Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget and

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Nabu
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 13:56
Geografisk sted: Østjylland

Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget and

Indlæg af Nabu »

Hej venner,

Min Lupo har fået skiftet brugt gearkasse, kobling og mere inden for de sidste 6 mdr. Den har kørt 308.000 km. Ved ikke om den fortsat vil give problemer. Synes I jeg fortsat skal beholde den?

Sidste måned fik jeg lavet noget slavecylinder i "bunden" så den ikke drypper med hydralikolie. Men det hjalp ikke. Nu drypper den stadig. I går kunne jeg ik starte bilen. Symptomerne den havde var at den som sagt dryppede med hydralikolie og når jeg kørte på vejene frøs den fast i gearne og gad ikke skifte gear? Hvad er problemet? Hvad skal jeg udskifte for at den kan køre igen? Synes I jeg snart skal sælge bilen? Der er nul rust, ny kobling, ny brugt gearkasse, rustbehandlet osv. fuld servicebog. Men er bare træt af den inden for det seneste har kostet mig 25.000 til 30.000 kroner. Skal jeg fortsætte med denne bil eller skal den sælges?
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Bandit »

Behold den hvis du har mod på det og ellers er glad for bilen; de 25-30 k du har brugt ekstra får du aldrig ind igen ved salg.

Du bruger vel et af de "anerkendte" 3l værksteder?

Hvis du har fået tætnet en læk af et værksted og reparationen ikke er tilstrækkelig, gælder normalt reklamationsret.
Ulven kommer, ulven kommer
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Daaaarn »

Nu hvor du har brugt en formue på den ville det være rigtig dumt at sælge! Få da noget fornøjelse ud af bilen. :)

Find utætheden og gør det tæt. Syng sangen derefter. Det er det første du bør gøre.. :)
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Nabu
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 13:56
Geografisk sted: Østjylland

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Nabu »

Hej,

Tak for jeres svar. Men stadig ik noget svar på hvad der kan være galt?

Hvad mener du med sangen er det at den skal grundjusteres efter reparationen?

Den bliver laver hos Mercari biler i Randers så det burde være ok.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Vyffe »

Find "sangen" i FAQ.

Der må da være garanti på de reparationer du har fået lavet.

Tilbage i hovedet på Marcari asap.

Marcari har i øvrigt ikke det bedste omdømme længere..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af 383CI »

Vyffe skrev:Find "sangen" i FAQ.


Tilbage i hovedet på Marcari asap.

Marcari har i øvrigt ikke det bedste omdømme længere..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Nej de må sgu lave den, uden beregning. Hvis den spilder olie bliver der jo for lidt på et eller andet tidspunkt, så begynder den at døje med at skifte, så det kan være derfor den ikke skifter ordentligt. Hvis du har skiftet sylinder og det ikke har hjulpet skal her det jo været forkert at skifte den, ren VW logik du skal betale for den, men Mercari er blevet rigtigt gode til at skifte i vildskab udne der sker en skid ved det, ud over den godtroende kunden lænses.

Men Mercari må da finde en fejl og udbedre den/skifte enhed, nu de har skiftet i vildskab uden det har hjulpet.
Desværre slet ikke en uhørt historik fra deres side, er jeg ked af at sige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Vyffe »

Hvad er det du er uenig i 383CI?

Første forklarer jeg sangen og så siger jeg at han skal smide den tilbage i hovedet på Marcati :roll:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Liltorp
Indlæg: 156
Tilmeldt: tors 20. jan 2011 19:59
Geografisk sted: 4700/Sydsjælland/Blangslev

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Liltorp »

Der skal ikke betales for en vare der har 0 værdi. Heller ikke hvis det er en reparation af en bil. Tilbage til værkstedet og bed dem ordne den
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Thore J »

Daaaarn skrev:Nu hvor du har brugt en formue på den ville det være rigtig dumt at sælge! Få da noget fornøjelse ud af bilen. :)
Sådan hænger det ikke altid sammen.. nogle gange skal man også bare indrømme tabet, og så lortet videre inden den næste dyre ting eksploderer!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af 383CI »

Vyffe skrev:Hvad er det du er uenig i 383CI?

:roll:
Ïntet, jeg understøtter det du skriver.
Daaaarn
Indlæg: 277
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:34
Geografisk sted: 9000

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Daaaarn »

Thore J skrev:
Daaaarn skrev:Nu hvor du har brugt en formue på den ville det være rigtig dumt at sælge! Få da noget fornøjelse ud af bilen. :)
Sådan hænger det ikke altid sammen.. nogle gange skal man også bare indrømme tabet, og så lortet videre inden den næste dyre ting eksploderer!
Nu hvor vi snakker Lupo 3L så ville det! :) Det er begrænset hvad det koster at holde en 3L'er kørende!
Gennemsnittet ligger på 30 km/L...
Rekord: (længst) 34,4 - (kortest) 21,2 km/L
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Kim B Olesen »

Du skal have fundet ud af hvor den drypper fra som det første, så kan det sådan set være det løser sig selv ved at ordne det ;)
Det kunne jo godt være at Mercari havde gjort det rigtige og skiftet det der dryppede, og den så bare drypper fra et sted mere ;) ellers er det en ommer :)
Nabu
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 13:56
Geografisk sted: Østjylland

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Nabu »

Tak for alles svar.

Først dryppede den med hydrulikolie og derfor kom de en slavecylinder op som oftest hjælper 9/10 biler. Men det gjorde det desværre ikke for mit vedkommende. Det kostede omkring 3-4000 kroner. Men nu var den gået i stå. Her i sidste uge har jeg så fået en brugt gangsteller i hos dem for 6700 kroner og nu kører den heldigvis som en drøm - selvom jeg måske gerne ville have fået skiftet til en brugt fra starten hvis jeg vidste prisforskellen var så lille.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af 383CI »

Nabu skrev:Tak for alles svar.

Først dryppede den med hydrulikolie og derfor kom de en slavecylinder op som oftest hjælper 9/10 biler. Men det gjorde det desværre ikke for mit vedkommende. Det kostede omkring 3-4000 kroner. Men nu var den gået i stå. Her i sidste uge har jeg så fået en brugt gangsteller i hos dem for 6700 kroner og nu kører den heldigvis som en drøm - selvom jeg måske gerne ville have fået skiftet til en brugt fra starten hvis jeg vidste prisforskellen var så lille.

Jamen det at det ikke hjalp at skifte cylinder viser vel at den er skiftet forgæves, og du dermed som kunde har været med til at værkstedet har taget overpris?
Sådan ser min verden i hvert fald ud, at de (desværre nærmest forudsigeligt i det her tilfælde) skifter i vildskab udfra kundens godtroenhed. Selv en mekaniker må da kunne se hvor olien kom fra! Men måske blikket var rettet mod kundens tegnebog og begreber som dækningsbidrag og overskud, i stedet for reel service!
Desværre endnu en pind på bålet om værksteder, og i dette tilfælde et "anderkendt" et der bekræfter min påstand i signaturen! og opfattelsen af dette værksted, men bevars, det er da super bilen køre smukt igen.
Fik du skiftet bagklappen? ;)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Qaxius »

???

Den drypper og det hjælper i 9 ud af 10 tilfælde?

Hvad sker der for det værksted?

De kan sgu da give motoren en gang motorrens på spray og rengøre den totalt nedeunder.
Så er det bare at lade den tørre et døgn og så se om den har lækket olie.
Har den ikke det, så ud og køre en tur og så se igen.
Og så skifter man sgu den del der har lækket.

Min motor var smasket til med snask overalt på bunden af alt ved motor samt undervogn.
En gang motorrens, vente 10min og så en tur med 100bars Nilfisk-Alto højtryksspuler, så var den ren som var den ny. ( næsten ).
Jeg troede at den lækkede alle steder fra.
Det viser sig så at det er min hydraulikstation som glædelig deler ud af olien og som så bliver blæst rundt overalt af vinden.

Du kan selv bruge samme metode.
Du skal blot bruge 2x donkraft, en dåse med motorrens og en højtryksspuler.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Qaxius »

Se selv.
Den var kul sort og fyldt med snask før motorrens.
Vedhæftede filer
rps20140409_180732_260.jpg
rps20140409_180732_260.jpg (115.56 KiB) Vist 7300 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af runepost »

Qaxius skrev:???

Den drypper og det hjælper i 9 ud af 10 tilfælde?

Hvad sker der for det værksted?

De kan sgu da give motoren en gang motorrens på spray og rengøre den totalt nedeunder.
Så er det bare at lade den tørre et døgn og så se om den har lækket olie.
Har den ikke det, så ud og køre en tur og så se igen.
Og så skifter man sgu den del der har lækket.

Min motor var smasket til med snask overalt på bunden af alt ved motor samt undervogn.
En gang motorrens, vente 10min og så en tur med 100bars Nilfisk-Alto højtryksspuler, så var den ren som var den ny. ( næsten ).
Jeg troede at den lækkede alle steder fra.
Det viser sig så at det er min hydraulikstation som glædelig deler ud af olien og som så bliver blæst rundt overalt af vinden.

Du kan selv bruge samme metode.
Du skal blot bruge 2x donkraft, en dåse med motorrens og en højtryksspuler.
højtryksrenser i motorrummet..... Så ville jeg nok hellere køre bilen i havnen...
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Symptomer på at gangstelleren skal udskiftes eller noget

Indlæg af Qaxius »

Virker udemærket. Man skal jo heller ikke sprøjte løs på stik og ledninger.

Du finder ikke det der drypper når den står på havnebunden.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar