Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af sussi »

Nu har jeg skiftet relæ til gløderør, og så skulle jeg lige måle på ledningerne til batteriet :D
På den sorte trækkes der 100-200mA (i perioder 4-500mA
På de ene røde 5-600mA og på den anden røde 6-700mA
Dette fatter jeg ikke, er der noget strøm "der løber rundt" i de røde ledninger :?: :roll:
Målt med lys slukket, tænding fra og døre lukket.
P-Watch og Vebasto er monteret.
Målt med en Fluke kopi tangmeter.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af 383CI »

Hmmm, den strøm du måler må jo være den samme i hele kredsen.
Hvis der er noget der "bliver væk" er der naturlove der er lavet om siden jeg beskæftigede mig alt for meget med strøm, så det må vel være den strøm der løber "retur" til batteriet i den sorte stel ledning der giver det reneste billede.

Syntes egentligt ikke det er så meget, 250mA i snit er jo 3W i tomgangsforbrug, E=V*I E=12*0,25=3W
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af sussi »

Ja jeg kender godt Ohms lov, og jeg kan også regne ud at forbruget er det der løber i - ledningen, men HVAD POKKER er det der "fiser" rundt i + ledningerne :?: :roll: :x
Hvis man trækker de 2 strømme der løber i + ledningerne, fra hinanden, svarer det til forbruget på - ledningen, jeg kan bare ikke greje, hvad det er der sker :?:
Vh. Sussi
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Andreasf »

Jeg har ikke prøvet den slags måling på en Lupo, men min gamle Touran stod og havde et rimelig højt forbrug til "ingenting" i ca. 15 minutter efter kørsel - og derefter gik det nærmest i nul.
Det var helt normalt, fandt jeg frem til.

Med det forbrug du måler, skal der jo ikke en videnskabsmand til at regne ud, at det relativt hurtigt vil dræne batteriet.
Prøv at måle over længere tid og se om forbruget falder?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Blackfinger
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 7. mar 2014 23:49
Geografisk sted: Århus

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Blackfinger »

Et DC tangamperemeter er efter min mening dårligt til at måle små strømme. Et almindeligt multimeter med 10 eller 20 ampere område er mere nøjagtigt.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Qaxius »

Har du prøvet på at bryde kredsen og sætte et multimeter ind imellem og sætte det på ampere?

Så får du en præcis måling.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:Har du prøvet på at bryde kredsen og sætte et multimeter ind imellem og sætte det på ampere?
Og så starter hydraulikpumpen, farvel multimeter, det er trods alt et af de dyre af slagsen.
Og det med nøjagtigheden er jo fløjtende ligegyldigt, der er et forbrug på et par hundrede mA, OK fred være med det, men det der "pisser mig af" er, HVAD er det for en strøm, der fiser rundt igennem de to plusledninger :roll:
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Michael Munk »

200mA målt med tangamperemeter!!! Det ville jeg heller ikke lægge for meget i. Prøv lige at tjekke præcisionen af dit multimeter.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Andreas K »

Altså min kan bruge elruder osv lidt tid efter nøglen tages ud af tændingen. Kunne det være sådanne ting der er strøm til et par minutter ?
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Kim B Olesen »

Hydraulikpumpen er der også strøm til et stykke tid efter :) har du prøvet efter 5-10 min ? Er det det samme ?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
sussi skrev:Og så starter hydraulikpumpen, farvel multimeter, det er trods alt et af de dyre af slagsen.
Arhh, come on. Hvis det er et Fluke er det kun farvel til sikringen (som så også koster på den forkerte side af 100kr... For ÉN sikring :o )

Helt klassisk kortslutter man bare det fortråede amperemeter indtil inrushstrømmene er overstået. Alternativt, en prøveledning på batteripolen og den anden prøveledning på den løsnede batteriklemme. Når Lupoen ligger i ro det bare at pille den løsende klemme af...

Alt over 25-30 mA er fejl.

Tangamperemeter kan stikkes skråt op. Virker slet ikke på DC.



/Claus
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Qaxius »

Din pumpe burde da heller ikke starte når nøglen er taget ud og døren er lukket.

Hvis du stadig måler strøm, så fjern først radioen og se om det er den der er synderen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af sussi »

På et døgn er spændingen på batteriet faldet fra 12,81V til 12,80V, så mon ikke det er OK ;)
Og tak til Claus for denne bemærkning "Tangamperemeter kan stikkes skråt op. Virker slet ikke på DC" så blev jeg så meget klogere :D :D
M.v.h. Sussi
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af runepost »

Sikke noget fis!!!! Et tang ampere virker uden problemer!!! Hvis ikke det virker er det sikkert fordi at det er noget billigt lort.
End of story
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Michael Munk »

Ja, et tangamperemeter virker fint, bare ikke til så små strømme. Alle måleinstrumenter har en usikkerhed. En tangamperemeter kan højst sandsynlig måle helt op til 500 eller 1000A, med bare en usikkerhed på bare 1 promille giver det en usikkerhed som er større end de strømme som omtales her.
Venlig hilsen
Michael Munk
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af Qaxius »

Tangamperemeteret skal være lavet til DC så.
Mit Fluke T1000 kunne ikke måle en skid forbrug på plussen, da jeg havde 2 forstærkere i min Audi og skruede relativt højt op. Heller ikke selvom at lyset dykkede i takt med bassen.

Der er vidst nok også et billede af en bølge og 1000A ved siden af bølgen.
Så det er jo 1000A AC.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg ku' godt indsætte en 1000-siders roman her omkring hallsensor-elementer uden kerne og jordens magnetfelt, men det vil nok være for meget off-topic.

Skal der måles DC-strømme, gøres det uden (jern- eller ferrit-)kerne. Anvendes en hallsensor uden kerne, vil alene vinklingen af denne i forhold til jordens magnetfelt ændre målesignalet med adskillige mA, typisk 30mA.

Derfor bemærkningen om DC-strømtang i mA-området, Sussi's Ejvind.. ;)


@runepost:
Fabrikant, type, datablad....??



/Claus
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af runepost »

2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
runepost
Indlæg: 212
Tilmeldt: lør 30. nov 2013 12:58
Geografisk sted: København SV/Århus N

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af runepost »

En 1000liters tank er super til at måle en kubikmeter vand, skal du måle en liter vand vil jeg foretrække et liter mål. Det er mere præcist ;)
2001 Lupo 1.2TDI 250.000KM - Gevind + 16" Audi femhuls alu 165/45-16 :)
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min 3L tager STRØM på mig ;-)

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Nåeh ja, selvfølgelig skulle netop dét instrument dukke op... :?

1.
Prøv lige at klemme det instrument ned omkring den 35mm^2 stelleder i Lupoen

2.
Sådan bare for sjov, prøv lige at lade det instrument måle på en ledning hvor strømmen laver et 10mA-1A-10mA step. Du bestemmer selv periodetiden for 1A intervallet.....



/Claus
Besvar