gearolie aftapningsprop placering
gearolie aftapningsprop placering
Hej folkens, så skal der skiftes gearolie, men er uklar på hvilket hul det skal ud af.
Den guide jeg fandt havde meget dårlige billeder.
Kan nogen herinde fortælle mig om jeg peger på den rigtige bolt, hvor at olien skal ud?
Den guide jeg fandt havde meget dårlige billeder.
Kan nogen herinde fortælle mig om jeg peger på den rigtige bolt, hvor at olien skal ud?
- Vedhæftede filer
-
- rps20140413_094912.jpg (74.73 KiB) Vist 7703 gange
-
- rps20140413_094343_477.jpg (118.51 KiB) Vist 7704 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: gearolie aftapningsprop placering
Den nederste af de 1 rustne "umbraco" bolte der sidder i gearkassen er aftapning. Den ovenover påfyldning.
Som minimum bør du sætte bilen vandret når du tapper af, for at få mest muligt ud evt. løfte i side eller røv så det sidste komme med.
Husk der skal 3,1L på. de fleste vælger at påfylde gennem speedemeterdrevet i toppen, det er svært at få det på uden det løber over gennnem påfyldningen.
De geniale tyske ingenøre har sænket proppen og gearoliemængden for at spare vægt, i forhold til en PoleGearkasse som Lupoèns er bygget på. Resultatet er jo så bare så uheldigt, men med en vis tysk komsekvens, at gearkasserne brænder af fordi der er for lidt olie.
Pas på når du tager drevet op, det hele skal med og ryger det/noget ned i gearkassen har du noget at bruge eftermiddagen på.
Som minimum bør du sætte bilen vandret når du tapper af, for at få mest muligt ud evt. løfte i side eller røv så det sidste komme med.
Husk der skal 3,1L på. de fleste vælger at påfylde gennem speedemeterdrevet i toppen, det er svært at få det på uden det løber over gennnem påfyldningen.
De geniale tyske ingenøre har sænket proppen og gearoliemængden for at spare vægt, i forhold til en PoleGearkasse som Lupoèns er bygget på. Resultatet er jo så bare så uheldigt, men med en vis tysk komsekvens, at gearkasserne brænder af fordi der er for lidt olie.
Pas på når du tager drevet op, det hele skal med og ryger det/noget ned i gearkassen har du noget at bruge eftermiddagen på.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: gearolie aftapningsprop placering
Hvad med den som jeg peger på med min topnøgle arm? Den sidder da nederst på gearkassen eller?
Er det ikke den?
Er det ikke den?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: gearolie aftapningsprop placering
Så fik jeg bundproppen ud med varmepistol og forlængerarm på Biltema oliepropsættet.
Olien var gennemsigtig og jeg satte proppen i lige som den var ved at være tom.
Så nu skal der bare de 3 dunke castrol olie i som jeg har klar.
Men igen er der brugt dårlige billeder i de guides der findes herinde, så jeg har taget et selv og søger nu bekræftelse på at det er det rigtige ting jeg har taget billede af?
Olien var gennemsigtig og jeg satte proppen i lige som den var ved at være tom.
Så nu skal der bare de 3 dunke castrol olie i som jeg har klar.
Men igen er der brugt dårlige billeder i de guides der findes herinde, så jeg har taget et selv og søger nu bekræftelse på at det er det rigtige ting jeg har taget billede af?
- Vedhæftede filer
-
- rps20140413_105610_249.jpg (146.44 KiB) Vist 7695 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: gearolie aftapningsprop placering
Så vidt jeg kan se på det første af dine (meget fine) fotos, har du allerede skruet den "almindelige påfyldningsprop" ud - den kan du sagtens bruge i stedet for speedo-drevet: Hvis du har en slangde, der passer tæt i påfyldningshullet, hælder du bare de 3,1 liter på fx ved hjælp af en tragt i den øverste ende af slangen. Så gælder det bare om at være hurtig med proppen, når du fjerner slangen; det behøver kun at være ganske få dråber, der undslipper
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: gearolie aftapningsprop placering
Så fik jeg den nye olie i.
Jeg brugte drevets hul da jeg hverken har slange eller tragt.
Tømte blot dunken for luft, satte en finger for og førte dunken ned i hullet og slap.
Så løb det selv med et par lette tryk engang imellem.
Jeg brugte drevets hul da jeg hverken har slange eller tragt.
Tømte blot dunken for luft, satte en finger for og førte dunken ned i hullet og slap.
Så løb det selv med et par lette tryk engang imellem.
- Vedhæftede filer
-
- rps20140413_120133_854.jpg (184.21 KiB) Vist 7694 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: gearolie aftapningsprop placering
Gratulerer
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: gearolie aftapningsprop placering
Jeg takker for hjælpen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: gearolie aftapningsprop placering
"Note to self"
Gearolie skiftet ved 357.502km
Gearolie skiftet ved 357.502km
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: gearolie aftapningsprop placering
Tillykke med skiftet.
Gearolien blev skiftet første gang på min ved 436.000 km, uden at olien så træls ud. :O
Men mon ikke det var tiltrængt alligevel
Er det blevet skiftet før på din?
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Gearolien blev skiftet første gang på min ved 436.000 km, uden at olien så træls ud. :O
Men mon ikke det var tiltrængt alligevel
Er det blevet skiftet før på din?
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: gearolie aftapningsprop placering
Det er uvidst.
Den har været ejet af en middelaldrene dame og passet hos VW Holbæk.
Olien var mørk men gennemsigtig og der var 2,7liter på vil jeg tro.
Den har været ejet af en middelaldrene dame og passet hos VW Holbæk.
Olien var mørk men gennemsigtig og der var 2,7liter på vil jeg tro.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: gearolie aftapningsprop placering
hej
hvis i mener at der skal 3,1 liter på,er det så ikke for lidt bare at hælde 3x 1liters dunke på...???
mvh
tom
hvis i mener at der skal 3,1 liter på,er det så ikke for lidt bare at hælde 3x 1liters dunke på...???
mvh
tom
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: gearolie aftapningsprop placering
Jo
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: gearolie aftapningsprop placering
Hvis det endelig handler om at spare indkøb af en liter, hvoraf de 90 procent skal gemmes til senere efterfyldning, synes jeg da bare at man kan lade være med at tappe den sidste kopfuld af - hvis den gamle olie ellers (som Vyffes) er uden vand og spåner (!) går det nok i forbindelse med 3 hele liter frisk olie.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: gearolie aftapningsprop placering
Det var præcis det jeg gjorde.
Olien var klar men mørkere end den nye og så satte jeg bare proppen i igen inden af alt olien var ude og antager at der også sidder en god slat olie på samtlige gearhjul osv.
Så min ikke der er 3,1 liter i.
Om det er 3,0liter eller 3,15liter, det betyder sgu nok ikke noget.
Olien var klar men mørkere end den nye og så satte jeg bare proppen i igen inden af alt olien var ude og antager at der også sidder en god slat olie på samtlige gearhjul osv.
Så min ikke der er 3,1 liter i.
Om det er 3,0liter eller 3,15liter, det betyder sgu nok ikke noget.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: gearolie aftapningsprop placering
ved godt det er et gammelt indlæg. men bliver nysgerrig nu, hvad er de to torx skruer til som er på 2. billede ?
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: gearolie aftapningsprop placering
Lidt skiftemekanisme og bakgearsvælger - dem kan jeg kun anbefale IKKE at skrue ud, medmindre du alligevel skal ha' renoveret gearkassen.
Mvh,
Atjuh 3L.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: gearolie aftapningsprop placering
Mon ikke de holder indmaden i gearkassen samlet, jeg ville ikke under nogen omstændigheder "pille" ved dem.
Sussi
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: gearolie aftapningsprop placering
Sussi, se ovenfor
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: gearolie aftapningsprop placering
Vi er enige, men jeg kan da ikke gøre noget ved, at du var hurtigere en migAtjuh 3L skrev:Sussi, se ovenfor
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.