Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når startet

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når startet

Indlæg af joergen »

Lupo 3L. Generator skiftet (virker). Ladelampen lyser ikke når nøglen drejes. Starter fint, men lader ikke. ABS, bremseadvarsel lyser når motor kører og nu også sikkerhedssele lampen. Har målt på begge de små ledninger til generator. Spænding på begge. Fik en enkelt gang ladelampen til at lyse ved tænding og ABS og bremseadvarsel slukkede fint da motor kørte. Har tjekket alle sikringer og maseret de stik jeg kan finde. Har mistanke til et relæ eller en forbindelse der i nærheden. Alt andet fungerer fint. Har lånt en ODB-II wifi tingest og målt med et program på en iPhone. Rapporterer 2 sensorfejl og kan se, at "ladetryk sensor" ikke virker, men kan ikke se hvilken anden sensor det er galt med. Bilen kører find (bortset fra at den med mellemrum går i "nødprogram", men her skal den blot slukkes og startes så kører den fint igen). De få gange ladelampen lyste ved tænding ladede den fint som den burde og alle lamper (bort set fra den nye fejl ved sikkerhedssele lampen) slukkede fint. Kan ikke komme til relæerne, men kan se dem... Kender til dårlige lodninger i relæer fra flere VW biler gennem tiden. Nogen forslag til hvad det kan være. Har mistanke til en fælles stel eller 12v.
mvh

Jørgen
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af sussi »

Hvor gammelt er batteriet?
Jeg ville starte med at afmontere batteripolerne, og holde dem sammen et par sekunder.
Derefter en fejludlæsning og nulstilling af fejl med VCDS/Vag Com, køre en tur, fejludlæse igen og lægge loggen ind her på siden, så kan det være at en venlig sjæl kan komme med nogle gode ideer.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

Hej

Tak for svar! Batteriet er OK. Tror jeg har haft kablerne af 100 gange. Har dog ikke prøvet at kortslutte dem. Diagnoseprogrammet giver ikke rigtig noget. Prøver at kortslutte polerne (u/batteri). Men tror ikke på den. Jeg har jo haft liv i den og kunne køre en eftermiddag men flere stor/start uden problemer. Men jeg havde instrumenterne liggende løst og det var efter at jeg igen (med forventning om at alt nu var OK) monterede instrumenterne at fejlen kom igen. Ved du hvor jeg klan finde et ledningsdiagram? Jeg vil gerne se om de lamper har en fælles forbindelse. Ret beset er det temmelig nærliggende at tro, at det manglende lys i ladelampen er fejlen. Er der ikke liv nok i den trigges generatoren jo ikke til at lade. Det kan ikke en være en CPU fejl at den ikke lyser, men hvordan jeg kan måle spænding ved den uden at den lyser fatter jeg bare ikke!

mvh

Jørgen
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

VAG/fejllog - jeg har "kun" en gammel version, ved ikke om den virker. Bruger den til min gamle Audi fra 1997...
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Revnede lodninger på multistikket i kombiuret?

En 'renset' VCDS-log ville være en rigtig stor hjælp.

Hvis ABS-lampen lyser under kørsel, med grund i en rigtig ABS-fejl, SKAL der være lagret en fejlkode.



/Claus
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

Hej Claus

Tak for indlæg. Tjekker om der er ødelagte lodninger.

Ved du om ABS, ladelampe m.f. har en fælles stel eller +?

Tak

Jørgen
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
joergen skrev:Ved du om ABS, ladelampe m.f. har en fælles stel eller +?

Jeg vil begrænse svaret til at alle de nævnte kontrollamper har fælles forsyning (gennem det multipolede stik i kombiuret).



/Claus
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

Hej

Jeg piller det ud nu og tjekker!

Mvh

Jørgen
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

@ Claus

Nu har jeg splittet det ad. Ikke nemt.

Det ser umiddelbart ikke ud til at der er nogen dårlige lodninger. Stik og alt andet ser fint ud. Ved du hvilken "dims" der trigger generatoren. Normalt er det vist en 12v/2w pære, men her må det jo være en modstand eller så?

På forhånd tak

Jørgen
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

ÆV!

Efter gennemgang af alle stik-lodninger lyste ladelampen et par gange når tændingen blev sat til og gik fint ud da bilen blev startet, men ABS og de andre lyser stadig og bilen lader ikke.
Ladelampen kan finde på at blinke ved startet motor - lader stadig ikke.

Jeg er 100 på at fejlen ikke ligger ved generatoren. Der er i alt 3 ledninger, som går til generatoren. Den store + og 2 i det lille stik. Den ene af disse går til ladelampen. Er der nogen der ved:
Hvor går den anden + hen?
Hvilke er hvad øvre/nedre stik.

På forhånd tak

Jørgen
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af Qaxius »

Du siger at du kan måle 12Volt ved ladelampen, men at den ikke lyser.
Måler du med et multimeter eller en fesen prøvepind, som lyser med en diode ud for 12V?

Prøv at måle igen, denne gang med en modstand på. Noget omkring 1k ohm eller mindre eller en 1watt pære.

Jeg har set 12Volt på en kølerblæser til en 206, for senere at konstatere at sikringen var sprunget.
Det var krybespænding på stikket, som han målte.
Det var min ven der havde fejlen.
Jeg sagde at han skulle mase prøvepinden inde i lederne imens at blæseren var tilsluttet og motorens temperstur var over blæserstart.
Så var der ingen spænding, for nu var der et forbrug.

Og har du forbrug, så har du ikke krybespænding.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

Hej Qaxius

Tak for svar - jeg vil ikke kalde mit Fluke 83V en prøvepind (gør jeg, vil det ikke tænde i morgen..).

Jeg vil prøve at belaste og se om der er liv. Jeg fatter bare ikke systemet. Der er jo ikke en rigtig pære i bilen, men ca. 1000 SMD komponenter og et hav LED. Jeg læste et sted, at der vist sidder en decideret spændings box et sted. Problemet er, at jeg ikke har et ledningsdiagram så jeg kan tjekke om alt er OK mht ledninger. Det er jo ikke et ukendt problem med knækkede (delvis knækkede) ledninger, dårlige stikforbindelser eller "løse" sikringer. Men uden et diagram kan det jo tage uger.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af sussi »

joergen skrev: Jeg læste et sted, at der vist sidder en decideret spændings box et sted.
Hvis du mener spændingsstabiliseringsboks så sidder den bag beklædningen under venstre bagrude.
Det er lige der, vandet pisser ud af en slangesamling, når bagrudeviskeren er stoppet :twisted:
Jeg kan bare ikke umiddelbart se at den skulle have relation til dit problem, men "who knows" :shock:
Vh. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

@ S

Tak for dine input!

Jeg fægter i blinde - indrømmet.

ABS, bremseadvarsel og sikkerhedssele lyser. Somme tider lyser ladelampe, men kun sjældent. Bilen starter og kører fint indtil batteriet er dødt.
Det startede med at ladelampen lyste og den ikke lavede strøm. Skiftede laderelæ (godt nok fra Tansen, men..). Efter et par mdr. en dag i kraftig regn holdt jeg for rødt og pludselig lyste lade-, ABS og bremseadvarselslampe. Slukkede motor og startede igen. Alt OK.
Næste dag tænding - de tre lamper lyste igen når motoren var i gang. Skiftede til renoveret generator. Samme problem, dog lyser ladelampen ikke ved tænding og ej heller ved startet motor, men ingen ladning. Pillede rode ved sikringer og stik. Fik den til at lade, men kun indtil 4/5 motor start.

Ved du hvilket ben i det lille stik (2 ben oppe/nede ) på generatoren der går til ladelampen og hvor den anden ledning går hen?

På forhånd tak

Jørgen
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af Thore J »

De der Thansen laderelæer er kendt for at holde ret kort tid.. Jeg har selv oplevet det.

Jeg synes det lyder som at din bil lader for meget, det kan godt resultere i diverse underlige fejl og lamper der lyser..
Har du målt/kontrolleret ladespændingen? hvad ligger den på, den bør ikke ligger over 14,8v (og ikke mindre en 13,5v)

Ellers der det lille stik og disse ledninger på generatoren er godt bud (som en anden også har nævnt). Jeg har oplevet at det stik var revnet og gled af netop nok til at der ikke var forbindelse!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
joergen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29. nov 2011 00:46
Geografisk sted: virum

Re: Ladelampe lyser ikke ved tænding! ABS mf. lyser når star

Indlæg af joergen »

Hej T

Dak for dit indlæg!

Generatoren er ny og virker. Stikket på generatoren er i stykker, men holdes stramt på plads med wirestrips.
Når den lader, lader den som den skal.

Thansen - sjovt nok er det ofte originale VW dele, men til meget lavere priser - f eks alu- tromler og bakker!

mvh

J
Besvar