
Sod
;-)

Kig på turbo. Egr. Osv.
Har set flere tdi biler hvor man har set armen på turboen køre ok. Men det var helt lukket af lort.

Sendt fra min mobilehaløjsating.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af Thore J »

H.J.Knudsen skrev:Tak for informationerne, jeg kigger på denne N75 ventil.
Når den er i Limp mode er der ingen speederrespons, så jeg kan ikke komme til at speede den op for at se om armen v. turboen arbejder.
Her til morgen stoppede den igen, præcis samme sted som den plejer. Det er lige før jeg kan sætte et skilt på nedkørslen til motorvejen med ´pit stop for sort Lupo fra Køge´
Er sandheden ikke nærmere at den bare ikke har kræfter til at reagere mærkbart?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo går i ´Limp mode´

Indlæg af Thore J »

Et spørgsmål der stadig mangler at blive besvaret, som jeg mener er væsentligt i denne fejlsøgning..

Hvis du slukker motoren helt og starter igen, kører bilen så normalt (med fuld trækkraft igen?)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar