Så måtte lupoen have en pause.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Andreas K »

Hey folkens.

Min stakkels Lupo holder stille.

Det startede i går med at den begyndte at sige "klonk" når den skiftede gear, både op og ned.
Tænkte det måske var en død aksel, men undrede mig over man kunne mærke det i hele bilen når lyden kom.
Fik tjekket den i dag, og til min store overraskelse var motoren ved at stikke af :(

Motorophænget i passagersiden, ved tandremsdækslet, var lidt langt fra beslaget på motoren.
Det hænger kun halvt fast i én meget bøjet bolt, en bolt knækket og en bolt revet direkte ud af beslaget med gevind og det hele.

Er der nogen der har prøvet noget lignende? Og evt ved hvad beslaget og bolte koster ? Nåede ikke at få fat i ve i dag.

Mvh. Andreas
Vedlægger billeder :

Billede

Billede

Billede
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Kim B Olesen »

Hold da op - flot klaret :lol: Jeg synes at have hørt om det en enkelt gang før herinde, det er noget med at nogle af de bolte er strækbolte, eller i hvert fald bolte som bør udskiftes ved demontage :? ikke at jeg har gjort det ;)
Det har jeg også til at ligge, ellers vil jeg også tro Riis er leveringsdygtig der ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af sussi »

Du har ret Kim, hvis man ikke bruger nye bolte efter tandremsskift, risikerer men netop ovenstående.
M.v.h. sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg kan huske der var nogen her på sitet der kaldte mig idiot sidste gang jeg skrev at strækbolte kun må spændes EN gang :evil:

Folk (og autoriserede mekanikere) lærer det nok på et eller andet tidspunkt, måske engang i næste årtusind.


BTW:
Udgiften til nye strækbolte ifb. med tandremsskifte på en Lupo 3L er ca. 120kr., når disse hentes til listeprisen henne hos VW. Dette antaget at det nedre kødben ikke demonteres......



/Claus
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af VAGtech.dk »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Jeg kan huske der var nogen her på sitet der kaldte mig idiot sidste gang jeg skrev at strækbolte kun må spændes EN gang :evil:

Folk (og autoriserede mekanikere) lærer det nok på et eller andet tidspunkt, måske engang i næste årtusind.


BTW:
Udgiften til nye strækbolte ifb. med tandremsskifte på en Lupo 3L er ca. 120kr., når disse hentes til listeprisen henne hos VW. Dette antaget at det nedre kødben ikke demonteres......

Vi skifter dem ALTID, netop af den der årsag!!!
du skal ha et komplet nyt motorophæng, som desværre er halv dyrt.
Det er MEGET almindeligt at se at grevinderne er defekte.


/Claus
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af VAGtech.dk »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Jeg kan huske der var nogen her på sitet der kaldte mig idiot sidste gang jeg skrev at strækbolte kun må spændes EN gang :evil:

Folk (og autoriserede mekanikere) lærer det nok på et eller andet tidspunkt, måske engang i næste årtusind.


BTW:
Udgiften til nye strækbolte ifb. med tandremsskifte på en Lupo 3L er ca. 120kr., når disse hentes til listeprisen henne hos VW. Dette antaget at det nedre kødben ikke demonteres......

/Claus
De skal ALTID skiftes.
jeg har set mange flotte eksempler på bolte fra gamle plovskær osv. anvendt fordi de ikke ku få andet til at bide.
og gevinderne DØR hvis de spændes med forkerte bolte for mange gange, og så er det desværre byt til nyt...

Motorophænget er desværre dyrt, og pas på med brugte, for så kan du ende med at stå i samme situation efter kort tid.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
kbno
Indlæg: 120
Tilmeldt: man 6. feb 2012 16:36
Geografisk sted: Biltris
Kontakt:

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af kbno »

Jeg fik lavet tandrems skift for 50000 km siden hos 3L værkstedet i Tune - og jeg kan ikke se strækbolte på regningen. Bliver disse pillet af ved sådan en omgang og skifter de dem så automatisk. Man bliver da lidt nervøs ved at læse dette


Sendt fra min iPhone via Tapatalk!
Hygge - Kim

Lupo 3L 09/2000 0 --> 85.300 km - Rekord 2,7 l/100 over 156 km - 5,5 l/100 over 2000 km
Lupo 3L 05/2003 146k --> 215k km - Rekord 3,3 l/100 over 1400 km - Købt Feb 2012 - solgt Dec 2014
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af ph. »

Tjaee min fik skiftet tandrem 6.gange uden at få skiftet bolte i ophæng uden problemer
så man har åbenbart lov at være heldig
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Riis »

Har komplette ophæng til at ligge, hvis du mangler dele.
Byt til Brugt.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Qaxius »

Er der ikke en herinde der har billeder af hvordan man skifter tandremmen selv?
Synes at 6000,- hos JP er alt for meget, til mit budget ihvert fald.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Søren »

Det jo så inkl stort service og diesel filter.. alt tandrem skifte er vist kun 3000kr og så en 1000 lap, hvis din vandpumpe også står til udskiftning
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:Er der ikke en herinde der har billeder af hvordan man skifter tandremmen selv?
Synes at 6000,- hos JP er alt for meget, til mit budget ihvert fald.
FAQén
Vh. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Thore J »

Qaxius skrev:Er der ikke en herinde der har billeder af hvordan man skifter tandremmen selv?
Synes at 6000,- hos JP er alt for meget, til mit budget ihvert fald.
Det var da heller ikke så lidt..
Steffen tager 3999 http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-211
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Vyffe »

Tandremssæt uden vandpumpe og dæmper kan klares for under 1000 kr.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Qaxius »

stort service til 5500,- uden vandpumpe.

http://www.3liter.dk/ProdukterVAG3L.htm
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af ph. »

Thore J skrev:
Qaxius skrev:Er der ikke en herinde der har billeder af hvordan man skifter tandremmen selv?
Synes at 6000,- hos JP er alt for meget, til mit budget ihvert fald.
Det var da heller ikke så lidt..
Steffen tager 3999 http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-211
Som jeg læser det så er Steffens pris da også KUN for tandremskift =Intet service

Så hvis ellers det er rigtigt læst så ser det ud til at JP er billigere end Steffen... da et tandremsskift incl. vandpumpe ser ud til at koste 3637,00 ved JP
Service VW Lupo 3l:
Stort service med dieselfilter kr. 3.258,-
Stort service med Dieselfilter Og Tandrem kr. 5.942,-
Tillæg for udskiftning af Vandpumpe Kr. 953,-
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af Søren »

Steffen er så vidt jeg kan se en andelse billigere en Jesper, men så skal det jo holdes op mod en tur / retur over broen ( for sjællanderne)
Det minder mig sku da lige om at min 3L skal ha olie om under 1000km :oops:
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
ph. skrev:Stort service med dieselfilter kr. 3.258,-
Stort service med Dieselfilter Og Tandrem kr. 5.942,-
Tillæg for udskiftning af Vandpumpe Kr. 953,-
Hmm, det minder mig om at for min vogn koster et stort service 2200kr, mens et lille service koster 1800kr. Som ekstra bonus hertil er der ikke, i hele bilens levetid, udgifter til tandremsskift.

Nåeh ja, glemte jeg at skrive at MIN årlige grønne afgift er 580kr?


God påske derude.


/Claus
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af VAGtech.dk »

ph. skrev:
Thore J skrev:
Qaxius skrev:Er der ikke en herinde der har billeder af hvordan man skifter tandremmen selv?
Synes at 6000,- hos JP er alt for meget, til mit budget ihvert fald.
Det var da heller ikke så lidt..
Steffen tager 3999 http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-211
Som jeg læser det så er Steffens pris da også KUN for tandremskift =Intet service

Så hvis ellers det er rigtigt læst så ser det ud til at JP er billigere end Steffen... da et tandremsskift incl. vandpumpe ser ud til at koste 3637,00 ved JP
Service VW Lupo 3l:
Stort service med dieselfilter kr. 3.258,-
Stort service med Dieselfilter Og Tandrem kr. 5.942,-
Tillæg for udskiftning af Vandpumpe Kr. 953,-
Vores priser på tandremsskift er ret tæt på at være ens.

Ligeledes tandrem med service, hvad enten det er stort eller lille service.
Vores priser på tandrem med service står ikke nævnt på vores hjemmeside.
men er:

4999,- lille service med tandrem
6399,- stor service med tandrem
6899,- stor service, brændstoffilter og tandrem.

Vi skrifter IKKE en tandrem uden at skifte vandpumpen.

men jeg kan så i hvert fald garantere, at de omtalte strækbolte er med i prisen når det bliver lavet hos VAGtech.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Så måtte lupoen have en pause.

Indlæg af doktorfrank »

Jeg synes, at det er en interessant diskussion om strækbolte, fordi sammenhængen mellem årsag og virkning bliver efterladt i baggrunden.
Strækbolte kaldes sådan, fordi de er beregnet til at blive spændt netop så meget, at de når flydegrænsen - dvs. bliver strakt = forlænget permanent, hvilket typisk sker lige i overgangs-zonen til maskindelens indvendige gevind.
Ideen har så vidt jeg har fattet det, mest betydning i en robotiseret fremstillings/montage-situation. Fidusen er jo, at sammenspændingstrykket bliver fuldstændig ensartet (indenfor boltens fremstillingstolerance), i modsætning til momentspænding, hvor mange forskellige variable gør det mere usikkert: Friktion i gevindet, i bolthovedets anlægsflade osv.
Da strækboltens "rynker" således er deformeret (forlænget) i de øverste to-tre omgange af den del af gevindet, der er indenfor i godset på maskindelen, opstår en overbelastning/svækkelse af godset. Det betyder ikke så meget, med gevindlængder på 3-4 gange gevinddiameteren i aluminiumgods - de første gange processen gentages, men svækkelsen af gevindet forplanter sig vel dybere ned for hver gang processen gentages.
Og hvor vil jeg så hen med den søforklaring? Hvis et tandremsskift skal gentages 10 gange (1 million km siges det jo, at vi har i udsigt i heldigste fald) skal der en anden samleteknik til. Jeg ser altid grundigt efter, når strækbolte demonteres: Sammenligner med et frisk gevind, er gevindstigningen synligt forlænget, er bolten sikker brugt flere gange med stadig forøget forlængelse til følge, og så er det direkte i brokkassen. Men en bolt, der ikke er strakt synligt, kan ikke gøre skade på gevindet ved genmontering, og hvis man undgår at strække den (kun spænder til "lige før" og evt. for en sikkerheds skyld har givet den en dråbe låsevæske øverst i gevindet) så er det vel OK i min bog.
Endelig: Nej, jeg kunne ikke drømme om at spare udgiften til nye bolte, når det kommer til fx topstykke/toppakningsskift. Men i et motorophæng synes jeg, at det er helt forsvarligt.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar