LED kørelys kvæler DAB radio

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af doktorfrank »

Seriøst - jeg fatter ikke, hvad der sker. Jeg har just monteret kørelys (2 gange 4 stk 1 watt led). Det bryder min ellers så udmærkede DAB radio sig ikke om: No signal. Så snart jeg slukker kørelyset, kommer radiomodtagelsen igen.
Først ræsonnerede jeg, at det var ledningsoverført, da kørelyset var tilsluttet mellem positionslysledning og nærlysledning (så får kørelyset stel via nærlysglødetråden, indtil jeg tænder nærlyset, så går kørelyset ud, og det er jo et lovkrav). Men efter at have lukket kørelyset ude af den del af systemet med et relæ pr side og separat plus, kan jeg desværre konstatere, at problemet måske er en smule reduceret, men radioen dør stadig efter få sekunder og kan kun bringes til at modtage radiosignal igen ved at tænde nærlyset (og altså slukke kørelyset).
Det er ikke spændingsfald til radioen, for de øvrige funktioner (CD, aux osv.) spiller lystigt videre.
Er der nogen der kan komme op med en forklaring?? Og evt. en løsning???
:evil:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af Bandit »

Er der stadig monteret en antenneforstærker når man bruger DAB radio?
Jeg tænker at den jo får strøm og hvis der er blevet byttet om på pin i DIN-stik, kan den være blevet koblet på instrumentlyset.
Hvis instrumentlyset er slukket når du har tændt kørelyset, kommer der så ikke spænding til omtalte pin og din antenneforstærker får ikke strøm...hvis altså den sidder i den forkerte pin ;)

det var pænt mange "hvis'er" men det kan jo være... :lol:
Ulven kommer, ulven kommer
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg vil godt gætte på at der sidder noget switch-mode baseret strømkilde i diodelygterne, der ikke er filtreret elektrisk godt nok :( Støjen fra disse strømregulatore bliver transmitteret på ledninger fra disse, og ligger frekvensmæssigt på DAB-radioens modtagerfrekvens. Din Lupo er netop blevet opgraderet til rullende bredbåndssender :lol:


CE-mærket (Chinese Export)? nej, vel :?:



/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af doktorfrank »

Tak for input. Det er jo lige netop noget i retning af Claus forslag, jeg frygtede. Antenneforstærkeren er kun til FM (og FM er upåvirket) - DAB har sin egen, separate antenne.
Lygterne er E-mærkede (E4 - 000067) og ledningsmarkeringerne er på italiensk/engelsk. Husene er i kompakt alu og lev. er Biltema (42-371).
Kan jeg forsøge at afkoble forstyrrelsen på ledningerne på en eller anden måde?
:P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af Bandit »

HamSjelv skrev:Din Lupo er netop blevet opgraderet til rullende bredbåndssender
Tager du mod Ønsker - Jeg vil gerne høre noget AC/DC :lol:
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af ph. »

Den harhelt nemme må være at sætte dit led direkte på batteripolerne så det er ik noget som kan genere i selve installationen.
hvis det stadig fucker dit DAB så er det lygterne som Claus er inde på
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af doktorfrank »

@Bandit: Jeg er nok mere til Diana Krall og den slags - AC/DC er ikke på min playlist. Kom igen :lol:
@ph: Tak for at du er med her. Jeg har fakatisk flyttet forsyningsledningen til et sikret kredsløb på nogen afstand af lys og radio. Men eftersom det er Audi'en, det drejer sig om, er det ikke så ligetil at etablere en direkte forbindelse fra akkumulatoren (akkumulatorbatteriet, som vi oprindeligt kaldte det, altså indtil det kom til at hedde batteri, på trods af at det jo blot er et ord for en sammenstilling af indtil adskillige, ens dimser :ugeek: ).
Jeg har dog overvejet (også for at fremtidssikre i tilfælde af yderligere el-installationer) at etablere en sikret forsyning i motorrummet udfra startmotor-kablet - det er vel det mest direkte, jeg kan komme på battelatoren :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af Lars Larsen »

doktorfrank skrev:Seriøst - jeg fatter ikke, hvad der sker. Jeg har just monteret kørelys (2 gange 4 stk 1 watt led). Det bryder min ellers så udmærkede DAB radio sig ikke om: No signal. Så snart jeg slukker kørelyset, kommer radiomodtagelsen igen.
...
Er der nogen der kan komme op med en forklaring?? Og evt. en løsning???
Lamperne er udstyret med et switch-mode strømforsyning hvor støjdæmpningen er noget lala. Det vil sige at den laver de 12 volt på ledningsnettet om til en slags velselspænding som transformeres ned til de 3 - 4 volt som lyddioderne skal bruge, istedet for at brænde den overskydende effekt af i en modstand.
Mit bedste tip er den klassiske løsning for radioamatører: at trække noget ferrit til støjdæmpning på hver eneste ledning til kørelyset - ringe, rør eller Klap-ferrit (kaldes også Snap-On ferrit på engelsk) mm. evt sammen med afkoblingskondensatorer til højfrekvens mellem plus og minus på lygterne. Det forhindrer ledningsnettet i at blive en antenne der udstråler den radiostøj der dannes i lamperne.

/Lars
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af Kim B Olesen »

Mine LED kørelys stjæler noget af signalet til fm radioen, så hvis der bliver fundet en nem løsning skal det sgu prøves jer også :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af doktorfrank »

Nu har jeg brugt weekenden til at læse på lektierne - så blev jeg da klogere på switchmode strømforsyninger. Men dimensionering af afkoblingskondensatorer synes jeg det kniber med at få google til at levere. Kan nogen hjælpe med et link :?:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af Qaxius »

Jeg sad også og tænkte en lille bitte kondensator til at tage ripple spændingen.
Den skal være temmelig lille da det vel er MHz som den skal filtrere fra?
Måske en modstand og en diode ind over også ville være en idé.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Et godt sted at starte kan være 100uF/25V/105degC lyt parallelt med 100nF, evt 10nF keramisk. De to kondensatorer skal være at god kvalitet (ikke kinakopi), og skal monteres med korte komponenttilledninger. For at opnå god dæmpning skal de to kondensatorer monteres tættest muligt på støjkilden - de skal monteres INDEN I lampen. Lytten skal være radial.

Sidder der allerede noget filter (kondensator) i Buck-konverteren, så montér noget bedre (ikke kinakopi). En Buck-konverters strømtræk på forsyningssiden er helt ad hel.... til (støjende).

- og nej, der er ingen transformer i strømforsyningen, kun spole.



/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af doktorfrank »

Nu er der så en vis udvikling i projektet - omend ikke til det bedre, for de monterede lamper kan overhovedet ikke skilles ad. SUK.
Det begynder at ligne er bytter - og hvis jeg selv flikker noget sammen, kniber det vist med E-mærkningen. ØV.
I min alder er det af og til fristende med et: Det var lettere i de goe gamle dage. :mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af doktorfrank »

Undskyld, Claus - jeg glemte da at sige TAK :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af Qaxius »

Jeg sidder lige og tænker, hvad med en spole i serie med lampen?
Eller en spoleagtig ting henover ledningerne, ligesom der gerne sidder på de gamle VGA skærmkabler til PCere?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af KMDTHY »

Qaxius skrev:Jeg sidder lige og tænker, hvad med en spole i serie med lampen?
Eller en spoleagtig ting henover ledningerne, ligesom der gerne sidder på de gamle VGA skærmkabler til PCere?
Det er en ferrit, som Lars Larsen har skrevet.

Kunne være sjovt at se med et spektrum analyzer i et skærmrum :ugeek:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
KMDTHY skrev:Kunne være sjovt at se med et spektrum analyzer i et skærmrum :ugeek:

Det ku' være sjovt at se reaktionen hos Biltema når man, på en 14-dages løbetid, beder om konformitetserklæringen (materialegrundlaget for CE-mærkningen) for omtalte lygter. Det er Biltema der er importører, så de alene og kun dem, har ansvaret for fremskaffelse af denne erklæring.

Men ja, stakkevis af gode ferritkerner (ikke kinakopi) kan måske også reducere den samlede udstråling. (Ferritten skal være tabsgivende i det frekbensområde man ønsker dæmpning)


/Claus
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af Qaxius »

Prøv at returnere dem og se om det bare et lygterne som er kaputte.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Qaxius skrev:...se om det bare et lygterne som er kaputte.

Det er de...

.. Og det vil det næste sæt også være

.. Og sættet efter

.. Og det ny-ombyttede sæt.


Det kan faktisk afgrænses til at ALLE lygtesæt vil være 'kaputte' (Hvilket er en helt forkert anvendt term for økonomisk profit).




/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: LED kørelys kvæler DAB radio

Indlæg af doktorfrank »

Da jeg nu selv har bragt denne tråd op igen (ved at referere til den andetsteds) er det langt over (senge)tiden med en opdatering. Kort efter det sidste indlæg demonterede jeg lygterne, fordi TO DIODER VAR BRÆNDT AF :roll:
Biltemas meget imødekommende ekspedienter tog lygterne retur, lavede en fejlrapport og fik afdelingslederen til at kontakte mig. Han ville lade det gå videre til Sverige med anmodning om at fremskaffe dokumentation for lygterne.
Og så har jeg ikke hørt noget siden :roll:
Jeg har heller ikke rykket for svar :(
I stedet har jeg monteret et par lygter fundet på ebay til lidt over 100 kr. De kom fra Bulgarien. Forsynet med diodepærer fra Biltema (2 for en hund) har de fungeret upåklageligt lige siden. Til min tilfredshed - og uden at påvirke DAB-modtagelsen 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar