Gearkasse igen, eller ?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Plop »

Ja så blev det min tur igen :-(
Her til morges da jeg kørt på arbejde, holdt den pludseligt op med at tage gas.
Jeg rullede en lille kilometer, til jeg kunne komme til at holde uden at generer den øvrige morgentrafik.
Jeg slukkede motor, og prøvede at starte igen, og først ville den ikke, (der stod den i stop), men da jeg satte den i N,
startede den igen. Den koblede også til da jeg satte den i D, men jeg tror det var i et højt gear, for den gik ud da den skulle trække,
og føltes som om man prøvede at starte i et højt gear.
Jeg tjekkede væskestanden på hydraulikken, efterfyldt med ca. 2 dl og startede bilen igen.
Nu lagde jeg mærke til at den "klikker", som om den prøver at skifte gear, endda i N.
Kan den sidde fast i et gear, eller ? Jeg tror jeg var i tredje da den koblede ud og ikke ville tage gas igen.
Den tager ikke gas, og reagerer hverken i R eller D.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af KMDTHY »

Hvad siger VCDS ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Vyffe »

Synd resten af sangen og vend tilbage med et resultat :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af 383CI »

Kunne tyde på kedelig koblings cylinder, også udfra oliespildet og det med den starter i "N" og ikke "stop"
Når det så er sagt stoppede Lupo1 på samme måde som beskrevet, eller noget der ligner, for længe siden.
Her var det den "klods" der sidder på akslen der går ind i gearkassen der var gået løs.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Plop »

Tak for input, jeg må have kigget på den engang i aften hvis jeg kan få den hjem, jeg gik det sidst stykke på arbejde,
så jeg har ikke haft mulighed for at sætte VCDS på endnu, eller rode med det, ville bare lige have lidt at gå efter når jeg skal i gang med den
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Andreasf »

Plop skrev:Tak for input, jeg må have kigget på den engang i aften hvis jeg kan få den hjem, jeg gik det sidst stykke på arbejde
Hvis den ikke er blevet glad igen, så prøv at hive strømmen fra dyret, så den kommer ud af evt. nødprogram.

Hvordan var indkoblingerne?
viewtopic.php?f=13&t=3808
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Plop »

Uden at gøre andet Andreas, eller skal jeg synge først ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - det kan der ikke ske noget ved ;) det kunne godt lyde som da min kammerats arm i bunden af gangstelleren knækkede :(
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Plop »

Det eneste jeg har nået, er at få den transporteret hjem. Da jeg hentede den, lå al hydraulik olien i en sø under bilen.
Så det er vidst et spørgsmål om det er skiftemekanismen, eller koblingscylinderen.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Kim B Olesen »

Øv :( men så burde det da være til at finde hvor det er galt :)
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Plop »

HeHe tja, op på liften, af med slæden, hæld hydraulikolie på, og se hvor det pisser ud. :(
Plop
Indlæg: 282
Tilmeldt: man 16. apr 2012 20:22
Geografisk sted: Ribe

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Plop »

Hvad er det mest sandsynlige ?
Den er i hvert fald i gear, jeg vil tro 3. eller 4.
Det var man ikke i tvivl om da den skulle op på autotraileren i går, med en båndstrammer, fordi der ikke var spild på traileren.
Mit umiddelbare gæt, vil nok være koblingscylinderen, og når den ikke kan trække koblingen, kan den heller ikke få skiftemekanismen til at hive den ud af gear.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Gearkasse igen, eller ?

Indlæg af Qaxius »

Evt giv den en gang motorrens og vask motoren ned. Så er det nemmere at se hvor den er utæt og det hele er renere at arbejde med.
Jeg tænker at din motor er godt snasket i forvejen.
Nu du er under bilen, så tjek lige gangstellerarmen.
Min var meget løs og der stod den også og hamrede løs i gearene uden at komme nogle veje.
Den gik også i RTFM da den blev grundjusteret.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar