Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejninger

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Borgsnyelupo
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 13. feb 2014 08:57
Geografisk sted: Århus N

Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejninger

Indlæg af Borgsnyelupo »

Hej kære brugere

Jeg har fået mig en flot Lupo, men den driller mig lidt.

Den hopper når den kører mellem 0-5 kmt både i bak og fremdrift. Den har været på værksted i Randers (mercari), for at få løst problemet, men efter at motorophænget i højre side blev skiftet, der blev lavet en grundjustering og gearophænget blev også skiftet, vil den stadig hoppe ved start. Der er ingen problemer når den får noget gas, så holder den op med at ryste.
Det er kun ved start (0-5 kmt) den hopper, der er ingen problemer ved gearskift fra 1-5. Det er meget mærkeligt!!! Mercari mente nu det kun kunne være svinghjulet! Det har jeg desværre ikke råd til at give mig i kast med så håber i måske havde bedre forslag ;) Et andet motorophæng måske?

Nu er den så begyndt blive vanskelig at få i bak gear også! Nå man vil skifte fra neutral gear til bak gear, knaser den lidt eller det er kan beskrives som om at der er et hak man skal have den igennem. Nogen gange går det nemt, andre gange skal man skiftet mellem neutral og bak et par gange før det lykkedes! Hvad kan det dog være?

Jeg bor i Århus, så hvis der er nogle venlige eller nysgerrige sjæle der har lyst til at kigge på det, så brygger jeg en fandens go kaffe og har kolde øl på køl :)

I skal i hvert fald have en kæmpe tak på forhånd.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af VAGtech.dk »

Udrykkerleje føringsrør ?

hjælper det på bakgearet, hvis du smider den i 1. gear først.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Borgsnyelupo
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 13. feb 2014 08:57
Geografisk sted: Århus N

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af Borgsnyelupo »

VAGtech.dk skrev:Udrykkerleje føringsrør ?

hjælper det på bakgearet, hvis du smider den i 1. gear først.
Det vil jeg lige prøve at undersøge! Hvor sidder et udtrykkerleje føringsrør og hvad funktion har det? Har ikke megen forstand på motor eller biler for den sags skyld :)

Jeg har nu prøvet at kører lidt i første gear før at den skal sættes i bak gear, og synes ikke der er nogen mærkbar forskel...
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af VAGtech.dk »

Borgsnyelupo skrev:
VAGtech.dk skrev:Udrykkerleje føringsrør ?

hjælper det på bakgearet, hvis du smider den i 1. gear først.
Det vil jeg lige prøve at undersøge! Hvor sidder et udtrykkerleje føringsrør og hvad funktion har det? Har ikke megen forstand på motor eller biler for den sags skyld :)

Jeg har nu prøvet at kører lidt i første gear før at den skal sættes i bak gear, og synes ikke der er nogen mærkbar forskel...
du skal ikke køre i første gear..
kun sætte den ned i E/D, nården så fanger 1. gear, så smide den i bak.

det er inde ved koblingen. det er ikke noget man kan tjekke rigtig uden at demontere gearkassen.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Borgsnyelupo
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 13. feb 2014 08:57
Geografisk sted: Århus N

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af Borgsnyelupo »

VAGtech.dk skrev:
Borgsnyelupo skrev:
VAGtech.dk skrev:Udrykkerleje føringsrør ?

hjælper det på bakgearet, hvis du smider den i 1. gear først.
Det vil jeg lige prøve at undersøge! Hvor sidder et udtrykkerleje føringsrør og hvad funktion har det? Har ikke megen forstand på motor eller biler for den sags skyld :)

Jeg har nu prøvet at kører lidt i første gear før at den skal sættes i bak gear, og synes ikke der er nogen mærkbar forskel...
du skal ikke køre i første gear..
kun sætte den ned i E/D, nården så fanger 1. gear, så smide den i bak.

det er inde ved koblingen. det er ikke noget man kan tjekke rigtig uden at demontere gearkassen.
Så er det intet hak når den kommer tilbage i bag gear :) Hvad betyder det? Og har du et bud på hvorfor den ryster sådan ved igangsætning, inden man sætter foden på speederen?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af Vyffe »

Der har han vist svaret på (det første).

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af VAGtech.dk »

Kaput føringsrør, udrykkerleje / kobling.
Borgsnyelupo
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 13. feb 2014 08:57
Geografisk sted: Århus N

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af Borgsnyelupo »

Vyffe skrev:Der har han vist svaret på (det første).

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Du har ret, havde selvfølgelig håbet på et mere præcis bud, men tusind tak for hjælpen så langt :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er så præcist som det kan blive ;) desuden skal du have nøjagtigt det samme adskilt for at kontrollere de tre ting ;)
Det er gearkassen du skal have af for at kontrollere !
Hvor langt har den kørt ?
Når nu alt det skal skilles ad, skal du nok bare overveje at skifte både kobling, føringsrør og udrykkerleje afhængig af hvor mange km den har kørt :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Bakgear problemmer og voldsom hoppen ved lave omdrejning

Indlæg af 383CI »

Borgsnyelupo skrev:Hej kære brugere

Jeg har fået mig en flot Lupo, men den driller mig lidt.

Mercari mente nu det kun kunne være svinghjulet!


Hmm, jamen selvfølgeligt kan det være svinghjulet, men umiddelbart er jeg heller ikke med på den. Det kunne lide som Lupo2 der lige nu holder stille med smadret kobling og udrykkerleje og rør, så jeg er enig i den anskuelse det er et kvalificeret bud.

Hvad jeg mener om Mercari`s bud, og hvorfor, kan ingen sikkert være i tvivl om, med direkte reference til signatur!
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar