Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
madsp
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 3. jun 2013 11:31
Geografisk sted: Tylstrup (nord for Aalborg)

Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af madsp »

Står med en lupo der er ved at give mig flere grå hår end nødvendigt.

Kørte på en landevej og alt var vel. Kom op bag en mindre hurtig bil på vej og slap speeder. Lupo´en kobler ud som den plejer.
Efter lidt tid giver jeg så gas igen, men der sker ikke en dyt. kobler ikke ind og kan ikke vælge gear.

Får bilen hjem og tjekker om hyd pumpen køre og om den har tømt sig for hyd væske. Dette er ok.
Sætter en tester på (netech) og laver en fejlsøgning. Den viser en gløderørs fejl men det burde ikke have noget at sige.

Vil så køre en grundjustering men dette vil den ikke være med til heller. Den Køre med koblingen.

Så en punkt status.

-lupo årgang 05
-bil og motor kørt 160.xxx
-hyd pumpe køre og væskestand ok.
-motor starter i N men ikke i stop. Tager fint omdrejninger. Ingen metalliske lyde fra kobling osv.
-intet udslag når der trykkes på bremse. kobling cylinder køre ikke.
-Batteri pillet fra/sat på. ingen effekt på problemet.
-gearvælger kan flyttes rundt. indikator flytter sig fra N, R. flytter sig ikke ved forsøg på man gearskift osv.
-Prøvet at tage stik af ved hyd pumpe for at juster kobling. Den står i konstant åben. Når stik fjernes falder den tilbage i lukket. justering ok.


Nogen gode ideer til hvad der skal ledes efter og hvad fejlen kan være?

På forhånd tak.

mads
madsp
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 3. jun 2013 11:31
Geografisk sted: Tylstrup (nord for Aalborg)

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af madsp »

Update. efter af have kørt test rigtig mange gange kom der en fejl ved automatik.

Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\6N0-927-735.lbl
Styreenhedsnr:: 6N0 927 735 H
Komponent : DS085 Getriebe 1390
Kodning : 00000
Forhandler : WSC 00000
VCID: 3D71CA29371FA6F6BF5-095C

2 fejlkoder fundet:
01612 - Ventil for koblingsregulator (N255)
36-00 - Afbrydelse
00841 - Føler for hydrauliktryk - gearkasse (G270)
35-00 - -


Kan dette være grunden til mit problem, eller dækker de over en helt 3´de fejl. Kan det være den omtalte bremse kontakt der spiller mig et trick?

på forhånd tak. mads
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af 383CI »

Har du justeret koblingen til 1,85v

Umiddelbart lyder som der er problemer med den, men hvis fejlen med trykket fortsætter efter nulstilling skal den jo klarlægges inden du kan forvente den fungere som den skal.
Har ikke hørt om sådan en føler der er gået i stykker, men det kan selvfølgeligt ske.
Med de km på den tid lyder det som bilen køre en del bykørsel? og dermed har en masse ind og udkoblinger?
Når du er ved at pille så skift endeligt gearolie hvis der ikke er maks styr på det. Husk 3,1 L
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
madsp
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 3. jun 2013 11:31
Geografisk sted: Tylstrup (nord for Aalborg)

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af madsp »

Den står med åben kobling med det samme der kommer tænding på. tog stikket ved pumpen for at se hvordan den stod med lukket. Der stod den med 1.90V

Kan 0.05 være nok til den ikke engang vil starte med en grundjustering?

Den køre sådan blandet kørsel.

mvh mads
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af 383CI »

madsp skrev:
Kan 0.05 være nok til den ikke engang vil starte med en grundjustering?


mvh mads

Nej, kort og godt. Det er smukt.

Kommer fejlen igen omkring den trykføler? Hvis JA og den alligevel åbner koblingen og pumpen stopper korrekt kunne et bud jo være fejl på den.

Yagss, læser lige ordentligt. Den fejl på ventilen til koblingsføleren har jeg aldrig hørt om, men hvis den ikke virker, eller er afbrudt dom der jo står, kan den jo ikke aktivere koblingen, eller deaktivere om vi vil, så bilen kobler ind.

Tjek evt.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ault_Codes
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af doktorfrank »

Noget lignende har jeg da været gråhåret over - uden at kunne pege lige præcis på, hvor nullermanden havde bestemt sig for at gøre knuder, blev erfaringsbogen suppleret med dette: En komplet adskillelse, rengøring og kontrol af hydraulikstationen incl. modstandsmåling på de elektriske komponenter eliminerede problemerne. Det lyder måske kompliceret, men ved hjælp af den fremragende guide her på siderne er det faktisk slet ikke så slemt (nå, ja - men kun første gang)
God jagt :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
madsp
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 3. jun 2013 11:31
Geografisk sted: Tylstrup (nord for Aalborg)

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af madsp »

Jeg er desværre ret sikker på det ikke kan være hyd stationen da den er blevet skiftet inden for det sidste år. man skal dog aldrig sige aldrig.

koblings cylinderen virker ved lidt manual hjælp i form af stik afmontering på stationen. Den kan både åbne og lukke som den skal og tallene er som de skal. Når stationen så er koblet på, stiller den sig i konstant åben.

Men ved ikke hvordan gearkassen står. Kan den have smidt gearvælgeren midt i et gearskift eller så og derfor så står med åben kobling? Eller kan gangvælger og gearkasse udelukkes?

Har læst lidt om slidte ledninger også kan være en bandit på lupo, men igen den er fra 05. Og kan det udløse sådan en fejl?

vh mads
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af Andreasf »

madsp skrev:Kan dette være grunden til mit problem, eller dækker de over en helt 3´de fejl. Kan det være den omtalte bremse kontakt der spiller mig et trick?
N255 har jeg også bøvlet med.
Det gjorde dog den ikke kunne styre sine indkoblinger, så de blev så hårde, at motoren gik ud.

Check ledningsned og stik som det første!

N255 er den cylinderformede dims på forsiden af hydraulikstationen.

Kan det tænkes, at der er kommet urenheder i systemet og det bare skal skylles igennem med en go' liter olie?

Du kan i øvrigt sagtens grundjustere med 1,90V.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af Vyffe »

Prøv tricket med at skylle hydraulikstationen igennem med afmonteret trykkugle.

Det har reddet mig på en motorvejsbro i Østrig engang hvor fatters lupo ikke ville noget som helst.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af Vyffe »

Metoden et beskrevet andetsteds her på forum

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
GIGI
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 23. jan 2012 23:42
Geografisk sted: Vanløse

Re: Lupo vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok.

Indlæg af GIGI »

Hej allesamen!

Jeg har haft det samme problem med min lupo,( vil ikke skifte gear eller grundjustere. hyd ok).
Problemet var en defekt i koblingsarmen,(knækket i svejsning)
Mvh.George
Besvar