Måske død turbo
Måske død turbo
Billen trækker ikke godt, men melder ingen fejl med tester på.
Det føles nok mest som hvis turboen ikke er med.
Hvordan tester jeg om der er ladetryk, eller bare generelt om turboen arbejder ?
Kan der være andre ting, jeg skal se efter, når den ikke trækker ?
Det føles nok mest som hvis turboen ikke er med.
Hvordan tester jeg om der er ladetryk, eller bare generelt om turboen arbejder ?
Kan der være andre ting, jeg skal se efter, når den ikke trækker ?
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Måske død turbo
Fruen opdagede at min turbo var træt, da hun slog eco fra og trådte speedren i bund og der ikke skete noget.
Hvilket så os var det værkstedet sagde at den var sodet til, fordi jeg aldrig "racer" afsted på motorvejen..
Hvilket så os var det værkstedet sagde at den var sodet til, fordi jeg aldrig "racer" afsted på motorvejen..
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Re: Måske død turbo
Hejsa,
Du kan udlæse ladetryk med VCDS og endda vise/præsentere disse værdier grafisk. Det er en forudsætning at MAP-sensor og ledningssæt til denne er fejlfrit for korrekte målinger.
@Søren
Så må din Lupo have lagt en fejlkode på reguleringsdifference, over- eller under-boost?
Jeg har for ganske nyligt testet en turbolader på en VAG med en vacuumpumpe: 2,5 bar a i tomgang (+ en række fejlkoder )
/Claus
Du kan udlæse ladetryk med VCDS og endda vise/præsentere disse værdier grafisk. Det er en forudsætning at MAP-sensor og ledningssæt til denne er fejlfrit for korrekte målinger.
@Søren
Så må din Lupo have lagt en fejlkode på reguleringsdifference, over- eller under-boost?
Jeg har for ganske nyligt testet en turbolader på en VAG med en vacuumpumpe: 2,5 bar a i tomgang (+ en række fejlkoder )
/Claus
Re: Måske død turbo
At turboen er defekt er, så vidt jeg kan læse over de sidse mange år, faktisk forholdsvist sjældent.
Spørger du værkstedet er de helt sikkert oftere klar til udskiftning end reelt, men de skal jo også leve.
Er problemet konstant eller periodisk?
Når det så er sagt, ryger bilen? Det vi den gøre, i større eller mindre grad hvis ikke ladetrykket er ok, så vil den jo få for meget diesel i forholdt til luft.
Hvad med luftfilter og skift af dette?
Hvad med brandstofforbrug? Stigende?
LMM`sensoren er et kendt problem den bliver "gammel, og deraf følgende sløvhed og stigende forbrug.
Det er en kendt sag turbo slangen kan falde af eller blive utæt oppe ved erg ventilen. Låsen bliver slidt.
Så koldt vand i blodet i min verden, der er mange årsager til ulven kan tabe pusten, og med næsten 500k km. i højrefoden i Lupo1 og 2 har der aldrig været trækproblemer der skyltes turboladeren.
Spørger du værkstedet er de helt sikkert oftere klar til udskiftning end reelt, men de skal jo også leve.
Er problemet konstant eller periodisk?
Når det så er sagt, ryger bilen? Det vi den gøre, i større eller mindre grad hvis ikke ladetrykket er ok, så vil den jo få for meget diesel i forholdt til luft.
Hvad med luftfilter og skift af dette?
Hvad med brandstofforbrug? Stigende?
LMM`sensoren er et kendt problem den bliver "gammel, og deraf følgende sløvhed og stigende forbrug.
Det er en kendt sag turbo slangen kan falde af eller blive utæt oppe ved erg ventilen. Låsen bliver slidt.
Så koldt vand i blodet i min verden, der er mange årsager til ulven kan tabe pusten, og med næsten 500k km. i højrefoden i Lupo1 og 2 har der aldrig været trækproblemer der skyltes turboladeren.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Måske død turbo
Problemet er konstant.
Den ryger ikke (det er også usundt )
Luftfilter bliver skiftet ved hver 20.000 så det tror jeg ikke er stoppet, men kan da prøve at rive det ud.
Brændstof forbruget er lidt vildt (4,8 på økometer) ved landevejskørsel.
Jeg prøver at sætte anden LMM på (jeg vil tror den på den gamle bil, virker endnu)
Tjek af slange, vil nok være en god ide også
Den gamle har gået 680.000 uden at futte turboen af, og den nye har kun gået 265.000 så jeg håber da at den holder lige så længe
Den ryger ikke (det er også usundt )
Luftfilter bliver skiftet ved hver 20.000 så det tror jeg ikke er stoppet, men kan da prøve at rive det ud.
Brændstof forbruget er lidt vildt (4,8 på økometer) ved landevejskørsel.
Jeg prøver at sætte anden LMM på (jeg vil tror den på den gamle bil, virker endnu)
Tjek af slange, vil nok være en god ide også
Den gamle har gået 680.000 uden at futte turboen af, og den nye har kun gået 265.000 så jeg håber da at den holder lige så længe
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Måske død turbo
LMM...
Den grå vi har på besøg pt., havde defekt LMM.
Den trak fandme ikke specielt godt - til gengæld skulle den pines op på 140.
Du kan evt. checke værdierne med en tester.
Det var godt nok vildt hvad en så simpel udskiftning kunne gøre
Den grå vi har på besøg pt., havde defekt LMM.
Den trak fandme ikke specielt godt - til gengæld skulle den pines op på 140.
Du kan evt. checke værdierne med en tester.
Det var godt nok vildt hvad en så simpel udskiftning kunne gøre
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Måske død turbo
Det var JP-auto som kiggede på min, og at man kunne ikke sige at de kig død sjælden. Men de kunne se at jeg havde klar tendens til "mormor- kørelse" og det har jeg skam også, få netop at sparet på de dyre dråber.
Fik så den besked ,at en diesel motor sku ha lidt leve af en gang i mellem.. Ser sådan på det at til gengæld har min gearkasse så aldrig lavet ballade.
Min har så også kun kørt 315.000 km
Plop: Din 3L med 680.000 km var den krt på pension?
Fik så den besked ,at en diesel motor sku ha lidt leve af en gang i mellem.. Ser sådan på det at til gengæld har min gearkasse så aldrig lavet ballade.
Min har så også kun kørt 315.000 km
Plop: Din 3L med 680.000 km var den krt på pension?
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Re: Måske død turbo
Ja det har den været 1½ år nu, hvor jeg købte en 2005'er, da gearkassen gik på den gamle for anden gang.Søren skrev: Plop: Din 3L med 680.000 km var den krt på pension?
Men giver jeg den lidt strøm, så starter den fint endnu
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Måske død turbo
Start lige med at gå alle slangerne igennem, hvis der er en lille utæthed kan den ikke regulere turboen, det kan være den lige nøjagtigt ikke er nok utæt til at ligge uden for reference værdier
Prøv også lige at rykke i den arm der sidder på turboen, den skal gå ca 1,5-2 cm uden ret stor modstand, hvis den ikke kan regulere frit eller der er en utæthed ved en slange, går det også hurtigt ud over trækkraften og ligeledes brændstoføkonomien
Prøv også lige at rykke i den arm der sidder på turboen, den skal gå ca 1,5-2 cm uden ret stor modstand, hvis den ikke kan regulere frit eller der er en utæthed ved en slange, går det også hurtigt ud over trækkraften og ligeledes brændstoføkonomien
Re: Måske død turbo
Plop skrev:Burde VCDS'en ikke melde en fejl, hvis LMM'en er stået af ?
Nope, den melder ikke fejl. Det er udlæsningen fra LMMèn der er forkert, altså får styringen et signal og reagere på det. Signalet passer så bare ikke med den reele luftmasse, og derfor bliver det noget lort.
Det lyder temmeligt meget som en LMM der er kedelig.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Måske død turbo
Nu har jeg prøvet at skifte LMM'en, og det hjalp intet.
Jeg synes heller ikke jeg kan set/mærke hul på slagerne.
Kan man bruge tricket med dieselstart langs slangerne, imens motoren kører ?
Jeg synes heller ikke jeg kan set/mærke hul på slagerne.
Kan man bruge tricket med dieselstart langs slangerne, imens motoren kører ?
Re: Sv: Måske død turbo
husk lige at melde tilbage med hvad du finder ud af - min ene a2er har samme symptomer - og har lige swappet lmm med den anden uden ændringer
dog er dens forbrug ikke så stort - ligger mest mellem 3,5 og 4l
dog er dens forbrug ikke så stort - ligger mest mellem 3,5 og 4l
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Måske død turbo
1. Har du kigget efter knækkede ledninger.
2. Fandt lige dette billede, kan bare ikke huske om det kan have relation til dit/jeres problem.
Vh. Sussi
2. Fandt lige dette billede, kan bare ikke huske om det kan have relation til dit/jeres problem.
Vh. Sussi
- Vedhæftede filer
-
- N75-afblændet.jpg (127.5 KiB) Vist 9746 gange
Re: Måske død turbo
skægt billede - minder mig om da jeg måtte opgive at få skiftet min bremseforstærker (ku ikke få den løs af pedalen) og tilsidst sendte den til VW i Tønder - da min kone hentede den igen var den i limp mode - da - der var blevet trukket en slange af ovre ved bremseforsærkeren og den kunne de altså bare ikke ud af hvor den da skulel være så de satte en prop i
ALDRIG mere til VW i Tønder....
ALDRIG mere til VW i Tønder....
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Måske død turbo
IIRC var dette mangel på vacum, def. beholder/slange til beh. i h. inderskærm.
Vh. Sussi
Vh. Sussi
Re: Måske død turbo
Søren ved du hvad de gjorde ved den, for at få liv i den igen ?
Det "sjove" er at jeg ikke synes der er død når jeg kører den manuelt, og trækker også rimeligt når den er ude af øko-mode,
men så snart jeg sætter øko til, dør den nærmest.
Jeg skal næsten have gaspedelen helt ned, ved kold motor, for at den begynder at rulle, men ude af øko,
kan den lave hjulspind i perlestenene i gårdspladsen.
Jeg har i dag holdt den i 3. gear de 40 km hjem fra arbejde, med omdrejningstælleren på ca. 3200 omdrejninger,
så nu er jeg spændt på om den trækker i morgen.
Det "sjove" er at jeg ikke synes der er død når jeg kører den manuelt, og trækker også rimeligt når den er ude af øko-mode,
men så snart jeg sætter øko til, dør den nærmest.
Jeg skal næsten have gaspedelen helt ned, ved kold motor, for at den begynder at rulle, men ude af øko,
kan den lave hjulspind i perlestenene i gårdspladsen.
Jeg har i dag holdt den i 3. gear de 40 km hjem fra arbejde, med omdrejningstælleren på ca. 3200 omdrejninger,
så nu er jeg spændt på om den trækker i morgen.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Måske død turbo
Plop: Jeg fik en "ny" renoveret, dvs en som er renset og fået nye lejer osv.. til 3500kr
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Re: Måske død turbo
Åhhh du tog den dyre løsning
Men jeg tror nu alligevel ikke det er turboen, da bilen trækker fint når jeg kører manuel
Men jeg tror nu alligevel ikke det er turboen, da bilen trækker fint når jeg kører manuel